Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- uppvisa kunskap och förståelse för det komplexa
förhållandet mellan befolkningens hälsa, sociala
sammanhang och rätten till aktivitet
- förstå aktivitetens betydelse för hälsa
- uppvisa kunskap och förståelse för hur
samhälleliga och kulturella faktorer kan påverka
aktivitet
- förstå och kunna bedöma med vilken styrka och
riktning media influerar den sociala
konstruktionen av verkligheten

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- tillägna sig kunskap för att i sitt yrke kunna
handla rättvist, jämlikt och solidariskt med
utgångspunkt i det egna yrkets värdegrund

Läranderesultat

- kan förklara innebörden i perspektiven hälsa,
aktivitetsbalans, aktivitetsrättvisa
(occ.justice) och being, doing, belonging och
becoming i förhållande till en utsatt
samhällsgrupp.
- kan redogöra för begreppet kultur ur ett
aktivitetsperspektiv
- Jämföra och reflektera över SDG 3 och 10 i olika
länder och dess betydelse för ergoterapi
- begin to think critically about the influence
of media on the construction/meaning of "Health"

Innehåll

ett samhälleligt perspektiv på hälsa, aktivitet och
delaktighet med fokus på olika samhällsgrupper och
deras dagliga liv i ett glokalt perspektiv

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi

Kursen ersätter följande kurser

Hälsa och samhälle

Mer information

I kursen ingår 1sp internationellt samarbete med partnerhögskola.

Överlärare och docent Matteo Stocchettis
(E-post: matteo@arcada.fi)s material med temat Media and Health ska stöda studerande i deras förståelse för hur media
påverkar vår konstruktion av vår verklighet.

Närvaro krävs vid grupparbeten och
examinationsseminariet.

Litteratur

Referenslitteratur:
Antonovsky,A. 2005. Hälsans mysterium.Natur och Kultur.
2dra utgåvan.

Arola, A. 2018. Capturing the experience of
health among persons aging in a migration
context. Health promotion interventions as means
to enable health and occupations in daily life.
University of Gothenburg.

Christansen, C. H & Townsend, E.A. 2010.
Introduction to Occupation. The Art and Science
of Living. 2nd ed. New Jersey: Pearson.

Hitch D, Pepin G, & Stagnitti K. (2014). In the
Footsteps of Wilcock, Part One: The evolution of
doing, being, becoming and belonging.
Occupational Therapy in Health Care.

Hitch, D., Pépin, G., & Stagnitti, K. 2014. In
the Footsteps of Wilcock, Part Two: The
Interdependent Nature of Doing, Being,
Becoming, and Belonging. Occupational Therapy In
Health Care, 28(3), 247-263.

Häggblom-Kronlöf, G., Hultberg, J., Eriksson, BG.
& Sonn, U. (2007). Experiences of daily
occupations at 99 years of age. SJOT 14:192-200

Kroksmark, Ulla. 2014. Hälsa och aktivitet i
vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv.
Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter.

Matuska, K., Christiansen, C. (2009) Life
balance: multidisciplinary theories and research.
Thorofare, NJ : SLACK Inc, kap. 1, 2, 9, 10.

Scaffa, M.E. et al. 2010. Occupational therapy in
the promotion of Health and wellness. USA: F.A.
Davis Company, kap. 5, 6, 7, 17.

Stocchetti, M & Kukkonen, K. 2011. Critical media
analysis. An introduction for media
professionals. kap. 1,2. Frankfurt am Main: Peter
Lang.

Wilcock, A.A (2005). Relationship of occupations
to health and wellbeing. I: Christiansen,C.,
Baum,C & Bass-Haugen,J (ed). Occupational
therapy: Performance, participation and well-
being. 3 ed. Thorofare: Slack Inc.

Wilcock,A A. 2015. An occupational perspective of
health. 3nd ed. Slack.

Whalley, H K. 2004. Dimensions of Meaning in the
Occupations of Daily Life. I: Revue Canadienne
180;ergothérapie. 5(71). s. 296 - 302.

Studerande använder även relevanta
vetenskapliga artiklar från
aktivitetsvetenskapens kunskapsområde i
förhållande till de centrala begreppen

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 15 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Basgruppsarbete - 40 timmar
  • Självstudier - 45 timmar
  • Seminarier - 4 timmar
  • Internationellt samarbete med partnerhögskola - 27 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Insändare 9.5 Uppgifter i förhållande till internationella samarbetet

Examinationskrav

Kursen examineras:
1. muntligt vid ett seminarium, presentationen,
som bedöms i skala 1 - 5, består av ett
casefokuserat grupparbete. För vitsordet godkänd
krävs att studerande kan förklara innebörden i
samtliga perspektiv samt kan kan redogöra för vad
perspektiven innebär för olika gruppers aktivitet
och delaktighet. Vitsordet ges gemensamt för hela
gruppen.

2.Skriftligt uppgift (i par) i form av en insändare, där fokus är att beksriva vilken inverkan media har på vår uppfattning om hälsa och välbefinnande för olika grupper i samhället. Bedöms som godkänd/underkänd.

3.Godkända prestationer från internationella samarbetet.

Lärare

  • Arola Annikki
  • Stocchetti Matteo
  • Werner Tove

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2021-10-31

Examinationsformer

  • 2021-03-16 - Tentamina
  • 2021-04-26 - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning