Kursens undervisningsperiod

1 (2021-08-01 till 2021-10-24)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapi genom att:

- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin
för att öka aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos klienter med
aktivitetsbegränsningar förorsakande
av ortopediska- eller traumatologiska skador

Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:

- förstår hur skadan eller nedsättningen
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang
stödja klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga
samt utvärdera den personcentrerade
ergoterapin för klienten med
aktivitetsbegränsningar

Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet

Studerande utvecklar kommunikativ
och social kompetens:

-kan förmedla sitt budskap skriftligt,
genom olika kommunikationsstilar och -medel
som är anpassade till målgrupp och kontext

- kan förmedla information, idéer,
problem och lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande

Läranderesultat

Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:

- kunna redogöra för och i case
implementera principerna för rehabilitering

Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:

- identfiera personens aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det välja och tillämpa en
ändamålsenlig referensram för att bedöma,
planera, förverkliga och utvärdera den
personcentrerade ergoterapiprocessen, samt
kunna stödja till aktivitetsadaptation

- i samband med praktiska övningar kan
stödja personens aktivitetsutförande

- kan tillämpa ergoterapiprocessen och
ett personcentrerat förhållningssätt

- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori

Studerande har uppnått målen i denna
kurs för utvecklandet av kompetens i
fråga om professionellt förhållande och
kompanjonskap genom att:

- i case kan redogöra för det
multiprofessionella samarbetet och
ergoterapeutens ansvarsuppgifter

- skriva ett blogginlägg för Inside
Arcada för att förmedla sitt lärande

ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka
några grundläggande statiska ortoser
(vilo- och arbetsortos, tum- och fingerortos)
samt har teoretisk kunskap för att tillverka
övriga statiska- samt dynamiska ortoser.
Studerande kan också reflektera över ortosens
betydelse ur ett aktivitetsadaptations
perspektiv.

Innehåll

Ergoterapi för personer med problem i stöd och
rörelseorganen samt traumatologiska skador.
Ergoterapi vid smärtsyndrom.
Praksismodeller
och aktivitetsvetenskapliga begreppen
Occupational Adaption och Occupational
Challenge.
Handens funktion och ortosbehandling för olika
diagnoser. Tillverkning av ortoser.

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi,
Ergoterapiprocessen,

Mer information

Undervisningsspråk engelska för delen:
Dynamiska handortoser.

Litteratur

Referenslitteratur:

Ergoterapilitteratur som behandlar
ortopedisk-
traumatologisk problematik och
rehabilitering
(se exempel nedan)

Litteratur i förhållande till kliniskt
och professionellt resonemang, samt
litteratur om anpassningsprocessen.

Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and
using occupational-focused models.
Occupational therapy in Health Care, 29 (3):
297-
315, 2015.

Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational
adaptation: Toward a holistic approach
for contemporary practice, part 1. I:
American Journal of OT; September 1992, vol 46,
nr 9: 829-837

Ann Turner, Marg Foster, Sybil E.
Johnson.
2008. Occupational therapy and physical
dysfunction: principles, skills and practice. 5
th
ed. Edinburgh : Churchill Livingstone

McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W.
2006. Pedretti's occupational therapy :
practice skills for physical dysfunction. St.
Louis, Mosby/Elsevier

Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma.
Chichester ; Ames, Iowa : Wiley-Blackwell

Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical
dysfunction. 6th ed. kap. 41-46. Lippincott
Williams
& Wilkins. Baltimore

Schell, B., Schell, J. 2018. Clinical
and professional reasoning in occupational
therapy. Kap 1, 6. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins

Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice.
Kap 3 New York: Churchill Livingstone/
Elsevier

Walder, K., & Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and
identity reconstruction: a grounded theory
synthesis of qualitative
studies exploring adults? experiences of
adjustment to chronic
disease, major illness or injury. Journal of
Occupational Science,
24(2), 225-243.

ORTOSDELEN

Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:

Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33

Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational
approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-
804338-2-9)

Vastamäki,M. (toim.).(2000).
Käsikirurgia. Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 14 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 3 timmar
  • Praktiska övningar - 14 timmar
  • Basgruppsarbete - 44 timmar
  • Självstudier - 52 timmar
  • Seminarier - 8 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

Godkända prestationer i praktiska
övningar, skriftliga uppgifter och blogginlägg,
samt aktivt deltagande i grupparbete,
reflektionsdiskussioner och seminarie.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Arola Annikki
  • Peri Heidi
  • Werner Tove

Examinator

Peri Heidi

Antal kursplatser

Ingen begränsning (20 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-01-07

Kursens tidtabell

Se tidsbokning ARBS/ASTA

Kursanmälningstid

2021-08-09 till 2021-09-05

Examinationsformer

2021-09-30 - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-08-30 13:15 - 15:00 Aktivitet och delaktighet I Kursintroduktion och genomgång av examinationsuppgift (HP,TW) Online Zoom Meeting: https://arcada.zoom.us/j/64981728909 Meeting ID: 649 8172 8909 Peri Heidi
Werner Tove
2021-09-02 09:15 - 12:00 Aktivitet och delaktighet I Föreläsningserbjudande: Återkoppling till ortopedi och traumatologi, samt bedömning och rehabilitering (HP) Online Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69278103136 Meeting ID: 692 7810 3136 Peri Heidi
2021-09-08 09:00 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I Workshop: Grupp 1 och 2 i DIAKs kök (HP). Bedömningsinstrument i B 516 (TW) Peri Heidi
Werner Tove
2021-09-09 09:00 - 16:00 Aktivitet och delaktighet I Workshop: Grupp 3 och 4: DIAK köksaktivitet (HP) Peri Heidi
Werner Tove
2021-09-13 13:15 - 15:00 Aktivitet och delaktighet I Föreläsningserbjudande: Mångprofessionalitet och anpassningsprocessen (HP) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64001869106 Meeting ID: 640 0186 9106 Peri Heidi
2021-09-15 13:15 - 15:30 Aktivitet och delaktighet I Föreläsningserbjudande samt återkoppling: Kliniskt resonemang och praxismodeller (TW) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66822530922?from=addon Meeting ID: 668 2253 0922 Werner Tove
2021-09-23 09:15 - 12:00 D4106 Aktivitet och delaktighet I Tematräff i förhållande till examinationsuppgift (HP,TW) På Arcada Peri Heidi
Werner Tove
2021-10-01 09:00 - 12:00 Aktivitet och delaktighet I Tidsreservation: förberedelse inför seminarium (opponering) Peri Heidi
2021-10-05 09:15 - 14:00 Aktivitet och delaktighet I Examinationsseminarium Case Senja Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/67793061220?from=addon Meeting ID: 677 9306 1220 Peri Heidi
Werner Tove
2021-10-08 09:00 - 11:00 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Online på Zoom Introduktion till ortosdelen och inledande föreläsning arellsum@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64973789258?from=addon Meeting ID: 649 7378 9258 Join by SIP 64973789258@109.105.112.236 64973789258@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 649 7378 9258 Arell-Sundberg Marina
2021-10-11 12:00 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Workshop 1 - material, mönster och vilo-ortos Arell-Sundberg Marina
2021-10-11 12:00 - 16:00 B522 Aktivitet och delaktighet I Arell-Sundberg Marina
2021-10-13 10:30 - 16:00 B522 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Arell-Sundberg Marina
2021-10-13 10:30 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I Arell-Sundberg Marina
2021-10-14 09:00 - 14:45 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: 9.00 - 11.00 Workshop 3 - Dorsal ortos 12.00 - 14.45 Workshop 4 - arbete med den egna ortosen (Marina handleder) Arell-Sundberg Marina
2021-10-14 09:00 - 14:45 B522 Aktivitet och delaktighet I Workshop 3 och 4 Arell-Sundberg Marina
2021-10-15 09:00 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Eget arbete i rummet med den egna examinationsortosen (Marina finns på plats mellan 13-15) Arell-Sundberg Marina
2021-10-18 09:00 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Examinations-ortoser - Tillverkning: slutförande Arell-Sundberg Marina
2021-10-19 13:00 - 16:00 Aktivitet och delaktighet I Rapporten över den egna examinations-ortosen slutförs Arell-Sundberg Marina
2021-10-20 08:30 - 11:30 F143 Aktivitet och delaktighet I Marisa Nikkonen: Teori kring de dymaniska ortoserna Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2021-10-20 08:30 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: De dynamiska ortoserna (med Marisa Nikkonen) Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2021-10-20 08:30 - 16:00 B522 Aktivitet och delaktighet I Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2021-10-21 08:30 - 16:00 B516 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: De dynamiska ortoserna (med Marisa Nikkonen) Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2021-10-21 08:30 - 16:00 B522 Aktivitet och delaktighet I Arell-Sundberg Marina
Nikkonen Marisa
2021-10-22 09:00 - 15:30 B516 Aktivitet och delaktighet I Arell-Sundberg Marina
2021-10-22 09:15 - 15:30 B522 Aktivitet och delaktighet I ORTOSDELEN: Seminarium på CAMPUS Arell-Sundberg Marina

Kurs och studieplanssökning