Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studenten kan planera, genomföra och utvärdera ett idrotts- och/eller motionsevenemang. Studenten känner till vilka funktioner är viktiga och hur man skapar och upprätthåller kontakterna till olika medarbetare. Studenten kan skapa samarbete med idrottens olika aktörer samt den idrottsadministrativa branschen, median och den kommersiella idrottsbranschen. Studenten kan fungera i arbetslivet som administratör i idrottsbraschens företag och organisationer och tillämpa olika teorier i sitt arbete. Studenten känner till idrottsrörelsens struktur i samhället samt idrotts- och motionsbranschens företagskultur. Studenten skall även kunna fungera som eget företagare inom branschen och kunna samarbeta mångprofessionellt med närliggande branscher.
Arbetsformer:
- gruppträffar inom olika ansvarsområden
- föreläsningar
- skriftliga rapporter
- praktikperiod med evenemanget enligt planen.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att sköta konkreta arbetsuppgifter och har kunskaper som behövs i planeringen och praktiska genomförandet av ett evenemang för att det skall lyckas. Studenten kan delta som arrangör i ett befintligt evenemang eller ordna ett evenemang helt på egen hand beroende på tillgången till lämpliga evenemang. I arbetet kan ingå möten och träffar med olika eventuella medarrangörer och samarbetspartners/sponsorer, marknadsföring och utvärdering av evenemanget. Studenterna lär sig att förstå sponsoreringsprocessen och kan använda olika kanaler i marknadsföringen. Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att planera, genomföra och utvärdera olika typer av idrotts- eller motionsevenemang som en process i en förening, ett förbund eller ett företag

Innehåll

Begrepp som behandlas på kursen: förbund/föreningar/kommunen/ media, proffs-, amatör-, spontan- och motionsidrott, lag- och indivuduell idrott, utrustningstillverkare, tjänsteproducenter, idrottsfaciliteter, varumärken, ägare, fans, agenter och managers, publik, idrott som nöje/produkt/medicin, försäljning, marknadsföring, promotion, image, produktutveckling, konsument, ideéllt arbete, allmännytig verksamhet/företagsverksamhet, ansökning av olika stödformer samt entrepeneurskap. Säkerhet, turism, ansvarsfrågor. Sports management teorier.
Deltagande på motionsevenemang som funktionär/observatör/ansvarig för en förutbestämd uppgift eller som ”forskare” i samband med examensarbetsprocessen.

Förkunskaper

Inga.

Mer information

Arbetsformer- gruppträffar inom olika ansvarsområden
- föreläsningar
- skriftliga rapporter
- praktikperiod med evenemanget enligt planen.
Blackboard (BLS) används brett på kursen som plattform för studieprestationer.

Litteratur

Utdelat material,kurskompendiet Perspektiv på Sport management, SISU 2004. 54-70, 156-188, 282-331.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 60 timmar
  • Övningsbaserad undervisning - 5 timmar
  • Laborationer och arbete i simulerad miljö - 8 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete - 20 timmar
  • Självstudier - 40 timmar
  • Praktik - 0 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 60 timmar
  • Varav schemalagda studier: 73 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina
  • Demonstrationer och presentationer
  • Rapporter och produktioner

Lärare

Kärkkäinen Reino

Examinator

Kärkkäinen Reino

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Kursens slutdatum

Slutdatum meddelas senare

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Examinationsformer

  • 2009-04-07 - Tentamina
  • 2009-03-19 - Demonstrationer och presentationer
  • 2009-04-29 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning