Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om det egna yrkesområdet genom att - uppvisa kunskap om innebörden i begrepp, definitioner och synsätt i relation till hälsa och hälsofrämjande (verksamhet) - tillägna sig grundläggande kunskap om folkhälsovetenskap i relation till befolkningens hälsa - känna till evidensbaserade teorier och modeller för hälsofrämjande verksamhet - tillägna sig kunskap om planering, genomförande och utvärdering av hälsofrämjande verksamhet - uppvisa kunskap i ergonomi Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom att - tillägna sig kunskap för att i sitt yrke kunna handla rättvist, jämlikt och solidariskt med utgångspunkt i det egna yrkets värdegrund

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande - kunna förklara innebörden i begreppen hälsa och hälsofrämjande samt begrepp som relaterar till dessa - känna till hur hälsa kan mätas och hälsofrämjande verksamhet kan utvärderas - känna till evidensbaserade hälsofrämjande teorier, modeller och strategier och förstår sambandet med hälsofrämjande i praktiken - kunna planera, genomföra och urvärdera hälsofrämjande projekt för en viss målgrupp - kunna identifiera ergonomiska faktorer som inverkar på belastningen hos människan i arbetslivet

Innehåll

Innehåll: - centrala begrepp inom hälsa och hälsofrämjande - den hälsofrämjande idén och dess historia - mål, värderingar och etiska aspekter i samband med hälsofrämjande - hälsofrämjande arbete ur ett systemteoretiskt perspektiv - evidensbaserade hälsofrämjande teorier och modeller - behov och prioriteringar för att främja hälsa - planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete - deltagande i Stafettkarnevalen

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Mer information

Obligatorisk närvaro på seminarier och evenemang Inlämning av rapport senast två dagar innan framförande

Litteratur

Tentbok Scriven A. 2013. Ewles & Simnet Hälsoarbete. Studentlitteratur. (eller den äldre versionen; Ewles Linda, Simnett Ina. (2009) Hälsoarbete. Studentlitteratur) TENT: Kapitel 1-7, 14-15 ELLER Winroth Jan, Rydqvist Lars-Göran (2008). Hälsa och hälsopromotion. Sisu Idrottsböcker. TENT: Del 1 (t.o.m. s. 188) och Del 2 (s. 230-276) Kurslitteratur Korp Peter(2004). Hälsopromotion. Studentlitteratur Medin Jennie, Alexandersson Kristina (2000) Begreppen Hälsa och hälsofrämjande- en litteraturstudie. Studentlitteratur Nutbeam Don (2005). Theory in a Nutshell. McGraw-Hill. Australia Savola E, Koskinen Ollonqvist P.(2005) Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteet ja selitykset. Terveyden edistämis keskus ry. Ladda ner: http://www.tekry.fi/index.php?page=jul_julkaisu&i=100311 Social- och hälsovårdsministeriet. Hälsa 2015. Se: http://www.stm.fi/sv/under_arbete/utvecklingsprojekt/halsa_2015 Social- och hälsovårdsministeriet. KASTE. Se: http://www.stm.fi/sv/under_arbete/utvecklingsprojekt/kaste Statsrådet. Politikprogrammet för hälsofrämjande. Se: http://valtioneuvosto.fi/tietoarkisto/politiikkaohjelmat-2007-2011/terveys/sv.jsp WHO. Health Promotion Glossary. 1998. Ladda ner: http://www.who.int/hpr/NPH/docs/hp_glossary WHO. Ottawa Charter. Se: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/ + ARTIKLAR OCH ANDRA LÄNKAR SOM PRESENTERAS UNDER KURSEN Stödlitteratur Antonovsky. A (2001) Hälsans mysterium, 2001 Natur& Kultur Faresjö (2007) Kan man vara sjuk och ändå ha hälsa. Studentlitteratur. Klockars K,& Österman B.( 1995) Begrepp om hälsa. Filosofiska och etiska perspektiv på livskvalitet, hälsa och värd. Liber. Naidoo j., Willis J. (2005) Folkhälsa och hälsofrämjande insatser. Stundetlitteratur. Lund Seedhouse David (2001). The foundation for achievement. Wiley 2001 Tones Keith, Tilford Sylvia (2001). Health Promotion - effectiveness, efficency and equity. Third edition. Nelson Thornes

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 29 timmar
  • Självstudier - 70 timmar
  • Seminarier - 4 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Självutvärdering

Examinationskrav

Litteraturtent Projektarbete och närvaro vid seminarier Självutvärdering

Lärare

  • Kukkonen Göta
  • Wiik Mikaela

Examinator

Wiik Mikaela

Kursens hemsida

https://arcada.itslearning.com/

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

  • 2014-04-11 - Tentamina
  • 2014-05-31 - Övriga uppgifter

Kurs- och studieplansökning