Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Fysioterapi 2014 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2015 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2016 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2017 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2018 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2019 - Hälsa och rörelse
- Fysioterapi 2020 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Hälsa och rörelse
- Idrott och hälsopromotion 2020 - Hälsa och rörelse
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
- 2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Inlärningskompetens:
- Kan utveckla sitt eget kunnande om människan
i rörelse och se vilka utvecklingsbehoven är - Kan lära sig tillsammans med andra och kan
dela med sig av kunskapen inom sin
arbetsgemenskap - Tar andra människor i beaktande
- Kan lyssna på andra och kan presentera
budskap skriftligt, muntligt och visuellt
genom att utnyttja olika kommunikationsstilar
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studeranden:
- känna till och förstå modeller och teorier
som påverkar den motoriska inlärningsprocessen
för människan i olika åldrar och
utvecklingsskeden
-kan reflektera över den motoriska inlärningen
med hjälp av Newells modell och andra teorier. - Bekantar sig, samt lär ut färdigheter som
stöder den motoriska utvecklingen.
(vattengymnastik, redskapsgymnastik + andra
grenar)
-känna till och förstå människans fysiska,
motoriska och psykosociala utveckling
genom hela livet.
-kan identifiera utvecklingsutmaningar
i människans olika livsskeden och
omgivningar
-förstå följande begrepp: människosyn,
identitetsutveckling, livscykelpsykologi,
psykosocial utveckling, reflex, reaktion,
grundmotorik m.m. - kunna simma och livrädda (fysioterapeuter)
- kunna simma och lära simning
(idrottsinstruktörer)
-ha en bild av sin kommande profession och se
kopplingen till arbetslivet
Innehåll
- rörelse, motorisk inlärning och
hälsofrämjande aktiviteter - badvakt/simlärare (möjlighet att ta
badvakts
eller simlärar utbildning) - människans motoriska-, fysiska-,
psykosociala utveckling från födsel till döden - yrkesidentitet ? vad är det att vara
fysioterapeut/ idrottsinstruktör
Mer information
Kursinfo finns på Itslearning.
Litteratur
Tentlitteratur:
Människans livscykel - Boktentamen och on line
materialet
-FÖRELÄSNINGS MATERIAL
-Sheridan,M. 2014. From Birth to Five Years.
(130 sidor)
-Öland Britt Mari (redaktör) (2006):
Talangutveckling. Motiverande och målinriktad
träning för barn och ungdom. SISU
idrottsböcker. Sidorna 27-68. (40 sidor)
-Ericsson I. 2005: Rör dig ? Lär dig. Motorisk
inlärning. SISU idrottsböcker. Sidorna 19-59
(40 sidor).
-Everett T., Kell C. 2011. Human Movement, an
introductory text. Churchill Livingstone.
Kapittel 13, Human movements across the
lifespan, sidor 211 ? 227. (16 sidor)
-Sihvonen S, Rantanen T and Heikkinen E:
Physical Activity and Survival in Elderly
People: A Five-Year Follow-Up Study. Journal
of Aging and Physical Activity. 1998, 6, 133-
140. (8 sidor)
-Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia.
WSOYpro OY. Helsinki. 63-113, 119-151, 156-
172, 180-209, 215-218 (130 sidor)
En förkortad svenskspråkig version finns i
Utbildningsstyrelsen (1994). Hälso- och
socialvård. En introduktion. Helsingfors:
Stiftelsen för sjuksköterskeutbildning.
Referens litteratur:
Erikson, E. (2000). Den fullbordade
livscykeln.
Stockholm: Natur och Kultur.
Hockey, J. & James, A. (2003). Social
identities across the Life Course.
Basingstoke:
Palgrave.
Hockey, J. & James, A. (1993). Growing up and
growing old. Ageing and dependency in the life
course. London: Sage
Newman, B. & Newman, P. (2006). Development
through Life. A Psychological Approach.
Sankari, A. & Jyrkämä, J. (toim.) (2001).
Lapsuudesta vanhuuteen. Iän sosiologiaa.
Tammerfors: vastapaino.
Utvecklingsteoretiska perspektiv med relevans
för temat:
Jarlang, E. (red.) (1999).
Utvecklingspsykologiska teorier. En
introduktion. Stockholm: Liber.
Havnesköld, L. & Risholm Mothander, P. (2002).
Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i
nya
perspektiv. Stockholm: Liber.
Magnusson, E. (2003). Psykologi och kön: Från
könsskillnader till genusperspektiv.
Stockholm:
Natur & Kultur.
Trost, J. & Levin, I. (1996). Att förstå
vardagen ? med ett symboliskt
interaktionistiskt perspektiv. Lund:
Studentlitteratur.
Valsiner, J. (1997). Culture and development
of
children´s action. NY: Wiley
Fokus på olika åldrar (jfr.
Utvecklingspsykologi samt livslopp)
Stern, D.N. (1992) Spädbarnets interpersonella
värld. Stockholm: Natur och Kultur
Torstenson-Ed, T. (2003). Barns livsvärld.
Genus, etnicitet, generation, särskilt stöd
och
värderingar i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Broberg, B., Almqvist, K., Tjus, T. Iliste, A.
& Nilsson, B. (2007). Anknytningsteori.
Betydelsen av nära känslomässiga relationer.
Stockholm: Natur & Kultur.
Erling, A. & Hwang, P. (red.) (2001).
Ungdomspsykologi. Utveckling och livsvillkor.
Stockholm: Natur och kultur.
Engquist, A. (1995). Att växa som vuxen. Nya
perspektiv på dig själv och andra. Stockholm:
Prisma.
Naroskin, P. (1995). På spaning efter den
vuxna
människan. Stockholm: Natur och Kultur.
Perlmutter, M. & Hall, E. Adult development
and
aging. NY: Wiley
Grassman, E. J. & Hydén, L-Ch. (Red.) (2005).
Kropp, livslopp och åldrande. Några
samhällsvetenskapliga perspektiv. Lund:
Studentlitteratur.
Hagberg, B. & Rennemark, M. (2004). Den
åldrande människans psykologi. Lund:
Studentlitteratur.
Tornstam, L. (2005). Åldrandets
socialpsykologi. Stockholm: Norstedts
akademiska förlag.
Motorisk inlärning:
Shumway-Cook, A., Woollacot, M.2007. Motor
Controll. Translating Research into Clinical
Practice. ISBN13:978-0-7817-6691-3
Fysioterapi studeranden:
Ulla T. Karppi S-L. Mansikkamäki T.2006.
Fysioterapia. Edita Prima Oy. Helsinki.
Kapittel 1.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 30 timmar
- Praktiska övningar - 95 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- Seminarier - 15 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
1.Motorisk inlärning
Gruppuppgift att lära en motorisk aktivitet
- Seminarium och presentationsmaterial (video)
(bedömning 1-5) utgör 50 % av kursvitsordet - Motoriska aktiviteter och
demonstrationer har obligatorisk närvaro
mellan 80-100 %. Motoriska aktiviteterna
har små praktiska och skriftliga uppgifter som
är obligatoriska (bedöms godkänt/ icke-
godkänt)
2.Människans livscykel
- Tentamen (bedömning 1-5) Livscykelpsykologi
1/3
och Fysiska, psykomotoriska utvecklingsdelen
2/3
av vitsordet
3.Yrkesidentitet: Besöksdag, uppgift &
seminarium (godkänt/ icke-godkänt)
Kursens alla uppgifter/delar bör vara
avklarade godkänt före helhets vitsord ges.
Försent inlämnade uppgifter sänker vitsord
(-1/ per vecka)
Lärare
- Hagström Sarah
- Hellsten Thomas
- Kokko Anne
- Taskinen Topi
- Törnblom Cia
- Vaappo Marko
Examinator
Kokko Anne
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (67 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-05-31
Kursens tidtabell
Kursinfo och tidtabell finns på Itslearnings och
den gås igenom på introduktionstillfället
Omtentamensdatum
- 2020-01-17
- 2020-03-20
Kursanmälningstid
2019-08-12 till 2019-09-08
Examinationsformer
- 2019-12-10 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-08-28 | 10:00 - 12:00 | D4106 | Människan i rörelse | Introduktion | Hellsten Thomas Kokko Anne Taskinen Topi Törnblom Cia Vaappo Marko |
2019-08-29 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-08-30 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-02 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-03 | 12:30 - 14:00 | D4106 | Människan i rörelse | Introduktion till motoriska inlärningsdelen | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-04 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-06 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-06 | 12:30 - 15:30 | D4107-08 | Människan i rörelse | Info om simlärar- och badvaktsutbildning | Kokko Anne |
2019-09-09 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-09 | 14:15 - 15:45 | D4106 | Människan i rörelse | Motorik och dess kvalifikationssystem, grundbegrepp | Kokko Anne |
2019-09-11 | 08:00 - 12:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-11 | 13:30 - 15:00 | D4106 | Människan i rörelse | Newells modeller om lärande | Kokko Anne |
2019-09-13 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simkunnighetstest och vattengymnastik | Hellsten Thomas |
2019-09-13 | 13:00 - 15:00 | D4107-08 | Människan i rörelse | Badvaktsteori FT A+B, Mathias Grönman | |
2019-09-16 | 12:30 - 14:00 | D4106 | Människan i rörelse | Hur man lär sig bäst | Vaappo Marko |
2019-09-16 | 14:15 - 15:45 | D4106 | Människan i rörelse | Vattengymnastik - teori | Hellsten Thomas |
2019-09-17 | 10:00 - 14:00 | M602 | Människan i rörelse | Taskinen Topi | |
2019-09-18 | 12:30 - 14:00 | M602 | Människan i rörelse | Hur man lär sig bäst (övningar) | Vaappo Marko |
2019-09-20 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Vattengymnastik kl. 12-15, (gruppindelningen meddelas senare, Thomas) Simning, , simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-09-20 | 08:30 - 10:45 | D4106 | Människan i rörelse | Jannika Khulefelt: teorilektioner simlärarutbildningen | |
2019-09-24 | 10:00 - 12:00 | M602 | Människan i rörelse | Lek som redskap för inlärning | Vaappo Marko |
2019-09-25 | 10:00 - 12:00 | M602 | Människan i rörelse | Vaappo Marko | |
2019-09-27 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Vattengymnastik kl. 12-15, (gruppindelningen meddelas senare, Thomas) Simning, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-09-27 | 09:00 - 16:00 | D4106 | Människan i rörelse | Badvaktskursen (teori) | Kokko Anne |
2019-09-27 | 09:00 - 10:45 | D4107-08 | Människan i rörelse | Jannika Khulefelt: teorilektioner simlärarutbildningen | |
2019-09-30 | 09:00 - 12:00 | D4106 | Människan i rörelse | Handledning av mot.inlärningsuppgiften | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-30 | 13:00 - 15:00 | E383 | Människan i rörelse | Workshop i fördjupad infosökning 19FT. Obligatoriskt. | Hagström Sarah |
2019-10-01 | 12:30 - 14:30 | E385 | Människan i rörelse | Workshop i fördjupad informationssökning 19ii. Obligatoriskt. | Hagström Sarah |
2019-10-02 | 10:00 - 13:00 | M602 | Människan i rörelse | Egen övning | |
2019-10-04 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Vattengymnastik kl. 12-15, (gruppindelningen meddelas senare, Thomas) Simning, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-10-11 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning, vattengymnastik, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-10-16 | 13:15 - 16:00 | D173 | Människan i rörelse | Introduktion till människans psykomotoriska utveckling. Barnets psykomotoriska utveckling 0-5 år | Kokko Anne |
2019-10-17 | 13:30 - 15:00 | F143 | Människan i rörelse | Människans psykomotoriska utveckling fortsätter | Kokko Anne |
2019-10-18 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Vattengymnastik kl. 12-15, (gruppindelningen meddelas senare, Thomas) Simning, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-10-21 | 10:30 - 12:00 | D4106 | Människan i rörelse | Människans psykosociala utveckling | Törnblom Cia |
2019-10-25 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Vattengymnastik kl. 12-15, (gruppindelningen meddelas senare, Thomas) Simning, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-10-28 | 13:00 - 15:30 | D4106 | Människan i rörelse | Människans fysiska och motoriska utveckling | Vaappo Marko |
2019-10-30 | 12:00 - 14:00 | M602 | Människan i rörelse | Grundmotorik: Praktiska övningar | Vaappo Marko |
2019-11-01 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning, vattengymnastik, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-11-01 | 13:00 - 15:00 | D4107-08 | Människan i rörelse | Badvaktsteori FT A+B, Mathias Grönman | |
2019-11-06 | 10:00 - 12:00 | M602 | Människan i rörelse | Observation av barn i olika åldrar | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-11-06 | 13:00 - 15:00 | M602 | Människan i rörelse | Rytm och musik. Obligatoriks närvaro | Lindström Mari |
2019-11-07 | 09:15 - 11:45 | D282 | Människan i rörelse | Kokko Anne | |
2019-11-07 | 09:15 - 11:45 | D281 | Människan i rörelse | Grundmotorik | Kokko Anne |
2019-11-07 | 10:00 - 12:00 | M602 | Människan i rörelse | Grundmotorik: Praktiska övningar | Vaappo Marko |
2019-11-08 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning, vattengymnastik, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-11-11 | 12:30 - 14:30 | D4106 | Människan i rörelse | fysisk utveckling, vuxna - äldre | Vaappo Marko |
2019-11-12 | 10:15 - 11:45 | D281 | Människan i rörelse | Grundmotorik | Kokko Anne |
2019-11-12 | 10:15 - 11:45 | D282 | Människan i rörelse | Kokko Anne | |
2019-11-13 | 10:00 - 12:00 | M602 | Människan i rörelse | Grundmotorik: Praktiska övningar | Vaappo Marko |
2019-11-13 | 13:00 - 15:00 | F249 | Människan i rörelse | Seminarium | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-11-14 | 13:00 - 15:00 | M602 | Människan i rörelse | Musik o rytm . obligatorisk närvaro | Lindström Mari |
2019-11-15 | 08:00 - 16:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning, vattengymnastik, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-11-15 | 13:00 - 14:00 | D4107-08 | Människan i rörelse | Badvaktsteori FT A+B, Mathias Grönman | |
2019-11-20 | 09:30 - 11:00 | Kvarnen | Människan i rörelse | Grundmotorik: Praktiska övningar | Vaappo Marko |
2019-11-20 | 13:00 - 15:00 | M602 | Människan i rörelse | Rytm o musik. obligatorisk närvaro | Lindström Mari |
2019-11-21 | 09:00 - 14:00 | F249 | Människan i rörelse | Seminarium | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-11-22 | 08:00 - 12:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning, vattengymnastik, simlärar- och badvaktsutb. | Hellsten Thomas |
2019-11-26 | 12:30 - 14:30 | Kvarnen | Människan i rörelse | Grundmotorik: Praktiska övningar | Vaappo Marko |
2019-11-29 | 08:00 - 16:00 | Människan i rörelse | YRKESIDENTITET Besök till en fysioterapienhet/idrottsinstruktörs arbetsplats | Kokko Anne Vaappo Marko |
|
2019-12-02 | 12:00 - 15:00 | M602 | Människan i rörelse | TESTER för barn - fys | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-12-03 | 12:00 - 15:00 | M602 | Människan i rörelse | TESTER för barn - idrott | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-12-04 | 13:00 - 16:00 | D4106 | Människan i rörelse | Tentamen i livscykelpsykologi | Törnblom Cia |
2019-12-10 | 12:00 - 15:00 | D4106 | Människan i rörelse | TENTAMEN | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-12-13 | 09:30 - 12:00 | D173 | Människan i rörelse | Seminarium | Hellsten Thomas |
2019-12-13 | 09:30 - 12:00 | B518 | Människan i rörelse | Yrkesidentitet - seminarium | Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-12-17 | 12:00 - 14:00 | D4106 | Människan i rörelse | Reflektion av kursen - feed back | Hellsten Thomas Kokko Anne Taskinen Topi Törnblom Cia Vaappo Marko |
2020-01-10 | 10:00 - 13:00 | D173 | Människan i rörelse | Badvaktsutbildning för dem som tar intyget | |
2020-01-24 | 10:00 - 13:00 | Märsky | Människan i rörelse | Simning för dem som tar badvaktsintyget | |
2020-02-03 | 10:00 - 11:30 | Människan i rörelse | Badvaktsutbildning för dem som tar diplomen Simning i Märsky | ||
2020-02-03 | 12:15 - 14:00 | D173 | Människan i rörelse | Badvaktsutbildning för dem som tar diplom - teori |