Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Kursens undervisningsperiod
2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studeranden
förstår
möjligheterna med olika tester och träningsformer
som
en form att utveckla individens olika fysiska
egenskaper för att prestera på bästa möjliga sätt
ur en
fysiologisk och träningsmässig synvinkel.
Dessutom ska
studeranden kunna planera, utföra och utvärdera
ett
träningspass och ett testningstillfälle för en
vald
målgrupp inom idrott. Studeranden är medveten om
värdegrunden och de etiska principerna inom
antidopingverksamheten. Studeranden lär sig att
jobba
både självständigt och i grupp samt att söka,
kritiskt
granska och hantera information samt att utveckla
sig
själv inom sitt eget expertisområde inom idrott.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- Förstå testning och träning av olika fysiska
egenskaper samt dessa egenskapers
träningsprinciper och
kopplingar till varandra inom idrott på en
djupare och
bredare fysiologisk nivå.
- Känna till hur olika förhållanden kan påverka
idrottsprestationen.
- Vara medveten om de etiska principerna gällande
antidopingverksamheten.
- Kunna målmedvetet planera, utföra och utvärdera
testning och träning inom idrott.
- Kunna hitta och utnyttja vetenskapligt baserad
information för att motivera sina val i träning
och
testning.
Innehåll
- Träning och testning av den fysiska
prestationsförmågan
- Träningens påverkningsmekanismer och metoder
- Träning under olika förhållanden
- Doping
Förkunskaper
Test- och träningslära, Belastnings- och
idrottsfysiologi
Mer information
Kursen hålls vid behov på engelska!
Litteratur
Bellardini, H., Henriksson, A. & Tonkonogi, M.
2009. Tester och mätmetoder för idrott och
hälsa.
Sisu idrottsböcker.
Bompa & Haff. 2009. Periodization: Theory and
methodology of Training. 5th edition. Human
Kinetics.
Cook, G. 2010. Movement. Functional Movement
Systems: Screening, Assessment and Corrective
Strategies. Lotus Publishing.
Dwyer, G.B. & Davis, S.E. (ed) 2005. ACSM’s
Health-related Physical Fitness Assessment
Manual. Wolters Kluwer, Lippincott Williams &
Wilkins.
Fleck, S.J. & Kraemer, W.J. 2004. Designing
resistance training programs. Third edition.
Human Kinetics.
Katch V.L., McArdle W.D. & Katch F.I. 2011.
Essentials of exercise Physiology. Fourth
edition. Lippincott Williams and Wilkins.
Kenney, W.L., Wilmore, J.H. & Costill, D.L.
2015.
Physiology of Sport and Exercise. Human
Kinetics.
Keskinen, K.L., Häkkinen, K., Kallinen, M.,
Kuivalainen, J. & Aartolahti, E. (red.) 2018.
Fyysisen kunnon mittaaminen: käsi- ja oppikirja
kuntotestaajille. Liikuntatieteellinen seura.
Larsen, F. & Mattsson, M. 2013. Kondition och
uthållighet för träning, tävling och hälsa. SISU
Idrottsböcker.
Tanner, R. & Gore, C. (ed) 2013. Physiological
tests for elite athletes. Second Edition. Human
Kinetics.
Thomeé, R., Augustsson, J., Wernbom, M.,
Augustsson, S. & Karlsson, J. 2008.
Styrketräning
för idrott, motion och rehabilitering. SISU
Idrottsböcker.
Thompson, W.R., Gordon, N.F. & Pescatello, L.S.
(ed) 2010. ACSM’s Guidelines for Exercise
Testing
and Prescription. Eight Edition. Wolters Kluwer,
Lippincott Williams & Wilkins.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 15 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 65 timmar
- Självstudier - 25 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Vitsordet för hela kursen kommer från kursens
första del 'Testning och träning' som innehåller
ett projektarbete (teoretiskt och praktiskt
arbete). Dessutom krävs deltagande i kursens
obligatoriska delar. Uppgifterna i kursens andra
del måste lämnas in i tid och vara godkända.
Uppgifterna har antingen neutral (±0) eller
höjande (+1) inverkan på slutvitsordet.
Lärare
Ruutu Katri
Examinator
Ruutu Katri
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (13 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2019-03-31
Kursanmälningstid
2018-10-08 till 2018-11-04
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-10-29 | 09:00 - 11:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Kursinfo Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |
2018-10-30 | 10:00 - 12:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro Gästföreläsare | Ruutu Katri |
2018-10-30 | 12:00 - 16:00 | Fördjupad test- och träningslära | Självständigt grupparbete för projektet (idé) | ||
2018-10-31 | 08:00 - 12:00 | Fördjupad test- och träningslära | Självständigt grupparbete för projektet (idé) | ||
2018-11-01 | 10:00 - 12:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro Handledning av grupparbete | Ruutu Katri |
2018-11-13 | 09:00 - 12:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro Handledning av grupparbete | Ruutu Katri |
2018-11-15 | 10:00 - 12:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |
2018-11-20 | 09:00 - 12:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |
2018-11-22 | 12:30 - 14:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |
2018-12-13 | 09:00 - 15:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Seminarium Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |
2018-12-17 | 12:30 - 14:00 | B326 | Fördjupad test- och träningslära | Feedback- och reflektionstillfälle Obligatorisk närvaro | Ruutu Katri |