Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2020 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2022-08-01 till 2022-10-23)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Kursen stödjer kompetensutveckling i
klientarbetet och medarbetaskap, ledarskap och
företagsamhet.
Målsättningen med kursen är att
ge kompetens för behörighet för lärare och
socionom inom
småbarnspedagogik i arbete med barn under 5 år.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att:
- visa på förståelse för barndomen ur ett
historiskt och samtida perspektiv och
reflektera
över vad ett barnperspektiv betyder i relation
till detta.
- visa förmåga att diskutera och motivera
småbarnspedagogisk verksamhet och tillämpa
metoder för att uppnå
uppställda mål.
- visa på fördjupad kunskap om hur man
identifierar barns socialpedagogiska behov och
hur man tillsammans med andra kan stöda barns
utveckling och lärande genom lek.
- reflektera över hur ett
förhållningssätt där mångfald och genus
förankras i en barnpedagogisk verksamhet då ett
jämlikhets och jämställdhetsperspektiv beaktas.
- planera, förverkliga, utvärdera och
utveckla
småbarnspedagogisk verksamhet.
- förstår betydelsen av ett fungerande
samarbete med vårdnadshavarna, känner igen
situationer då familjen kan vara belastad och
kan på ett professionellt sätt ta till
diskussion och hänvisa vidare till behövliga
stödtjänster.
- visar förmåga att diskutera alternativa
barnpedagogiska inriktningar
- kunna förklara socionomens och lärarens
roller inom
småbarnspedagogik och ansvar i arbetsgruppen
Innehåll
Lagen om småbarnspedagogik
Konventionen om barnets rättigheter
Från barnträdgård till småbarnspedagogik
Tidigt stöd
Anknytningsteorin, mjuklandning
Samarbete med vårdnadshavare
Ta till tals
Socionomens roll
Mobbningsförebyggande arbete
Gruppdynamik
interprofessionella samarbete, lärare, närvårdare,
speciallärare, rådgivning, barnskydd, tal- och
ergoterapeut
Pedagogiska inriktningar
Lekens betydelse förbarnets utveckling och lärande
Lärmiljö
Jämlikhet och jämställdhet
kultur- och genussensitivitet
Förkunskaper
Kursen är i första hand avsedd för socionomer
som eftersträvar behörighet som socionom och
lärare inom småbarnspedagogik i arbete med barn
under 5
år.
Studenterna bör ha avlagt minst 100 sp/ 2 års
studier inom det sociala utbildningsprogrammet
för att kunna delta.
Litteratur
Allmän litteratur som studerande förväntas
använda under kursen:
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2022,
Utbildningsstyrelsens publikationer
Lag om småbarnspedagogik 540/2018.
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/201 Extern länk
8
0540
Pape, K. (2016). Lekfullt samspel i förskolan.
Stockholm: Lärarförlaget
Skolverket (2011): Möten för lärande.
Pedagogisk
verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
https://www.skolverket.se/publikationer?id=2694 Extern länk
Drugli, M.P. & Lekhal, R., (2020) Att rusta barn
för livet. Förskolans arbete för barns positiva
utveckling. Lund: Studentlitteratur.
Kanninen, K., Backman, A. & Sigfrids, A.
(2009). Med barnaögon: Egenvårdarmodellen - ett
verktyg
till en trygg och trivsam dagvård. Helsingfors:
Finlandssvenska kompetenscentret inom det
sociala området.
Lillemyr, O.P. (2013). Lek på Allvar - en
spännande utmaning. Stockholm: Liber
Pihlgren, A. S. (2017). Undervisning i förskolan:
Att skapa lärande
undervisningsmiljöer. Stockholm: Natur & Kultur.
Varje tema har spesifika litteraturerbjudanden,
som finns på Itslearning.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 65 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 7 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 30 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 55 timmar
- Självstudier - 228 timmar
- Nätbaserade - 0 timmar
- Seminarier - 10 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd kurs krävs godkänd prestation i :
1) Godkänt basgruppsarbete
2) Individuell essä 0-5
3) Basgruppsvis presentation av tre olika teman
(gk/underk)
4) Individuell portfolie (skala 0-5)
Examinationerna väger sinsemellan på följande
sätt:
50 % essä (skala 0-5)
50 % individuell portfolio (skala 0-5)
Lärare
Edgren Eva
Examinator
Edgren Eva
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (35 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2022-12-31
Kursens tidtabell
1.8.-24.10.2022
Kursanmälningstid
2022-04-25 till 2022-09-06
Examinationsformer
2022-10-23 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-08-30 | 12:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-01 | 09:00 - 16:00 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-02 | 16:30 - 20:30 | Småbarnspedagogisk verksamhet | edgrenev@arcada.fi is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/69143802663?from=addon Meeting ID: 691 4380 2663 Join by SIP 69143802663@109.105.112.236 69143802663@109.105.112.235 Join by H.323 109.105.112.236 109.105.112.235 Meeting ID: 691 4380 2663 | Edgren Eva | |
2022-09-03 | 09:00 - 16:00 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-06 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-08 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-13 | 09:00 - 11:45 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-13 | 11:45 - 12:15 | D4106 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-13 | 12:15 - 16:00 | D4110 | Småbarnspedagogisk verksamhet | ||
2022-09-16 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-20 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-22 | 09:00 - 16:00 | B328 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-24 | 09:00 - 16:00 | B327 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-27 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-09-29 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 09:30 - 15:30 | F249 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | B327 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | B328 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | ||
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | E380 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | E381 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | B325 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-07 | 12:45 - 14:00 | B326 | Småbarnspedagogiskt seminarium - Samarbeta starkt | Edgren Eva | |
2022-10-11 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva | |
2022-10-13 | 09:00 - 16:00 | A311 | Småbarnspedagogisk verksamhet | Edgren Eva |