Kursens undervisningsperiod
2 (2021-10-25 till 2021-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kursens mål är att öka deltagarna medvetenhet om medkänsla i arbetslivet, både inom deras egen bransch och i andra yrken. Ett annat mål är att utveckla en känslighet för behov hos en själv och andra med tanke på medkänsla och emotionellt arbete. Ett tredje mål är att utveckla praktiska färdigheter som stöder studenterna i deras utveckling till medkännande arbetskamrater och i uppbyggandet av medkännande arbetsmiljöer.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs kan deltagarna
-tillämpa teoretisk och praktisk förståelse av de centrala begreppen: medkänsla, empati, sympati, etik och empatitrötthet och hur dessa förhåller sig till arbetslivet.
- analysera situationer i vardagen som kräver medkänsla och en medvetenhet om etik
- visa ökad förståelse för medkänsla från tre olika perspektiv: jagets, de andras och organisationens
- samarbeta interdisciplinärt
Innehåll
Kursen inleds med en teoretisk genomgång av de centrala koncepten, och en fördjupning i olika yrkes perspektiv på medkänsla. Kursens andra del är en praktisk tillämpning där deltagarna jobbar i interdisciplinära grupper. Inom grupperna produceras individuella berättelser om medkänsla baserat på personliga erfarenheter. Kursen avslutas med en visning av dessa s.k. "testimonials" och en påfäljande diskussion.
Kursdeltagarna har tre specifika uppgifter under kursens gång:
En kursdagbok: Varje deltagare skapar en subjektiv kursdagbok som reflekterar hens tankar och upplevelser. Dagboken lämnas in i slutet av kursen. Dagboken kan innehålla text och bilder
En skriftlig tent: Varje deltagare skriver en skriftlig tentamen i grupp som demonstrerar hens förståelse av de centrala koncepten och teorierna som presenteras i kursen. Tenten baserar sig på kurslitteraturen.
En personlig video: Varje deltagare bandar in en personlig video där hen återberättar en subjektiv upplevelse som relaterar till frågor om medkänsla, etik eller empati. Videon kan behandla medkänsla ur ett individuellt, medmänskligt och/eller organisatoriskt perspektiv.
Förkunskaper
N/A
Litteratur
Kurslitteratur:
Compassion at Work:
Dutton, J.E. & Worline M.C. (2017) Awakening Compassion at Work: The Quiet Power that Elevates People and Organizations. Berreth-Kohler.
(Eisler, R. (2017) A Conversation with Monica Worline and Jane Dutton: Compassion in the Work Place. Center for Partnership Studies.)
Kompletterande litteratur:
Grandell, R. (2015) Itsemyötätuntotunto. Tammi
Gross L., Katz,J. S., Ruby J., (eds)., (1988) ImageEthics. New York: Oxford University Press.
Halifax, J., (2011) The Precious Necessity of Compassion, Journal of Pain and Symptom Management, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpainsymman.2010.08.010 Extern länk
Neff, K. D. (2012). The science of self-compassion. Compassion and wisdom in psychotherapy, 1, 79-92.
Neff, K. D., & Seppälä, E. (2016). Compassion, well-being, and the hypo-egoic self. Oxford handbook of hypo-egoic phenomena: Theory and research on the quiet ego, 189-202.
Nichols, B., (2010). Introduction to Documentary, Second Edition, Second Edition edition. ed. Indiana University Press, Bloomington.
Nåls J., (2019). Making the strange familiar: the functions of empathy in intercultural film narrative, Helsingfors universitet.
Pessi, A-B., Matrela, F., Paakkanen, M. ( 2017) Myötätunnon mullistava voima. PS kustannus. 1. Painos. ISBN 978-952-451-779-9
+ en ljudbok om self-compassion:
https://www.audible.co.uk/pd/Self-Compassion-Step-by-Step-Audiobook/B00… Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 20 timmar
- Praktiska övningar - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
- Självstudier - 20 timmar
- Nätbaserade - 35 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
Examinationskrav
För avklarad kurs bör deltagaren få godkänt vitsord i.
Den skrftliga tentamen
Kursdagboken
Den personliga videon
Frånvaro från lektioner kan kompenseras med kompletterande uppgifter.
Kursvitsordet består av: Tentamen (20%), Kursdagbok (30%), Personlig video (30%) + Aktivitet (20%)
Lärare
- Eronen Lotta
- Franck Henrika
- Nåls Jan
- Sagne-Ollikainen Elina
Examinator
Nåls Jan
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (8 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Timetable
1. 27.10 17-19 IRL Oasis
Introduction to the course, its lecturers, and students. Introduction to the first part. Readings, course description and course briefs and deadlines delivered to students. (Jan Nåls)
Lecture: The myths of compassion (Henrika Franck)
Lecture: How to see and act feelingly - Introduction to the central concepts (Jan Nåls)
2. Wed 3.11 17-19 IRL Oasis
Introduction to screening #1. (moderator: Lotta Eronen) Screening: Medkänsla i yrket som förstavårdare, interview (SWE) with first responder, degree programme director and compassion researcher Christoffer Ericsson, Arcada. Discussion.
3. Wed 10.11 17-19 IRL Oasis
Introduction to screening #2 (moderator: Elina Sagne-Ollikainen) Screening: Myötätunto digitaalisessa ympäristössä, interview (FIN) with postdoctoral researcher Silja Martikainen, Cognitive Brain Research Unit, Univ. Of Helsinki. Discussion.
4. Wed 17.11 15-20 IRL Oasis
15-17 Presentation of the written exam. Discussion.
17-19 Introduction to screening #3 (moderator: Jan Nåls) Screening: Dokumentära berättelser och medkänsla för de andra, interview (SWE) with director/producer Anna Blom, JAMedia productions. Discussion.
5. Wed 24.11 17-20 IRL Oasis
Introduction to screening #4 (moderator: Henrika Franck) Screening: Medkänsla och ledarskap, interview (SWE) with CEO Veronica Lindholm, Indoor group. Discussion.
6. Wed 1.12 15-20 IRL Oasis
Introduction to the second part. The power and ethos of the personal story (Jan Nåls, Lotta Eronen, Elina Sagne Ollikainen, Henrika Franck) Screenings of international video testimonials.
Workshop: Finding and writing Your personal story. (Jan Nåls)
7. Wed 9.12 17-20 IRL Oasis/Arcada recording studio
Workshop. Writing/Recording personal testimonies. (Jan Nåls, Lotta Eronen, Elina Sagne Ollikainen)
8. Thu 10.12 17-20 IRL Oasis/Arcada recording studio
Workshop. Writing/Recording personal testimonies. (Jan Nåls, Lotta Eronen, Elina Sagne Ollikainen)
9. Wed 15.12 17-20 IRL Oasis/Arcada recording studio
Screening of personal testimonies. Discussion and feedback. Q&A. (JN, HF, E S-O, LE)
Learning diaries to be handed in by 31.12.2021. Examination and registration of ECTS.
Kursanmälningstid
2021-08-31 till 2021-10-26
Examinationsformer
2021-11-17 - Tentamina
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2021-10-27 | 17:00 - 20:00 | F249 | Compassion at Work | ||
2021-11-03 | 17:00 - 19:00 | F249 | Compassion at Work | ||
2021-11-10 | 17:00 - 19:00 | F249 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-11-17 | 17:00 - 20:00 | A309 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-11-24 | 17:00 - 19:00 | F249 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-12-01 | 17:00 - 20:00 | F249 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-12-09 | 15:00 - 20:00 | D4106 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-12-10 | 17:00 - 20:00 | C350 | Compassion at Work | Nåls Jan | |
2021-12-15 | 15:00 - 20:00 | F249 | Compassion at Work | Nåls Jan |