Kursens undervisningsperiod

2 (2021-10-25 till 2021-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

- studerande utvecklar en insikt om hur hen kan
använda sin redan förvärvade kompetens i syfte att
främja samskapande sociala innovationer i samhället

Läranderesultat

- studerande kan identifiera en samhällsgrupp som
ligger i riskzon för minskad möjlighet till ett
hållbart aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan resonera kring sociala
innovationer utgående från användarorienterat
perspektiv och ett aktivitetsperspektiv
- studerande identifierar utvecklingsbehov för
samskapande förändring/innovation i olika
verksamheter i syfte att skapa social nytta
- studerande kan presentera en kreativ/innovativ
idé som skapats i samråd med användaren i
syfte att stödja hälsoresurser och ett hållbart
aktivitetsengagemang i vardagen
- studerande kan identifiera och diskutera etiska
frågeställningar relaterade till hållbarhet och
sociala innovationer

Innehåll

Centrala begrepp: den kreativa processen, The
Participatory Occupational Justice Framework
(POJF), användaroriententerat arbetssätt,
samskapande social innovation, socialt
entreprenörskap - Tillämpning av
aktivitetsvetenskapligt perspektiv

Förkunskaper

Ämnesstudiekurser från år 1 och 2

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitetsvetenskap

Mer information

Kursens tidsperiod 25.10-17.12.2021. Kursen förverkligas online/hybrid. Grupparbeten, självstudier och ev. studiebesök tidsbokas inte.

Obligatoriskt deltagande vid workshops och seminarier.

Obligatoriskt deltagande i International week 2022 (gäller inte fortbildningens kursdeltagare)

Litteratur

AlHeresh, R., Bryant, W., & Holm, M. 2013.
Community-based rehabilitation in Jordan:
Challenges to achieving occupational justice.
Disability & Rehabilitation, 35(21), 1848-1852.

Arthanat, S., Simmons, C., & Favreau, M. 2012.
Exploring occupational justice in consumer
perspectives on assistive technology. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79(5), 309-319.

Hammell, K. 2008. Reflections on Well-Being and
Occupational Rights. Canadian Journal of
Occupational Therapy, 75(1), 61-64.

Hinojosa, J. 2007. Becoming innovators in an era
of hyperchange. American Journal of Occupational
Therapy, 61(6), 629-637.

Jonsson, H & Persson,D. 2006. Towards and
experiential model of occupational balance: An
alternative perspective on flow theory analysis.
I: Journal of Occupational Science, April 2006,
vol 13, no 1, 66-73

Kronenberg,F.,Algado,S., Pollard, N.(ed.) 2005.
Occupational therapy without borders: learning
from the spirit of survivors. Edinburgh: Elsevier
Churchill Livingstone. kap 1, 6, 7.

Kronenberg, F. Pollard, N., & Sakellariou, D.
2011. Occupational therapies without borders.
Vol. 2, Towards an ecology of occupation-based
practices. Edinburgh: Elsevier Churchill
Livingstone.

Morville, A & Erlandsson, L. 2013. The experience
of occupational deprivation in an asylum centre:
The narratives of three men. Journal of
occupational science, 20(3) 212-223.

Richter Sundberg,L. 2020. Offentlig innovation
och användarcentrerade arbetssätt i kommun och
myndighet.
Följeforskning i utveckling och implementering
av nya arbetssätt på Socialstyrelsen och
Socialtjänsten.
Rapport Umeå Universitet.

Sakellariou, D & Pollard, N. 2017. Occupational
Therapies Without Borders. Integrating justice
with practice. 2nd edition. Great
Britain:Elsevier.

Stickley, A J. & Hall, K J. 2017. Social
enterprise: a model of recovery and social
inclusion for occupational therapy practice in
the UK. VOL. 21 No. 2, 91-101.

Whiteford, G., Jones, K., Rahal,C. & Suleman, A.
(2018) The Participatory Occupational Justice
Framework as a tool for change: Three contrasting
case narratives, Journal of Occupational Science,
25:4, 497-508

Wilcock, A., & Hocking,C. 2015. An Occupational
Perspective on Health. Thorofare: Slack Inc

www.forte.se/fk-brukarmedverkan Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 40 timmar
  • Självstudier - 35 timmar
  • Nätbaserade - 5 timmar
  • Seminarier - 5 timmar
  • International Week vinter 2022 - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Inledande essä v.43
Pre-presentation
v.47
Abstrakt v.50

Examinationskrav

Godkänd inledande essä
Skriftlig gruppexamination bedöms med vitsord 1-5
Muntlig presentation slutseminarium bedöms godkänd/bör kompletteras
(Examinationskriterier på ItsLearning)

Lärare

  • Arola Annikki
  • Werner Tove
  • Backman Henrika

Examinator

Werner Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (21 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

Till datum 2022-03-31

Kursens tidtabell

Se ASTA, ARBS

Kursanmälningstid

2021-10-11 till 2021-11-07

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Övriga uppgifter

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2021-10-28 14:00 - 16:00 Aktivitet och social innovation Kursintroduktion Online (TW,HB) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/64798456443?from=addon Meeting ID: 647 9845 6443 Backman Henrika
Werner Tove
2021-11-04 12:30 - 16:00 D4109 Aktivitet och social innovation Temainput: Social innovation och hållbarhet. Diskussion kring inledande essän (TW,HB) Tema input: POJF modellen (TW) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63584252199?from=addon Meeting ID: 635 8425 2199 Backman Henrika
Werner Tove
2021-11-11 11:30 - 14:00 Aktivitet och social innovation Presentation av vald målgrupp och möjlig samarbetspart (TW,HB) https://arcada.zoom.us/j/64039259715?from=addon Meeting ID: 640 3925 9715 Backman Henrika
Werner Tove
2021-11-12 12:00 - 14:00 Aktivitet och social innovation Tema input: Användarorientering och samskapande arbetssätt (TW,HB) https://arcada.zoom.us/j/67982242129?from=addon Meeting ID: 679 8224 2129 Backman Henrika
Werner Tove
2021-11-18 14:00 - 16:00 Aktivitet och social innovation Grupphandledning, Temainput Backman Henrika
Werner Tove
2021-11-23 10:00 - 13:00 Aktivitet och social innovation Gästföreläsare Greta Häggblom-Kronlöf: innovation och den sociala nyttan och värdet ur ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv (online) Zoom länk: https://gu-se.zoom.us/j/63837708789 Werner Tove
2021-11-25 09:00 - 13:00 Aktivitet och social innovation Tidsreservation: Förberedelser av studentrespons av annan grupps samskapande innovativa idé Werner Tove
2021-11-26 09:15 - 13:00 E254 Aktivitet och social innovation Pre-presentation av samskapande innovativ idé + opponering (online/Arcada) https://arcada.zoom.us/j/67470657488?from=addon Meeting ID: 674 7065 7488 Backman Henrika
Werner Tove
2021-12-02 10:15 - 12:00 Aktivitet och social innovation Information kring examinationsseminarium + grupphandledning (online) Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/63470507419?from=addon Meeting ID: 634 7050 7419 Backman Henrika
Werner Tove
2021-12-09 15:00 - 16:00 Aktivitet och social innovation Handledningstillfälle online   Join Zoom Meeting https://arcada.zoom.us/j/66210235881?from=addon Meeting ID: 662 1023 5881 Werner Tove
2021-12-16 09:15 - 15:00 A510 Aktivitet och social innovation Debattseminarium (examinationsseminarium) i Arcada(TW,HB) Backman Henrika
Werner Tove

Kurs och studieplanssökning