Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen för kursen är att studenten kan:

- uppvisa grundläggande kunskap i
kommunikation och förstår betydelsen av att
skapa och upprätthålla ömsesidig interaktion
med andra

- uppvisa grundläggande kunskap om observation
och intervju

- förstå betydelsen av respekt för det unika
hos individen och för individuella olikheter

- uppvisa grundläggande kunskap om lärande och
lärprocesser samt reflekterar över sitt eget
sätt att kommunicera och lära

- uppvisa förståelse för kommunikationens och
interaktionens betydelse för aktivitet och
delaktighet

Läranderesultat

Efter avlagd kurs förväntas studenten kunna:

- redogöra för villkor för kommunikation i
olika miljöer samt förstå hur kommunikationen
påverkar interaktion

- reflektera över sitt eget och andras
sätt att kommunicera för att möjliggöra ett
respektfullt bemötande

- förstår betydelsen av lyssnandet som en
central del i kommunikation

-känner till hur observation och intervju kan
genomföras i arbete med människor

- förstå kopplingen mellan kommunikation,
lärande och lärprocesser

Innehåll

Centrala begrepp och teorier:

kommunikation, modeller för kommunikation,
kommunikation och lärande, verbal och nonverbal
kommunikation, bemötande, respekt och mångfald,
dialog och samtal, att lyssna och ställa
frågor,
social media i kommunikation, genusperspektiv,
intervju och observation

Förkunskaper

inga förkrav

Mer information

Gruppindelning sker i 11 smågrupper.

Smågrupperna jobbar både självständigt med
litteratur och under handledning med
kommunikationsövningar.
Smågruppsarbetet är obligatoriskt.

Smågrupperna träffas 8 gånger, varav 4 träffar
sker med handledning.

Litteratur

Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Lund:
Studentlitteratur.

Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i
praktiken -
relationer, samspel och etik inom socialt
arbete,
vård och omsorg. Malmö: Liber.

Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2013.
Kommunikation -
samspel mellan människor. Poland:
Studentlitteratur.

Lantz, A. 2013. Intervjumetodik. Poland:
Studentlitteratur, kap. 1-7

Tjersland, O. A., Engen, G & Jansen, U. 2011.
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur som stöder professionen:

Gustafsson, L H. 2004. Se barnet, se dig själv!
Om
sårbarhet och styrka hos barn och ungdomar.
Nordstedts
Lindquist, U-C. 2004. Ro utan åror. En bok om
livet och döden. Stockholm: Norstedts.

.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Praktiska övningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 15 timmar
  • Självstudier - 90 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande:

- aktivt deltagande i smågruppsarbete,(deltar
aktivt och engagerat i diskussioner
i samband med övningarna samt visar på förmåga
till egen
utvärdering och reflektion). För godkänd
prestation krävs närvaro minst tre av
fyra övningstillfällen.
Bedömning:godkänt/underkänt

- en skriftlig individuell examination som baseras
på kurslitteraturen (minst 2
källor)och individuell processdagbok från övningar
och reflektioner i smågrupper.
Bedömning enligt vitsord 1 - 5 (100% av
kursvitsord)

Lärare

  • Ahlroth Linda
  • Hagström Sarah
  • Peri Heidi
  • Söderström Eivor
  • Werner Tove

Examinator

Söderström Eivor

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2020-03-17

Kursens tidtabell

Kursen består av föreläsningar,
litteraturstudier i smågrupper, övningar i
smågrupp och en individuell processdagbok.

Examinationsformer

2020-12-16 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning