Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att studeranden känner till olika typer av kriser och kan bilda sig en helhetsuppfattning om krisens betydelse i människan totala livssammanhang. Syftet är även att studeranden får kunskap om olika krisstjänster och service.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att kunna
* identifiera olika kriser och krisförlopp
* bilda sig en helhetsuppfattning om krisers betydelse i människans totala livssammanhang
* veta hur man kan bemöta människor i olika åldrar som befinner sig i kris
* redogöra för olika typer av kristjänster och krisservice

Innehåll

Olika typer av kriser
Krisförloppet
Situationsbundna livskriser
Kris i samband med flyktinskap
Traumatiska kriser och krisarbete, bemötande av krisdrabbade personer (emotionell första hjälp)
Barn i kris
Krisservice

Förkunskaper

Grundkurser inom eget ämnesområde

Kursen ersätter följande kurser

inga

Mer information

För att kursen ska kunna godkännas krävs minst 50 % närvaro vid föreläsningar.
Studeranden gör ett grupparbete inom ramen för kursen. Syftet med arbetet är att fördjupa kunskap om antingen en situationbunden livskris eller en traumatisk kris. Syftet är också att bilda sig en helhetsuppfattning om krisens betydelse i människans totala livsssammanhange. Därtill skall studeranden skaffa kunskap om olika kristjänster som kan komma i fråga i detta sammanhang, t.ex kommunal service och/eller frivilliga organisationernas tjänster och deras beredskap och möjligheter att hjälpa människor i olika krissituationer.
Grupparbete samt presentation av detta arbete är obligatoriskt.
Grupparbete görs i grupper med 5-8 studeranden, ämesvalet kan gruppen göra själv. Uppgiften bedöms med vitsord 1-5.

Litteratur

Dyregrov, A.2002. Katastrofpsykologi. Lund.Studentlitteratur.
Saari, S. 2000. Kuin salam kirkkaalta taivaalta - Kriisit ja niistä selviytyminen, Helsinki.Otava.
Dyregrov. A.1990. Barnet i sorg. Lund.Studentlitteratur.
Dyregrov, A. 1997. Barn och trauma. Lund. Studentlitteratur.
Cleve, E. En stor och en liten är borta:kristerapi med en tvåårig pojke.Stockholm. W&W.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 25 timmar
  • Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 8 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete - 12 timmar
  • Självstudier - 88 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 100 timmar
  • Varav schemalagda studier: 33 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och presentationer
  • Rapporter och produktioner

Lärare

  • Cederberg Arla
  • Kiukas Carina

Examinator

Cederberg Arla

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Kursens slutdatum

Slutdatum meddelas senare

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

3.2 Inledning till kursen
3.2 kl 15-17 Förel: Olika typer av kriser (AC)
5.2 kl 12.30-14.00 Förel: Sitationsbundna livskriser (CK)
5.2 kl 14.15-15.45 Förel: Flyktingskap/Invandring (CK)
10.2 kl 10.00-16.00 Förel: Traumatiska kriser och krisarbete (AC)
12.2 kl 12.30-15.00 Förel: Barn i kris (CK)
17.2 kl 9-16.00 Grupparbete
19.2 kl 12.30-16.00 Grupparbete
24.2 kl 9.00-16.00 Presentation av grupparbeten

Examinationsformer

  • 2009-02-24 - Demonstrationer och presentationer
  • 2009-02-24 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning