Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2011 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2012 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2013 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Nursing 2011 - Projects in working life or practical training and innovation
- Nursing 2012 - Projects in working life or practical training and innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha
fördjupad kunskap om habilitering för barn och
ungdomar samt en fördjupad kunskap om person- och
familjecentrering och mångprofessionellt arbete.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, och tillsammans med
barnet/ungdomen/familjen främja aktivitet och
delaktighet
- färdighet att reflektivt granska det egna
förhållningssättet och kommunikation visavi
personen/personerna/familjen du jobbar med.
- kompetens att förverkliga målfokuserat arbete
utifrån personens utvecklingsbehov och kontext
Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens
kontext
Innehåll
Kursen består av 2 moduler á 10sp och 5 sp:
1) Habilitering för barn och ungdomar. Modulen
förverkligas i samarbete med Oppimis ja ohjauskeskus Valteri, Ruskis samt med VAU ry.
2) Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.
Mer information
Det här är kursen där du kan kombinera teori och
praktik i verklig arbetsmiljö! I del 1 kommer du
att få jobba med barn med specialbehov.
Kursen går på svenska, finska och engelska,
vilket gör att man kan skriva sina skriftliga
uppgifter/projekt på något av dessa språk.
Litteratur
Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga
artiklar inom området.
Referenslitteratur
https://www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtt Extern länk
i
Veijola A mfl. Asiakkaan osallisuuden
mahdollistava ja sitä tukeva
haastattelukeskustelu. I: Sukula mfl. GAS,
menetelmästä sovellukseen. Kela julkaisuja 2015.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/ Extern länk
158520/GAS.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006).
Multidisciplinarity, interdisciplinarity and
transdisciplinarity in health research, services,
education and policy: 1. Definitions, objectives
and evidence of effectiveness. Clin Invest Med
29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and
Hamby, D. (1991). Family-centered early
intervention policies and practicies: family-
centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in
childhood disability. I swear this is how we
should think! Child: care, health and development
38(4):457?463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs
recognized in the content and goals of written
rehabilitation plans? Disability and
Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child.
http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of
Functioning, disability and health. WHO 2001.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 52 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 210 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Praktik - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 405 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 405 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Seminarium den 24.10.19
Examinationskrav
Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i besöken på specialskolan och i Valtti projektet, aktivt deltagande i handledning, godkända skriftliga uppgifter och deltagande och
muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.
I modul 1 bedöms processen i det
mångprofessionella samarbetet
(godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med
vitsord (0-5), presentation på seminarie med
godkänd/underkänd. Aktivitet under praxis, handledning och seminariepresentation kan inverka sänkande eller höjande på skriftliga uppgiften.
I modul II bedöms projektarbetet med
godkänd/underkänd.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kokko Anne
- Vaappo Marko
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (23 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursens preliminära tidtabell ht 2019/Preliminary course timetable autumn 2019:
(O) = Obligatorisk / Compulsory
2.9.kl.10.00-12.00 Introduktion /Introduction (O)
Rum A511 (obs tiden).
3.9. kl. 8.00-12.00 Idrottsdag / Sports day (O)
4.9. Valtti (O) kl. 9.15-12.00 (Lotta Nylund)
10.9. kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
10.9. kl. 10.15-12.00 Lektion (Marina Arell)
14.9. kl. 9.30-12.00 Valtti Kick off på Validia (Lotta Nylund)
16.9. 13.00-13.45 Lesson at Valteri Ruskis (O)
19.9. - 11.10 Besök på specialskolan i smågrupper / Work at the special school in smaller groups (se skild tidtabell på itslearning / separate timetable) (O)
2.10 kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
16.10 kl. 9.00-10.00 Handledning/supervision
24.10 kl. 13.00.16.00 Seminarium (O)
Kursanmälningstid
2019-08-12 till 2019-09-08
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-09-04 | 09:00 - 12:00 | B320 | Habilitering för barn och ungdomar | ||
2019-09-04 | 10:30 - 12:00 | D275 | Habilitering för barn och ungdomar | The Valtti project - exercise | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-10 | 09:00 - 10:00 | B326 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting: The Theme Teachers: Anne and Marina | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-09-10 | 10:15 - 11:30 | B326 | Habilitering för barn och ungdomar | Lecture: Working together | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-02 | 09:00 - 10:00 | B328 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting Teachers: Marina and Marko | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-10-16 | 09:00 - 10:00 | B328 | Habilitering för barn och ungdomar | Group-meeting All teachers | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-10-24 | 13:00 - 16:00 | B522 | Habilitering för barn och ungdomar | Seminar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
2019-11-29 | 13:30 - 15:00 | D4106 | Habilitering för barn och ungdomar | Valtti Follow-up | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |