Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2014 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2015 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2016 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2017 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2018 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
- Ergoterapi 2019 - Aktivitet och aktivitetsutförandeprocessen
Kursens undervisningsperiod
3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- ha en grundläggande förståelse för den process
som styr ergoterapeutens praktiska arbete
- ha en grundläggande förståelse för hur
aktiviteter kan anpassas, graderas eller
adapteras för att svara på individens rätt till
att vara aktiv
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- ha en grundläggande förståelse för
ergoterapeutens arbetsuppgifter i
ergoterapiprocessens olika delar
- få en förståelse för bedömningsprocessens
betydelse för den kommande ergoterapin
- kunna utnyttja professionellt resonemang i
samband med bedömningen för att identifiera
fysiska, sociala, attitydmässiga och kulturella
faktorer som kan inverka på klientens
aktivitetsutförande
Studenten utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
- förstå betydelsen av och principerna för
klientcentrerat arbete
- bli medveten om principerna för det
klientcentrerade arbetet i bedömningsprocessen
- kan principerna för att ställa upp
personcentrerade mål
Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom
att:
- utveckla förståelse för de yrkesetiska
principer som styr ergoterapeutens arbete
Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens
genom att:
- intervjua, observera och redogöra skriftligt
för resultat av bedömning
Läranderesultat
- studerande kan redogöra för
ergoterapiprocessens (CPPF) olika delar
- studerande kan presentera det centrala
innehållet i praxismodellerna PEOP,
MoHO och CMOP-E och beskriva hur modeller används
i ergoterapeutens professionella resonemang
- studerande kan redogöra för bedömningsprocessen
i ergoterapi, definiera vad reliabilitet och
validitet är samt förstå vilken betydelse dessa
har i en bedömningssituation
- Studerande kan granska manualen för
bedömningsinstrument samt har en grundläggande
kunskap om intervju och observation
- Studerande kan redogöra för det centrala
innehållet i ett klient- och personcentrerat
arbetssätt och kan relatera till hur dessa
synsätt påverkar bemötande
- studerande kan ställa upp personcentrerade
mål med Goal Attainment Scaling GAS-metoden
- studerande kan analysera, gradera och
anpassa en aktivitet
- studerande kan tillämpa ergoterapiterminologin
i grundläggande ergoterapeutisk dokumentation
Innehåll
Ergoterapiprocessen, Person- och klientcentrerat arbete, Bedömningsprocesssen, Målformulering,
Aktivitetsanalys, Rapportering, Etik inom ergoterapin
Förkunskaper
Grundkurs i egoterapi
Mer information
Deltagande i International week (v.7), obligatorisk.
Obligatorisk närvaro krävs vid workshop, gästföreläsare.
Litteratur
Examinationslitteratur:
CPPF:
Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE.
Kap. 9 och 10
Praxismodeller:
- Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using
Occupational Therapy Models in Practice. A field
guide. Elsevier: Churchill Livingstone
kap 4 (del: PEOP), 5, 6
Aktivitetsanalys:
Creapeau, E. et al. 2003. Williard & Spackman´s
Occupational Therapy. 10 th ed. Lippincott
Williams & Wilkins. Kap 16
Intervju, Bedömning:
Hagedorn R. Tools for Practice in Occupational
Therapy. 2000. Churschill Livingstone.
- kap 14:Interviewing
- kap 18: Introduction to assessment
of individual potential, ability and needs
Person- och klientcentrerat arbete:
Ekman,I. (red.) 2014. Personcentrering inom hälso-
och sjukvård. Från filosofi till praktik.
Liber.
- Kap 1,2
Sumsion, T. 2006. Client-centered practice in
Occupational Therapy. 2nd ed. Churchill
Livinstone, Elsevier.
- Kap 1
Personcentrerad måluppsättning:
Bovenderdt, T et al. 2009. Writing SMART
rehabilitation goals and achieving goalattainment scaling: a practical guide. Clinical
Rehabilitation 2009; 23: 352-361
Lindstedt, H., Ivarsson, A-B. Goal Attainment
Scaling, GAS, Måluppfyllelseskala, Manual.
Skriftserie i vårdvetenskap 3, 2008, Örebro
universitet 2008.
Dokumentation, att skriva utlåtande:
K. Sames. 2010. Documenting Occupational Therapy
Practice. 2ed. Pearson.
Kap. 1 Introduction
Ergoterapeutens yrkesetiska riktlinjer
Etisk kod för arbetsterapeuter.2012. Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter. (ItsLearning).
Referenslitteratur/övrig kurslitteratur:
- Christiansen,C; Baum,C.; Bass,J.2015. Occupational Therapy: Performance, participation and well-being. Fourth edition. SLACK Incorporated
Persson,H-I;Jvainger,M;Ekman,I. (red).Personcentrerad hälso- och sjukvård - rapport från verklighetern:
- Kap 1: Den inhumana vården -en anhörig berättar
- Kap 7: Mötet som ger möjligheter - arbetsterapeutens erfarenheter
Ergoterapiterminologi:
- Ergoterapiterminologi 2003. Finlands
kommunförbund 2007.
- Savolainen; Aralinna. 2017. Toimintaterapianimikkeistö, Nomenklatur för ergoterapi.
Praxismodeller även:
- Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy: Enabling Function and Well-Being. Second
edition. USA: Slack (PEOP)
Christiansen, Charles,; Baum, Carolyn Manville, redaktör. ; Bass, Julie D. red. 2015. Occupational therapy : performance, participation, and well-being
- Kielhofner, G. 2008. A model of human Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore:
Lippincott, Williams & Wilkins (MOHO)
- Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling
Occupation II: Advancing an Occupational Therapy.
Vision for Health, Well-Being & Justice through
Occupation. Ottawa: CAOT Publications ACE. (CMOP-E)
- Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa.
Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita.
Kapitel 3 i sin helhet (modeller)
Bedömning:
- Law, M. et al.2005. Measuring Occupational
Performance. Supporting best practice in
occupational therapy. 2 nd ed. Slack incorp.
Kap: 1, 2, 3
- http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/ Extern länk
- http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/toi_arvio… Extern länk
TOI Ergoterapiförbundet (Finland)
- http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/images/stories/toikirjaamissuosi… Extern länk
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 25 timmar
- Praktiska övningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 30 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- International week vecka 7: 10-14.2.2020. Obligatorisk. - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs:
- Tentamen (bedöms med vitsorden 1-5)
Smågruppsarbete/individuellt (godkänd/underkänd):
- granska bedömningsinstrument
- praxismodeller
- Genomförda deluppgifter i kursen
Omtentamenstillfällen: 24.4.2020, 5.6.2020
Lärare
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Werner Tove
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (22 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-06-30
Kursens tidtabell
Se Arbs/ItsLearning.
Kursanmälningstid
2019-12-09 till 2020-02-01
Examinationsformer
2020-03-16 - Tentamina
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-01-09 | 09:15 - 13:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | 9.15-10.15: Kursintroduktion 10.30-12: Erbjudande: Canadian Practice Process Framwork (läs kap 9,10 i boken Enabling occupation II) (HP) | Peri Heidi Werner Tove |
2020-01-14 | 09:15 - 11:00 | B516 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: Praxismodeller inom ergoterapin + info om självstudieuppgift om praxismodeller (TW) | Werner Tove |
2020-01-20 | 14:15 - 16:00 | B522 | Ergoterapiprocessen | Workshop: genomgång och bearbetning av uppgift om praxismodeller (HP,TW) | Peri Heidi Werner Tove |
2020-01-21 | 09:00 - 14:00 | D4103 | Ergoterapiprocessen | Klassrum för att jobba med gruppuppgiften | Werner Tove |
2020-01-21 | 09:00 - 14:00 | Ergoterapiprocessen | Reserverat tid för grupparbete om praxismodeller. Förbereda för presentation 28.1 | Werner Tove | |
2020-01-21 | 09:00 - 14:00 | D4104 | Ergoterapiprocessen | Klassrum för att jobba med gruppuppgiften | Werner Tove |
2020-01-23 | 09:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Reserverat tid för grupparbete om praxismodeller. Förbereda för presentation 28.1 | Werner Tove | |
2020-01-27 | 11:00 - 12:00 | D4106 | Ergoterapiprocessen | INTERNATIONAL WEEK: information och förhandsuppgift. Obligatoriskt. | Peri Heidi Werner Tove |
2020-01-28 | 09:15 - 13:30 | B518 | Ergoterapiprocessen | 9.15-11.45: Presentationer av grupparbete om praxismodeller Lunch 12.30-13.30: praktiska erfarenheter om arbete enligt CPPF (HP, TW) | Peri Heidi Werner Tove |
2020-01-30 | 14:15 - 16:00 | B328 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: Bedömningsprocessen inom ergoterapi (HP) | Peri Heidi |
2020-01-31 | 09:15 - 15:00 | D271 | Ergoterapiprocessen | Bekanta sig med bedömningsinstrument som finns i Arcada. Välj valfritt instrument och granska instrumentet enligt manual | Werner Tove |
2020-02-04 | 09:00 - 12:00 | Ergoterapiprocessen | Tid reserverat för självstudier om erbjudandet personcentrering (4.2) | ||
2020-02-04 | 13:15 - 15:00 | B328 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: Person-och klientcentrerat arbete (AA) | Arola Annikki |
2020-02-06 | 10:15 - 11:45 | B516 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: ergoterapins yrkesetiska anvisningar (TW) | Werner Tove |
2020-02-10 | 09:00 - 16:00 | A311 | International Week | Peri Heidi Werner Tove |
|
2020-02-18 | 09:15 - 11:45 | B326 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: Personcentrerad målsättning enligt GAS (HP) | Peri Heidi |
2020-02-20 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Ergoterapiprocessen | DIAK: köksaktivitet tema aktivitetsanalys, 9.15-12: Grupp 1 | Werner Tove |
2020-02-24 | 13:15 - 16:00 | DIAK | Ergoterapiprocessen | DIAK: köksaktivitet tema aktivitetsanalys, Grupp 2 | Werner Tove |
2020-02-26 | 12:00 - 15:00 | DIAK | Ergoterapiprocessen | DIAK: köksaktivitet tema aktivitetsanalys, 12-15: Grupp 3 | Peri Heidi |
2020-02-27 | 09:15 - 16:00 | DIAK | Ergoterapiprocessen | DIAK: köksaktivitet tema aktivitetsanalys, 9.15-12: Grupp 4 13.15-16: Grupp 5 | Werner Tove |
2020-03-05 | 09:15 - 11:30 | B328 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: sammanfattning av ergoterapiprocessen + möjlighet till handledning inför tentamen (HP) | Peri Heidi |
2020-03-11 | 09:15 - 11:30 | B522 | Ergoterapiprocessen | Erbjudande: Dokumentation inom ergoterapi, ergoterapins terminologi (TW) | Werner Tove |
2020-03-16 | 12:00 - 16:00 | E385 | Ergoterapiprocessen | TENTAMEN | Werner Tove |