Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

1 (2018-08-01 till 2018-10-21)

Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Valfri

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

4

Omfattning

15 sp

Kompetensmål

Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha fördjupad kunskap om habilitering för barn och ungdomar samt en fördjupad kunskap om person- och familjecentrering.

Läranderesultat

Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, och tillsammans med barnet/ungdomen/familjen främja aktivitet och delaktighet
- färdighet att reflektivt granska det egna förhållningssättet och kommunikation visavi personen/personerna/familjen du jobbar med.
- kompetens att förverkliga målfokuserat arbete utifrån personens utvecklingsbehov och kontext

Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens kontext

Innehåll

Kursen består av 2 moduler á 5 och 10 sp:
1) Habilitering för barn och ungdomar. Modulen förverkligas i samarbete med Valteri koulu, Ruskis och VAU ry.

2) Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.

Mer information

Det här är kursen där du kan kombinera teori och praktik i verklig arbetsmiljö! I del 1 kommer du att få jobba med barn med specialbehov.
Kursen går på svenska, finska och engelska, vilket gör att man kan skriva sina skriftliga uppgifter/projekt på något av dessa språk.

Litteratur

Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga artiklar inom området.

Referenslitteratur
https://www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtti Extern länk
Veijola A mfl. Asiakkaan osallisuuden mahdollistava jasitä tukeva haastattelukeskustelu. I: Sukula mfl. GAS, menetelmästä sovellukseen. Kela julkaisuja 2015. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/158520/GAS.pdf?sequenc… Extern länk
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives and evidence of effectiveness. Clin Invest Med 29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and Hamby, D. (1991). Family-centered early intervention policies and practicies: family-centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in childhood disability. I swear this is how we should think! Child: care, health and development 38(4):457–463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs recognized in the content and goals of written rehabilitation plans? Disability and Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child. http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of Functioning, disability and health. WHO 2001.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 10 timmar
  • Basgruppsarbete - 50 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
  • Självstudier - 77 timmar
  • Seminarier - 8 timmar
  • Praktik - 45 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Handledd nätundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Seminarium den 30.10

Examinationskrav

Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i Valtti projektet, godkända skriftliga uppgifter och deltagande och muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.

I modul 1 bedöms processen i det mångprofessionella samarbetet (godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med vitsord (0-5), presentation på seminarie med godkänd/underkänd.
I modul II bedöms projektarbetet med godkänd/underkänd.

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Jeglinsky-Kankainen Ira
  • Kokko Anne
  • Vaappo Marko

Examinator

Jeglinsky-Kankainen Ira

Antal kursplatser

Ingen begränsning (8 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursens tidtabell ht 2018/ course timetable autumn 2018:
OBS! Det finns en anmälningsblankett på itslearning, som skall vara ifylld vid kursstart.

(O) = Obligatorisk / Compulsory
4.9. kl. 10.15-11.45 Introduktion (O)
6.9. kl. 10.15 - 11.45 Valtti (Miranda Beck)(O)
15.9. kl 9.00-15.00 Idrottsdag
30.10 kl. 10.15-15.00 Seminarium (O)

Under tiden 6.9.- 22.10 handledningsträffar - närmare tidtabell kommer snart.

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

  • 2018-10-22 - Rapporter och produktioner
  • 2018-10-30 - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-22 09:00 - 15:00 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
2018-09-04 10:15 - 11:45 B327 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko
2018-09-06 10:15 - 11:45 B325 Habilitering för barn och ungdomar
2018-09-15 09:00 - 15:00 Habilitering för barn och ungdomar
2018-10-30 10:15 - 15:00 B327 Habilitering för barn och ungdomar Arell-Sundberg Marina
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kokko Anne
Vaappo Marko

Kurs och studieplanssökning