Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Akutvård 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Ergoterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Fysioterapi 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Det sociala området 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2011 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2012 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Vård 2013 (sjukskötare) - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Arbetslivsorienterade projekt eller praktik och innovation
- Nursing 2011 - Projects in working life or practical training and innovation
- Nursing 2012 - Projects in working life or practical training and innovation
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
4
Omfattning
15 sp
Kompetensmål
Målet är att studenten efter avslutad kurs skall ha fördjupad kunskap om habilitering för barn och ungdomar samt en fördjupad kunskap om person- och familjecentrering.
Läranderesultat
Efter avslutad kurs förväntas Du ha:
Modul 1:
- färdighet att initiera, och tillsammans med barnet/ungdomen/familjen främja aktivitet och delaktighet
- färdighet att reflektivt granska det egna förhållningssättet och kommunikation visavi personen/personerna/familjen du jobbar med.
- kompetens att förverkliga målfokuserat arbete utifrån personens utvecklingsbehov och kontext
Modul 2:
- tillägnar sig projektkunskap inom kursens kontext
Innehåll
Kursen består av 2 moduler á 5 och 10 sp:
1) Habilitering för barn och ungdomar. Modulen förverkligas i samarbete med Valteri koulu, Ruskis och VAU ry.
2) Projektarbete. Arbetet kopplas till modul 1.
Mer information
Det här är kursen där du kan kombinera teori och praktik i verklig arbetsmiljö! I del 1 kommer du att få jobba med barn med specialbehov.
Kursen går på svenska, finska och engelska, vilket gör att man kan skriva sina skriftliga uppgifter/projekt på något av dessa språk.
Litteratur
Valbara (minst 5 per modul) vetenskapliga artiklar inom området.
Referenslitteratur
https://www.vammaisurheilu.fi/ajankohtaista/valtti Extern länk
Veijola A mfl. Asiakkaan osallisuuden mahdollistava jasitä tukeva haastattelukeskustelu. I: Sukula mfl. GAS, menetelmästä sovellukseen. Kela julkaisuja 2015. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/158520/GAS.pdf?sequenc… Extern länk
Choi, B.C.K. and Pak, A.W.P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives and evidence of effectiveness. Clin Invest Med 29, 351-364.
Dunst, C.J., Johanson, C., Trivette, C.M. and Hamby, D. (1991). Family-centered early intervention policies and practicies: family-centered or not? Exceptional Children 58,115-126.
Gorter J-W & Rosenbaum P. (2011). The F-words in childhood disability. I swear this is how we should think! Child: care, health and development 38(4):457–463
Jeglinsky I et al. (2013). How are actual needs recognized in the content and goals of written rehabilitation plans? Disability and Rehabilitation 2013: 1-11.
Convention of the rights of the child. http://www.unicef.org/crc/ Extern länk
WHO. The International Classification of Functioning, disability and health. WHO 2001.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 10 timmar
- Basgruppsarbete - 50 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
- Självstudier - 77 timmar
- Seminarier - 8 timmar
- Praktik - 45 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Handledd nätundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Seminarium den 30.10
Examinationskrav
Varje modul examineras skilt för sig:
Modul 1: Aktivt deltagande i Valtti projektet, godkända skriftliga uppgifter och deltagande och muntlig presentation på seminarium.
Modul 2: Godkänd projektrapport.
I modul 1 bedöms processen i det mångprofessionella samarbetet (godkänd/underkänd), skriftlig uppgift med vitsord (0-5), presentation på seminarie med godkänd/underkänd.
I modul II bedöms projektarbetet med godkänd/underkänd.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Jeglinsky-Kankainen Ira
- Kokko Anne
- Vaappo Marko
Examinator
Jeglinsky-Kankainen Ira
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (8 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Kursens tidtabell ht 2018/ course timetable autumn 2018:
OBS! Det finns en anmälningsblankett på itslearning, som skall vara ifylld vid kursstart.
(O) = Obligatorisk / Compulsory
4.9. kl. 10.15-11.45 Introduktion (O)
6.9. kl. 10.15 - 11.45 Valtti (Miranda Beck)(O)
15.9. kl 9.00-15.00 Idrottsdag
30.10 kl. 10.15-15.00 Seminarium (O)
Under tiden 6.9.- 22.10 handledningsträffar - närmare tidtabell kommer snart.
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
- 2018-10-22 - Rapporter och produktioner
- 2018-10-30 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-22 | 09:00 - 15:00 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
||
2018-09-04 | 10:15 - 11:45 | B327 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |
|
2018-09-06 | 10:15 - 11:45 | B325 | Habilitering för barn och ungdomar | ||
2018-09-15 | 09:00 - 15:00 | Habilitering för barn och ungdomar | |||
2018-10-30 | 10:15 - 15:00 | B327 | Habilitering för barn och ungdomar | Arell-Sundberg Marina Jeglinsky-Kankainen Ira Kokko Anne Vaappo Marko |