Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Fysioterapi 2008 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2009 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2010 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2011 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2012 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2013 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2014 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2015 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2016 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
- Du har grundläggande kunskap om
forskningsprocessen
och
om olika forskningsmetoder, speciellt om de
metoder
som
har särskild betydelse för den egna
professionen.
- Du kan tillämpa vetenskaplig litteratur i ditt
eget
arbete, och som referensmaterial i din egen
kunskapsutveckling.
- Du har utvecklat din beredskap och kan delta i
arbetslivsrelaterade projekt och därmed bidra
till
kunskapsutveckling.
Dessa tre kompetensmål bidrar till följande
övergripande
mål med kursen: Du förstår innebörden i
begreppet
kunskap,
olika former av kunskap och olika traditioner
för
kunskapsbildning. Du förstår sambandet mellan de
kunskapssyner som gäller i olika
vetenskaps-/tvärvetenskapliga områden.
Läranderesultat
1.Kunna identifiera behov för utveckling, kunna
avgränsa tema samt formulera ett syfte och
frågeställningar för sitt examensarbete vilket
bidrar till kunskapsutveckling inom
professionsområdet.
2.Känna till och kunna diskutera olika typer av
examensarbete i förhållande till behov inom
arbetslivet.
3.Känna till och kunna diskutera de yrkes- och
forskningsetiska principerna som gäller för
examensarbetet.
4.Ha förmåga att läsa, förstå och kritiskt
granska vetenskaplig litteratur som stöd för
examensarbetet.
5.Kunna redogöra för relevanta metoder för
insamling av kvalitativ data för olika typer av
examensarbeten och behärskar grunderna för
innehållsanalysens olika skeden och förstår när
innehållsanalys lämpar sig som analysmetod för
bearbetning av insamlat material.
6.Behärskar grunderna för insamling av
kvantitativa data, kan utnyttja ett
statistikverktyg för analys av data, och du
behärskar grunderna för tolkning av resultaten
och rapportering av dem i form av deskriptiv
statistik.
7.Kunna kritiskt diskutera resultat samt kunna
rapportera och argumentera resultaten i
förhållande till arbetets olika delar.
Innehåll
- Forskningsprocessen
- Kunskapsteori
- Litteraturöversikt och dess betydelse
- Designer inom kvantitativ och kvalitativ
forskning
- Enkät, intervju och observationsstudier
- Litteraturstudie
- Standardiserade mätmetoder inom HV:s
profilområden
- Innehållsanalys
- Forskningsetik
- Informationssökning och -bearbetning
- Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar,
rapporter och uppsatser
- Statistik: normalfördelning,
konfidensintervall,
korstabellen, korrelationsanalys,
korrelationskoefficient, T-test
Mer information
Kursen kräver aktivt deltagande (= obligatorisk
närvaro)
i "Lupp i grupp" -tillfällena och inlämning av
övningsuppgifterna på Itslearning.
Litteratur
Kursbok:
Jakobsen, D.I. 2012.Förståelse,beskrivning och
förklaring - Introduktion till
samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och
socialt arbete. Studentlitteratur, Lund.
Henricson M.(red)2017.Vetenskaplig teori och
metodik Från idé till examination inom
omvårdnad. Studentlitteratur AB
Referenslitteratur:
Backman, J. 2008. Rapporter och uppsatser.
Studentlitteratur,
Lund.
Björklund, M. & Paulsson, U. 2014. Academic
papers
and theses: -
to write and present and to act as an opponent.
Brinkmann, S. & Kvale, S. 2009. Den kvalitativa
forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
DePoy, E. 1999. Forskning: en introduktion.
Studentlitteratur,
Lund.
Ejlertsson, G. 2014. Enkäten i praktiken: En
handbok
i
enkätmetodik, Studentlitteratur, Lund.
Flick, U. 2011. Introducing Research
Methodology.
A
Beginner's
Guide to Doing a Research Project. USA, SAGE
Publications Ltd.
Forsberg, Ch. & Wengström, Y. 2013. Att göra
systematiska
litteraturstudier. Natur och Kultur, Stockholm.
Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B. 2008.
Tillämpad
kvalitativ
forskning inom hälso- och sjukvården.
Studentlitteratur, Lund.
Jansson, R. 2013. English for scientific
research. A
practical
guide to good science writing.
Studentlitteratur,
Lund.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J.
Kehittämistyön
menetelmät – Uudenlaista osaamista
liiketoimintaan.
Sanoma Pro
Oy, Helsinki.
Patel, R. & Davidson, B. 2011.
Forskningsmetodikens
grunder: att
planera, genomföra och rapportera en
undersökning.
Paulsson, U. 2011. Uppsatser och rapporter: med
eller
utan
uppdragsgivare. Studentlitteratur, Lund.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen
kehittämistoiminta. Tampere University, Tampere.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen
tutkimus
ja
sisällönanalyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen
opinnäytetyö.
Tammi.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 54 timmar
- Självstudier - 90 timmar
- Nätbaserade - 50 timmar
- Seminarier - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Följande tre delar bildar examinationerna för
denna kurs. Alla tre olika delmoment bör vara
godkända för
avklarad kurs:
1) TENT 17.10. som ger max 40 poäng, för godkänt
krävs 15 poäng i tentamen.
2) Individuellt skriva ett abstrakt. Denna
uppgift är en peer-review uppgift på ITS
learning. (kriterier för
uppgifterna). Sammanfattande skriftlig uppgift
ger 20 poäng. Uppgiften skrivs den 10.10.2018
klockan 8:30 -
11:30.
3) Aktivt deltar i programvisa träffar som
bedöms godkänd/underkänd. Aktivt deltagande
innebär att man
regelbundet (minst 3 gånger) finns på plats, har
deltagit i gruppuppgifterna och lämnat in
uppgifterna på ITS
learning. (Lupp i grupp uppgifter)
Bedömningsskala:
60-56 5
55-51 4
50-46 3
45-41 2
41-35 1
Poäng mindre än 35 betyder underkänd i kursen
Lärare
- Forss Mia
- Hagström Sarah
- Hellsten Thomas
- Jungell Jacob
- Kokko Anne
- Ruutu Katri
- Sigfrids Ingmar
- Taskinen Topi
- Törnblom Cia
- Vaappo Marko
- Vienola Riitta
Examinator
Hellstén Thomas
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (49 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Omtentamensdatum
- 2018-11-23
- 2019-01-25
Kursanmälningstid
2018-08-13 till 2018-09-09
Examinationsformer
- 2018-10-17 - Tentamina
- 2018-10-10 - Rapporter och produktioner
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2018-08-29 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Introduktion | Forss Mia Hellsten Thomas |
2018-08-29 | 13:00 - 16:00 | B325 | Vetenskapsteori och metodik | Studentworkshop | Forss Mia |
2018-09-05 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Teoretisk grund Olika former av examensarbeten | Arell-Sundberg Marina Ruutu Katri Sigfrids Ingmar |
2018-09-05 | 13:00 - 16:00 | B325 | Vetenskapsteori och metodik | Studentworkshop | Forss Mia |
2018-09-12 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Etik | Jeglinsky-Kankainen Ira Kettunen Jyrki |
2018-09-12 | 13:00 - 16:00 | Vetenskapsteori och metodik | Studentworkshop | Forss Mia | |
2018-09-18 | 13:00 - 15:00 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Hellsten Thomas Ruutu Katri |
2018-09-19 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Frågeställningar för examensarbeten | Kiukas Carina |
2018-09-19 | 13:00 - 16:00 | B325 | Vetenskapsteori och metodik | Studentworkshop | Forss Mia |
2018-09-25 | 13:00 - 15:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2018-09-25 | 13:00 - 15:00 | D173 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Karbin Daniela Lejonqvist Gun-Britt |
2018-09-25 | 13:00 - 15:00 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Hellsten Thomas Ruutu Katri |
2018-09-25 | 13:00 - 15:00 | B320 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Stenbäck Pernilla Wallinvirta Eivor |
2018-09-26 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Intervju och innehållsanalys | Piippo Jukka Wallinvirta Eivor |
2018-09-26 | 13:00 - 16:00 | B325 | Vetenskapsteori och metodik | Mini FUI | Forss Mia |
2018-09-27 | 14:15 - 15:45 | E383 | Vetenskapsteori och metodik | Infosökningsworkshop 16FT | Hagström Sarah |
2018-10-01 | 14:45 - 16:45 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2018-10-02 | 13:00 - 15:00 | D173 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Karbin Daniela Lejonqvist Gun-Britt |
2018-10-02 | 13:00 - 15:00 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Hellsten Thomas Ruutu Katri |
2018-10-03 | 10:00 - 12:00 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Kvantiativ metodik | Arola Annikki Paakkonen Heikki |
2018-10-03 | 13:00 - 16:00 | Vetenskapsteori och metodik | Studentstyrt arbete | Forss Mia | |
2018-10-03 | 16:15 - 18:00 | B518 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Stenbäck Pernilla Wallinvirta Eivor |
2018-10-09 | 13:00 - 15:00 | D4106 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Hellsten Thomas Ruutu Katri |
2018-10-09 | 13:00 - 15:00 | Vetenskapsteori och metodik | D4106, "Lupp i grupp4" | Hellsten Thomas | |
2018-10-09 | 15:00 - 17:00 | B518 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Stenbäck Pernilla Wallinvirta Eivor |
2018-10-10 | 08:30 - 11:30 | Vetenskapsteori och metodik | Hemexamination: Under den här tiden bör Du skriva Ditt individuella abstrakt. | Forss Mia | |
2018-10-10 | 13:00 - 15:00 | D4107-08 | Vetenskapsteori och metodik | Lupp i grupp | Arell-Sundberg Marina Sigfrids Ingmar |
2018-10-17 | 08:30 - 11:30 | F143 | Vetenskapsteori och metodik | Boktent | Forss Mia |