Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2008 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2009 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2020 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
4 (2021-03-22 till 2021-07-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapi genom att:
- kunna teoretiskt förklara och praktiskt tillämpa
olika modeller för ergoterapin för att öka
aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos vuxna personer med neurologiska
aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur den neurologiska problematiken
inverkar på individens aktivitetsutförande och
delaktighet inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang stödja
personens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga, samt
utvärdera den personcentrerade ergoterapin för
personer med neurologiska aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap
genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
Studerande utvecklar sin kommunikativ och social
kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt, genom olika
kommunikationsstilar och -medel
som är anpassade till målgrupp och kontext
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna kurs
förutvecklandet av kompetens i fråga om ergoterapi
genom att:
- studerande har kunskap om den vanligaste
neuropsykologiska problematiken hos vuxna och
förstår hur dessa påverkar det dagliga livet
- kan redogöra och i case implementera principerna
för rehabilitering av neurologisk
aktivitetsproblematik
- kan beakta omgivningens betydelse för
aktivitetsutförandet
- kan redogöra för innebörden i begreppen
aktivitetsidentitet (occupational identity) och
livsbalans och kan beskriva hur begreppen konkret
kan användas i förhållande till specifika
case
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt resonemang
genom att:
- kan definiera personens aktivitetsförmåga och
resurser
- kan välja och tillämpa en ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera, förverkliga
och utvärdera den personcentrerade
ergoterapiprocessen
- i samband med praktiska övningar kunna stödja
personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och ett
personcentrerat förhållningssätt i olika case
- kan förklara och grunda sitt kliniska resonemang
i teori
Studerande har uppnått målen i denna kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och kompanjonskap genom
att:
- kan i case redogöra för det multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens
ansvarsuppgifter
- skriver ett blogginlägg för Inside Arcada för
att förmedla sitt lärande
Innehåll
Teoretisk och praktisk kunskap för att
kunna utföra
ergoterapiprocessen inom
vuxenneurologisk
ergoterapi
Förkunskaper
Grundkurs i aktivitetsvetenskap och
ergoterapi eller Grundkurs i ergoterapi,
Kommunikation och lärande för delaktighet och
aktivitet, Människans utveckling ur ett
livscykelperspektiv, Ergoterapiprocessen, Aktivitet,
hälsa och samhälle, Omgivning och delaktighet
Mer information
Obligatorisk närvaro vid övningar,
basgruppsarbete och seminarier
Litteratur
E-böcker (Ebook Central)
Bassoe, GBE, & Syre, L 2016, The Bobath Concept
in
Adult Neurology, Thieme Medical Publishers,
Incorporated, NEW YORK. Available from: ProQuest
Ebook
Central. [18 March 2020].
Edmans, J (ed.) 2017, Occupational Therapy and
Stroke,
John Wiley & Sons, Incorporated, Hoboken.
Available
from: ProQuest Ebook Central. [18 March 2020].
Noggle, C, Dean, R, & Barisa, M (eds) 2013,
Neuropsychological Rehabilitation, Springer
Publishing
Company, New York. Available from: ProQuest
Ebook
Central. [18 March 2020].
Preston, J, & Edmans, J 2016, Occupational
Therapy and
Neurological Conditions, John Wiley & Sons,
Incorporated, Chicester. Available from:
ProQuest
Ebook Central. [18 March 2020].
Laaksonen, R, & Ranta, M (eds) 2013,
Introduction to
Neuropsychotherapy : Guidelines for
Rehabilitation of
Neurological and Neuropsychiatric Patients
Throughout
the Lifespan, Taylor & Francis Group, London.
Available from: ProQuest Ebook Central. [18
March
2020].
tex. cap 5 Effects of Brain Injury on Emotional
Reactions in a Therapeutic Process
Artiklar:
Bright, Felicity AS, et al. "Co-constructing
engagement in stroke rehabilitation: a
qualitative
study exploring how practitioner engagement can
influence patient engagement." Clinical
rehabilitation
31.10 (2017): 1396-1405.
Felicity A. S. Bright, Nicola M. Kayes, Linda
Worrall
& Kathryn M. McPherson (2015) A conceptual
review of
engagement in healthcare and rehabilitation,
Disability and Rehabilitation, 37:8, 643-654,
DOI:
10.3109/09638288.2014.933899 Finns på ItsL
Hebert, D. et al. (2016). Canadian stroke best
practice recommendations: Stroke rehabilitation
practice guidelines, update 2015. International
Journal of Stroke. 11. 10.1177/1747493016643553.
Kessler, Dorothy & Walker, Ian & Sauvé-Schenk &
Egan,
Mary 2019. Goal setting dynamics that facilitate
or
impede a client-centered approach. Scandinavian
Journal of Occupatinal Therapy, 26:5. 312?324.
Kessler, D. et al. (2014). Occupational
Performance
Coaching for stroke survivors: A pilot
randomized
controlled trial protocol: Protocole pilote d?un
essai
clinique randomisé sur l?Occupational
performance
coaching for stroke survivors (OPC-Stroke).
Canadian
Journal of Occupational Therapy, 81(5), 279?288.
https://doi.org/10.1177/0008417414545869 Extern länk
Plant, S. E., Tyson, S. F., Kirk, S., & Parsons,
J.
(2016). What are the barriers and facilitators
to
goal-setting during rehabilitation for stroke
and
other acquired brain injuries? A systematic
review and
meta-synthesis. Clinical rehabilitation, 30(9),
921?
930. https://doi.org/10.1177/0269215516655856 Extern länk
Scammell, Emma & Bates, Stephanie & Houldin,
Adina &
Polatajko, Helene. (2016). The Cognitive
Orientation
to daily Occupational Performance (CO-OP): A
scoping
review: Lapproche CO-OP (Cognitive Orientation
to
daily Occupational Performance) : examen de la
portee.
Canadian Journal of Occupational Therapy. 83.
10.1177/0008417416651277.
Shi, Y. X., Tian, J. H., Yang, K. H. & Zhao, Y.
2011.
Modified Constraint-Induced Movement Therapy
Versus
Traditional Rehabilitation in Patients With
Upper-
Extremity Dysfunction After Stroke: A Systematic
Review and Meta-Analysis. Archives of Physical
Medicine and Rehabilitation, 92(6), pp. 972-982.
doi:10.1016/j.apmr.2010.12.036
Toglia, J., Rodger, S.A., & Polatajko, H.J.
(2012).
Anatomy of Cognitive Strategies: A Therapist's
Primer
for Enabling Occupational Performance. Canadian
Journal of Occupational Therapy, 79, 225 - 236.
Wadden, Katie P et al. ?Predicting Motor
Sequence
Learning in Individuals With Chronic Stroke.?
Neurorehabilitation and neural repair vol. 31,1
(2017): 95-104. doi:10.1177/1545968316662526
Wader, K., Molineux, M. (2017). Occupational
adaptation and identity reconstruction: A
grounded theory synthesis of qualitative studies
exploring adults? experiences of adjustment to
chronic disease, major illness or injury.
Journal of Occupational Science, vol. 24.2, 225-
243.
Wolf, S.L. & Kwakkel, Gert & Bayley, Mark &
McDonnell,
M.N.. (2015). Best practice for arm recovery
post
stroke: An international application.
Physiotherapy.
101. e22-e23. 10.1016/j.physio.2015.03.030.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
- Praktiska övningar - 8 timmar
- Basgruppsarbete - 28 timmar
- Självstudier - 66 timmar
- Nätbaserade - 4 timmar
- Seminarier - 5 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Godkänt deltagande i gruppsarbete,
övningar och
seminarium
Godkänd examinationsuppgift ger
kursvitsordet.
(bedömningsskala 1 - 5)
Examinationsuppgiften värderas utgående
från
litteratur, beskrivning av resonemang,
bearbetning av resonemang, värdering av
resonemang, språk samt formalia.
Lärare
- Arola Annikki
- Peri Heidi
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (20 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2021-09-06
Kursens tidtabell
Presenteras innan kursens början
Kursanmälningstid
2021-03-08 till 2021-04-04
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2020-11-04 | 15:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet II | ORTOSKURSEN: Läsa in det arbete som skall opponeras på seminariet | Arell-Sundberg Marina | |
2021-03-22 | 09:15 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet II | Hjärnan: strukturer och basfunktioner gällande färdighet för aktivitet | Peri Heidi | |
2021-03-22 | 12:15 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet II | Hjärnan: strukturer och basfunktioner gällande färdighet för aktivitet | Peri Heidi | |
2021-03-23 | 09:15 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet II | Hjärnan: strukturer och basfunktioner gällande färdighet för aktivitet | Peri Heidi | |
2021-03-24 | 13:15 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet II | Introduktion till kursen och genomgång av självstudier | Peri Heidi | |
2021-03-29 | 09:15 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet II | Bedömning och neurologisk rehabilitering | Peri Heidi | |
2021-04-08 | 09:15 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet II | Aktivitetsnedsättning i övre extremiteten | Peri Heidi | |
2021-04-12 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Grupparbete inför 14.4.: Rehabilitering av övre extremiteten och case-personen. | Peri Heidi | |
2021-04-14 | 12:30 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet II | Obligatorisk: Koppling rehabilitering av övre extremiteten och case | Peri Heidi | |
2021-04-21 | 12:00 - 14:30 | Aktivitet och delaktighet II | Föreläsningserbjudande: Anpassningsprocess | Peri Heidi | |
2021-04-22 | 12:30 - 14:30 | Aktivitet och delaktighet II | Obligatorisk case-handledning 20 minuter / grupp | Peri Heidi | |
2021-04-28 | 09:00 - 11:30 | Aktivitet och delaktighet II | Grupparbete: Casepersonen och köksaktiviteter | Peri Heidi | |
2021-05-03 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Mellanseminarium (20 + 10 minuter / grupp) | Peri Heidi | |
2021-05-11 | 12:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet II | Casehandledning vid behov | Peri Heidi | |
2021-05-20 | 09:15 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet II | Workshop ergoterapi och sexualitet | Peri Heidi | |
2021-05-26 | 13:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet II | Grupparbete: Opponering av ett casearbete inför slutseminarium | Peri Heidi | |
2021-05-27 | 09:00 - 13:30 | Aktivitet och delaktighet II | Slutseminarium | Peri Heidi |