Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Akutvård 2009 - Nightingale
- Akutvård 2010 - Nightingale
- Akutvård 2011 - Nightingale
- Akutvård 2012 - Nightingale
- Akutvård 2013 - Nightingale
- Ergoterapi 2009 - Nightingale
- Ergoterapi 2010 - Nightingale
- Ergoterapi 2011 - Nightingale
- Ergoterapi 2012 - Nightingale
- Ergoterapi 2013 - Nightingale
- Fysioterapi 2009 - Nightingale
- Fysioterapi 2010 - Nightingale
- Fysioterapi 2011 - Nightingale
- Fysioterapi 2012 - Nightingale
- Fysioterapi 2013 - Nightingale
- Det sociala området 2009 - Nightingale
- Det sociala området 2010 - Nightingale
- Det sociala området 2011 - Nightingale
- Det sociala området 2012 - Nightingale
- Det sociala området 2013 - Nightingale
- Vård 2009 (sjukskötare) - Nightingale
- Vård 2010 (sjukskötare) - Nightingale
- Vård 2011 (sjukskötare) - Nightingale
- Vård 2012 (sjukskötare) - Nightingale
- Vård 2013 (sjukskötare) - Nightingale
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Nightingale
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Nightingale
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Nightingale
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Nightingale
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Nightingale
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att
- skapa förutsättningar till att vara mentor för ett invandrarbarn från 8-11 år under en period av 8 månader från oktober till mai.
- ge fördjupad kunskap om multikultur och olikhet i den finska kulturen
- ge insikter i ett annorlund liv som barn och familjen.
- ge student mentorn ett tillfälle att vara vuxen rollmodell till ett barn och hjälpa barnet att anpassa sig till finska samhället, börbättra barnets självkänsla och språkliga förmåga, motivera barnet till fortsatta studier
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att
- skapa en ömsesidig relation som mentor för ett invandrarbarn och ha en utökad förståelse för vad det vilka utmaningar anpassningen till en annan kultur kan förorsaka
- ge barnet nya insikter i betydelsen skolarbete
- ökade insikter i barnets skolvärld
- ökad förståelse för betydelsen av den kultur som barnet kommer ifrån och sålunda inneh en bättre kulturell kompetens
Innehåll
- Barnets utveckling
- Invandring
- Sårbarhet
- Självkänsla
- Kreativ aktivitet
- Familje dynamik
Mer information
4 undervisningstillfällen
månatliga rapporter
obligatorisk handledning
grupp handledning
Litteratur
- - Cullberg Weston, Marta (2005). Ditt inre centrum: om självkänsla, självbild och konturerna av dig själv. Stockholm: Natur och kultur
Gustafsson, Lars. H. (2004). Se barnet, se dig själv- om sårbarhet och styrka hos barn och ungdomar. Stockholm: Norstedts förlag.
- Hellström, Leif (2006). Redovisning av resultat från enkätundersökningen Studiestart ht 2005. Malmö högskola, 06/02/06.
- Sild Lönroth, Carina (2007) A song for the hearth- the Nightingale scheme. Malmö University
ebbsok.mikromarc.se/Mikromarc3/Web/detail.aspx?Id=37521&Unit=6464&db=gih
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 12 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 20 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
- Självstudier - 34 timmar
- Praktik - 160 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- möten med ett invandrabarn 1 gång i veckan i 8 månader
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
Deltar i
4 undervisningstillfällen, två grupphandledningar
Avslutnings och begynnelsfest
samt skriver en månatlig rapport över sina träffar med barnet, samt en skriftlig slutrapport i slutet
Lärare
Sundell Solveig
Examinator
Sundell Solveig
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
11.9. 2013 16.15-17.45 klass C350 genomgång av målsättning och utgångspunkter presentation
19.9.2013 16.15-17.45 klass C350 nightingale mentorskap vad innebär det
25.9.2013 16.15-17.45 klass C350 invandrarfamiljers/barns/mentorers utmaningar
13.3.2014 16.15-17.45 klass C350 Föreläsning om avslutning
Begynnelsefesten Lördag 28.9 14.00 på Merirastila skolan
Avslutnings fest Lördagen 24.5.14 Sveborg
Följande tider reserveras för grupphandledningar:
17.10 16.15-17.45 C350
14.11 16.15-17.45 C350
Examinationsformer
- 2014-05-21 - Rapporter och produktioner
- 2013-05-21 - Övriga uppgifter