Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Engelska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sina kliniska kompetenser.
Studerande fördjupar sin kunskap i bedömning och
vård av den kritiska patienter inom intensivvård,
intraoperativ vård och anestesisjukvård.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas studerande:

-Kunna kommunicera, diskutera samt aktivt delta i
närundervisning dagarna i simuleringscentrum.

Tema: De centrala vård åtgärderna, uppgifterna
och ansvaret inom intensivvård och intraoperativ
vård inklusive anestesi.
(Separata lärandemål för varje modul hittas för
varje modul hittas på kursens lärplattform)

Innehåll

Introduktion till intensivvård. (2sp.)
Introduktion till anestesisjukvård (2 sp.)
Introduktion till vårdarbete i operationssal
(instrumentskötare/passare)
(1 sp.)
(Se itslearning för mera information om
kursinnehållet)

Förkunskaper

Studerande skall ha avklarat följande kurser
(kursen i sin helhet godkänd):
Anatomi och fysiologi
Läkemedelsbehandling & patientsäkerhet
Klinisk vård I och Klinisk vård II.Studenten
måste ha varit ut på minst 1 olika
praktikfält före deltagande i kursen.

Kursen ersätter följande kurser

Klinisk vård IV

Mer information

Deltagande i närstudiedagar i simuleringscentret
samt godkänd teoritentamen är förutsättningar för
godkänd kurs.

Litteratur

Tilläggsmaterial finns på itslearning.
* Clarke, D, Ketchell, A. 2014. Att vårda akut
sjuka
vuxna. Prioriteringar vid bedömning och
omhändertagande. Studentlitteratur.

AS ALTERNATIVE TWO

* Wood, I., Garner, M (red).2013. Inledande
omhändertagande av akut sjuka personer - en bok
för
sjuksköterskor. Studentlitteratur

AND

* Jevon, P. & Ewens, B. (red) 2014. Att övervaka
patienter med livshotande sjukdom.
Studentlitteratur
(kap 1-15)

* Aktuella artiklar och forskningar
* Föreläsningsmaterial

Referenslitteratur:
* Castrén, M et al 2009. Ensihoidosta
päivystyspoliklinikalle. WSOY
* Boman, L. & Wikström, C. 2014. Medicinsk
teknik.
Teori, planering och genomförande. (kapitel om
CV
kateter)
Studentlitteratur
Niemi-Murola, L., Metsävainio, K., Saari, T.,
Vahtera,
A., Vakkala, M. 2016. Anestesiologian ja
tehohoidon
perusteet. Duodecim (valda delar)
* Ruokonen, E., Ala-Kokko, T., Koivula, I.,
Parviainen, I. (toim) 2014. Akuuttihoidon
lääkkeet. Duodecim. (valda delar)

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 2 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 27 timmar
  • Praktiska övningar - 40 timmar
  • Nätbaserade - 50 timmar
  • Mini lectures during contact days in the simulation center & walk- through s - 16 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Demonstrationer och färdighetsprov

Examinationskrav

För godkänd kurs bör studerande avklara följande:
Delta i praktiska övningar och simuleringar.
Delta i teoristudier/aktiviteter på itslearning.
Godkänd skriftlig tentamen.

Lärare

  • Karbin Daniela
  • Kielo Emilia
  • Mannevaara Pauleen
  • Villikka Denise
  • Gray Pamela

Examinator

Villikka Denise

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

See ARBS and itslearning for the course schedule

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer

Kurs och studieplanssökning