Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Medieteknik 2006 - Marinetta ombro
- Medieteknik 2005 - Marinetta ombro
- Informations- och medieteknik 2007 (medieteknik) - Marinetta ombro
- Informations- och medieteknik 2008 (medieteknik) - Marinetta ombro
- Informations- och medieteknik 2009 (medieteknik) - Marinetta ombro
- Mediekultur 2007 (digitala multimedier) - Digitala multimedier
- Mediekultur 2008 (digitala multimedier) - Digitala multimedier
- Film och tv 2009 (digitala multimedier) - Avancerade digitala multimedier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Engelska
Kurstyp
Valfri
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att upprätthålla och utveckla infrastrukturen i Marinetta Ombro, Arcadas virtuella ö i Second Life, detta så att projektet kan avancera till följande nivå.
Under detta år kommer ön Rosario att bli självförsörjande. Detta kräver att
- Second Life användare lockas till Rosario;
- det hittas sponsorer till händelser och ställen på ön;
- samarbete och partnerskap med (riktiga) företag inleds;
- en plan för aktiviteter som möjliggör ovanstående utvecklas.
Även grundarbetet inför nästa års projekt görs, vilket introducerar narrativt berättande till Rosario.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att:
1. planera utvecklingen av en virtuell värld;
2. planera och organisera händelser som attraherar och fångar användare;
3. forska i potentiella användare och finna sätt att marknadsföra Rosario till dem på sätt de förstår.
4. Utveckla strategier som inkorporerar den virtuella världens aspekter till multi-platform underhållning.
Innehåll
Kursdeltagarana bildar grupper som ansvarar för delområden i upprätthållningen och utvecklandet av ön Rosario.
Grupperna producerar även innehåll (grafiskt och programmerat) som används på ön.
I andra delen av kursen blir studenterna inbjudna att delta i ett in-world designföretag som erbjuder professionella tjänster till övriga Second Life inneboende.
Förkunskaper
Studenten bör vara bekanta med interaktiva, sociala webbplatser såsom Facebook, Flickr, och MySpace. Studenten bör även ha vetskap av och intresse av virtuella online ställen eller spel, såsom Habbo Hotel, Second Life, World of Warcraft, och dylika.
Kursen ersätter följande kurser
-
Litteratur
Meddelas under kursens gång.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 20 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 20 timmar
- Laborationer och arbete i simulerad miljö - 5 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 15 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 50 timmar
- Självstudier - 15 timmar
- Nätbaserade och nätstödda studier - 25 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 150 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 90 timmar
- Varav schemalagda studier: 60 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
- Kelly Owen
- Törnqvist Jutta
Examinator
Kelly Owen
Kursens hemsida
AirSet
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner