Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
10 sp
Kompetensmål
B. BEGREPPSLIG- OCH HANTVERKSMÄSSIG KOMPETENS inom Film och Media
A. KREATIVITET
D. KOMPETENSEN PROFESSIONELL SAMVERKAN inom kulturfältet
Läranderesultat
​Kunskap
- Du har en stabil kunskap om de produktionsfaser som ingår för produktion av audiovisuella berättelser.
- Du har en stabil kunskap om de viktigaste begreppen och processerna för att skapa innehåll producerat i en filmproduktion.
Färdighet
- Du kan utmana dina gränser i ditt konstnärliga skapande och söka efter en personlig röst i ditt berättande
- Du kan planera och förverkliga en produktion utifrån den egna inriktningen i samråd med representanter från andra inriktningar för möjligast högt kvalitativt resultat.
- Du kan tillämpa utrustning som krävs för produktion av film inom din egen inriktning.
- Du kan problematisera och definiera specifika personliga målsättningar som en del av en helhet och gemensamma målsättningar för en produktion för att nå möjligast kvalitativa resultat.
Förhållningssätt
- Du förstår ledarskapets roll i skapande verksamhet och kan leda och bli ledd mot gemensamma målsättningar i en mindre produktionsgrupp.
-Du anpassar din skapande verksamhet till givna omständigheter för att tillsammans nå gemensamma målsättningar i grupp.
- Du vänjer dig vid att ditt verk möter en publik och förstår att ta lärdom av feedback och kritik
Innehåll
Kursen är en produktionsinriktad kurs. Produktionen kan vara en fiktiv kortfilm, dokumentär, ett online projekt eller intermedialt. Studenterna kan fördjupa sig i olika ansvarsområden i en produktion. Inom t.ex. fiktionsfilmen kan fördjupningen handla om foto, klipp, gaffer, B-foto, osv. Ansvarsområdet och uppgiften bestäms med inriktningsansvariga läraren.
Studenten bör ta del i hela produktionsprocessen(handledningar, pitch, checkpoints) oberoende av ansvarsområde för att få kursen godkänd. Kursen börjar med en idé pitch där enskild student eller en grupp av studenter presenterar sitt projekt. I detta skedet kan produktionen vara i vision- och drömstadiet. De fiktion- och dokumentärmanus som pitchas skall ha genomgått en utvecklingsfas i manuskursen innan kursens start. Undantag gällande detta kan vara om det är fråga om pilotprojekt eller mera experimentella produktioner.
Kursen delas in i tre faser, planering-inspelning-efterarbete. Studenterna arrangerar en egen premiär av produktionerna som kursavslutning.
Förkunskaper
För studenter inom producentskap, manus & regi, foto
& klipp, smat ljud är förkunskaper: Fiktivt
berättande, Visuellt berättande.
För Online Media studenter är
förkunskaper:Conceptual thinking/Pitching ideas.
Examenseminariet
Mer information
Obligatorisk närvaro vid handledningstillfällen, pitch tillfällen och utvärdering samt under produktionsprocessen.
De fiktion och dokumentär manus som pitchas skall ha genomgått en utvecklingsfas i manuskursen som går före Slutproduktion kursens start.Undantag gällande detta kan vara om det är fråga om pilotprojekt eller mera experimentella produktioner.
För godkänd prestation krävs att studenten har en utgiven ansvarsfunktion i en produktion. Ansvarsfunktionen kan också bestå av flera mindre roller som i sin helhet räcker som prestation för kursen.
Kommunikationen och informationen ges på kursen via mail och Itslearning.
Litteratur
Inriktningsansvarig lärare ger litterartur som stöd
till produktionerna.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 50 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 40 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 60 timmar
- Praktiska övningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 80 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 270 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 270 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten har en utgiven ansvarsfunktion i en produktion. Ansvarsfunktionen kan också bestå av flere mindre roller som i sin helhet räcker som prestation för kursen.
Studenten bör ta del i produktionsprocessen(handledningar,pitch,checkpoints) oberoende av ansvarsområde för att få kursen godkänd.
De individuella handledningstillfällena under hela produktionsprocessen med inriktningsansvarig lärare tas också i beaktande i bedömningen av kursen. I samband med den färdiga produktionen överlämnar studenten en skriftlig reflektion över vad som varit den stora utmaningen under processen utifrån den egna inriktningen. Reflektionen skrivs efter given designe som finns på Itslearning och lämnas in på given plats på Itsleraning.
Bedömningsgrunder för kursen Slutproduktion:
Deltagande under handledningen, pitchar, utvärderingar, check points.
En bedömning av studentens ansvarsroll inom gruppen och gruppdynamiken.
En bedömning av produktionen utifrån studentens inriktning.
En bedömning av produktionen som helhet.
Studentens inlämnade reflektionen.
Bedömningen av studenterna görs tillsamman av inriktningspesifika lärare under ett vitsordsmöte. Inriktningspesifik lärare representerar sina studenter.
Lärare
- Engebretsen Nanna
- Grabber Klaus
- Lindfors Kauko
- Nordström Robert
Examinator
Engebretsen Nanna
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Se bokningar i Arbs och den information som läggs på
Itslearning.
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner