Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring med fokus på små och medelstora företag
- Företagsekonomi 2009 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2010 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2011 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
- Företagsekonomi 2012 (marknadsföring) - Företagets kommunikation
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Att genomföra en experimentell kurs i syfte att åstadkomma en
miljö som simulerar processen i att utveckla en reklamkampanj i
verkligheten.
Att utsätta sig för den konkurrenssituation som uppstår då man
tävlar om det vinnande bidraget.
Att lära studenten hur man effektivt presenterar sina idéer, såväl
skriftligt som muntligt.
Studenten har möjlighet att utnyttja all den kunskap hon samlat
på sig i tidigare kurser, såväl marknadsförings- som övriga
kursen inom företagsekonomin.
Läranderesultat
- Förmå studenten att anta en konkret utmaning och inse
betydelsen av den aktuella målgruppen. - Inse betydelsen av segmentering, målgrupper och positionering
vid planering av kampanjen.
Innehåll
Kampanjen utförs denna gång för Fazer. För att kunna utföra en
kampanjplan bör studenten bl.a. behärska hur man gör en
situationsanalys, segmenterar sin marknad, använder sig av
tillgängliga marknadsundersökningar, planerar sitt medieval
samt inser vikten av god copy writing. Därtill kommer studenten
att utsättas inför situationer de inte blivit undervisade i.
”Learning by doing” är viktigt!
Det finns flera olika sätt att trendspana. Ett av dem är scape-
scanning, vilket innebär att man
går ut i miljöer och iakttar det man ser med hjälp av ett antal
uppsatta parametrar. I detta sammanhang gäller det att
trendspana produkter som är relevanta för Fazer. Begreppet
produkt skall ses i dess utvidgade betydelse; innehåll,
förpackning, material etc.
Kursen kulminerar i en muntlig presentation och en skriftlig
rapport där studenterna presenterar sitt kampanjförslag inför ett
team bestående av representanter från Fazer och ett
reklamproffs. Presentationstillfället är obligatoriskt för alla
kursdeltagare men kampanjförslaget utförs av den student i
gruppen som har de bästa förutsättningarna för detta.
Förkunskaper
Marknadsföringens grunder
Kursen ersätter följande kurser
Inga
Litteratur
1)Parente, Donald E. Advertising Campaign Strategy: A Guide to
Marketing Communications Plans.
2)Nya ord till salu: En bok om copywriting: Johan Holmström,
Carl Lewenhaupt, Johan Olivero, Anna Qvennerstedt
3)Allt det material som publiceras på itsLearning inom ramen för
denna kurs.
4)Kursdeltagarna bör på eget initiativ inhämta information som
stöder själva uppgiften. Gör det till din sak att veta ”allt” relevant
om den marknad du opererar inom.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Studiebesök och demonstrationer - 0 timmar
- Praktiska övningar - 0 timmar
- Självstudier - 60 timmar
- - 48 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 138 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 138 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Demonstrationer och färdighetsprov
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Praktikfall och avklarad tentamen
Lärare
- Hernberg Mervi
- Willför Christel
Examinator
Willför Christel
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- 2014-10-07 - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- Datum meddelas senare - Övriga uppgifter