Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsteknik 2014 - Allmänna studier
- Informationsteknik 2015 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2016 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2017 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2018 - Databearbetning samt tillämpad matematik och fysik
- Informationsteknik 2019 - Databearbetning samt tillämpad matematik och fysik
Kursens undervisningsperiod
2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målet med kursen är att ge studenten baskunskaper
i naturvetenskap med fokus på vektorer och
krafter. Studenten lär sej även grunderna i 2D-
spelprogrammering med spelmotorn Unity.
Huvudmålsättningen med kursen är att studenten
ska lära sej representera olika typer av rörelser
och krafter i vektorer och tillämpa dessa i
programkod för att simulera olika
naturvetenskapliga fenomen.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas studenten känna
till hur olika typer av krafter och rörelser
representeras i vektorer. Studenten förväntas
även m.h.a. programkod kunna simulera olika
krafter och rörelser grafiskt i spelmotorn Unity.
Innehåll
NATURVETENSKAP:
1. Vektorer och vektoraritmetik
1.1 Addition
1.2 Subtraktion
1.3 Multiplicera vektorer med skälärer
1.4 Enhetsvektorer / normalisering av vektorer
2. Grunderna i trigonometri
3. Krafter i "vardagen":
3.1 Tyngdkraft
3.2 Normalkraft
3.3 Kontaktkraft / friktion
4. Acceleration
SPELUTVECKLING I UNITY:
1. Obiektorienterad programmering i C#
2. "Kollisionskontroll" med olika Colliders
3. Fysikegenskaper med Rigidbody 2D
4. Att skapa och hantera animationer med "sprite
maps"
5. Hantering av olika material samt dess
egenskaper såsom, elastisiet och friktion.
Förkunskaper
Matematisk programmering
Kursen ersätter följande kurser
-
Litteratur
Kursmaterial i form av webbtutorials och videon
publiceras på Itslearning under kursens gång.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Kursprojekt
Examinationskrav
4 mindre kursprojekt
- inlämnade inom utsatt tid
- presentede på 1 av 3 alternativa
projektfeedback-tillfällen
Se Itslearning för mera information.
Lärare
- Karlsson Jonny
- Scherbakov-Parland Andrej
Examinator
Karlsson Jonny
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (49 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2019-10-14 till 2019-11-10
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-10-30 | 12:15 - 16:00 | E385 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-11-06 | 12:00 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-11-11 | 09:00 - 13:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-11-20 | 09:15 - 13:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-11-27 | 13:00 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-12-04 | 12:00 - 16:00 | E385 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-12-11 | 09:15 - 13:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2019-12-13 | 10:15 - 14:00 | E387 | Vektorer och krafter: Kodningstillfälle | Karlsson Jonny | |
2019-12-18 | 09:00 - 16:00 | F365 | Vektorer och krafter: Projektpresentaton/-feedbacktillfälle 1 | 30min per student/arbetspar. Anmäl dej på Itslearning | Karlsson Jonny |
2020-01-15 | 09:00 - 16:00 | F4115 | Vektorer och krafter: Projektpresentaton/-feedbacktillfälle 2 | 30min per student/arbetspar. Anmäl dej på Itslearning | Karlsson Jonny |
2020-01-23 | 09:00 - 16:00 | E380 | Vektorer och krafter: Projektpresentaton/-feedbacktillfälle 3 | 30min per student/arbetspar. Anmäl dej på Itslearning | Karlsson Jonny |