Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2010 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2011 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2012 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2013 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2014 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2015 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2016 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2017 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2018 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
- Ergoterapi 2019 - Klientcentrerat arbete och professionalitet
Kursens undervisningsperiod
1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om
ergoterapi genom att:
- kan teoretiskt förklara och praktiskt
tillämpa olika modeller för ergoterapin
för att
öka aktivitetsmöjligheter och
delaktighet hos
klienter med aktivitetsbegränsningar
förorsakande av reumatologiska sjukdomar
eller
handkirurgiska-, ortopediska- och
traumatologiska
skador
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att studerande:
- förstår hur skadan / nedsättningen
inverkar
på individens aktivitetsutförande och
delaktighet
inom de olika aktivitetsområdena
- kan genom professionellt resonemang
stödja
klientens aktivitetsutförande
- kan bedöma, planera och förverkliga
samt
utvärdera den personcentrerade
ergoterapin för
klienten med aktivitetsbegränsningar
Studerande utvecklar sin kompetens i
fråga om
professionellt förhållande och
kompanjonskap
genom att:
-studerande förstår betydelsen av det
multiprofessionella samarbetet
-kan förmedla information, idéer,
problem och
lösningar inom ergoterapins område
interdisciplinärt, till lekmän samt till
ergoterapistuderande
Studerande utvecklar sin kommunikativ
och social
kompetens:
-kan förmedla sitt budskap skriftligt,
genom
olika kommunikationsstilar och -medel
som är
anpassade till målgrupp och kontext
Läranderesultat
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapi
genom att:
- kunna redogöra för och i case
implementera
principerna för rehabiliteringen
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
ergoterapiprocessen och professionellt
resonemang genom att via case:
- kan definiera personens
aktivitetsutmaning
och resurser och på basen av det
- kan välja och tillämpa en
ändamålsenlig
referensram för att bedöma, planera,
förverkliga och utvärdera den
personcentrerade
ergoterapiprocessen samt kunna stödja
till
aktivitetsadaptation
- i samband med praktiska övningar kan
stödja
personens aktivitetsutförande
- kan tillämpa ergoterapiprocessen och
ett
personcentrerat förhållningssätt
- kan förklara och grunda sitt kliniska
resonemang i teori
Studerande har uppnått målen i denna
kurs för
utvecklandet av kompetens i fråga om
professionellt förhållande och
kompanjonskap
genom att:
- i case kan redogöra för det
multiprofessionella
samarbetet och ergoterapeutens
ansvarsuppgifter
- skriva ett blogginlägg för Inside
Arcada för
att förmedla sitt lärande
ORTOSDELEN: Studerande kan tillverka
några
grundläggande statiska ortoser (vilo-
och
arbetsortos, tum- och fingerortos) samt
har
teoretisk kunskap för att tillverka
övriga
statiska- samt dynamiska ortoser.
Studerande
kan också reflektera över ortosens
betydelse ur
ett aktivitetsadaptations perspektiv.
Innehåll
Ergoterapi för personer med reumatiska
sjukdomar, problem i stöd och
rörelseorganen
samt
traumatologiska skador. Ergoterapi vid
smärtsyndrom. Grunderna i teoribildning
och
aktivitetsvetenskapliga begreppet
Occupational
Adaption och Occupational Challenge.
Handens
funktion och ortosbehandling för olika
diagnoser.
Tillverkning av ortoser.
Förkunskaper
Grundkurs i ergoterapi,
Ergoterapiprocessen,
Mer information
Undervisningsspråk engelska för delen:
Dynamiska handortoser.
Litteratur
Obligatorisk kurslitteratur:
Ergoterapilitteratur som behandlar
ortopedisk-
traumatologisk problematik och
rehabilitering
(se exempel nedan)
Litteratur i förhållande till kliniskt
och professionellt resonemang, samt
litteratur om anpassningsprocessen.
Wong, S., Fisher, G. 2015. Comparing and
using occupational-focused models.
Occupational therapy in Health Care, 29 (3): 297-315, 2015.
Schkade,J.,Schultz,S. 1992. Occupational
adaptation: Toward a holistic approach
for contemporary practice, part 1. I:
American Journal of OT; September 1992, vol 46,
nr 9: 829-837
Ann Turner, Marg Foster, Sybil E.
Johnson.
2008. Occupational therapy and physical
dysfunction: principles, skills and practice. 5 th
ed. Edinburgh : Churchill Livingstone
McHugh Pendleton. H, Schultz-Krohn,W.
2006. Pedretti's occupational therapy :
practice skills for physical dysfunction. St.
Louis, Mosby/Elsevier
Mooney, M, Ireson, C. 2009. Occupational
therapy in orthopaedics and trauma.
Chichester ; Ames, Iowa : Wiley-Blackwell
Radomski, M., Trombly Latham, C. 2008.
Occupational therapy for physical
dysfunction. 6th ed. kap. 41-46. Lippincott Williams & Wilkins. Baltimore
Schell, B., Schell, J. 2018. Clinical
and professional reasoning in occupational
therapy. Kap 1, 6. Philadelphia: Wolters
Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins
Turpin, M., Iwama, M.K. 2010. Using
Occupational Therapy Models in Practice.
Kap 3 New York: Churchill Livingstone/
Elsevier
ORTOSDELEN
Böcker som kan nyttjas i ortosrapporten:
Lundborg, G., Björkamn, A. 2015.
Handkirurgi.Studentlitteratur AB.
Kap.2,3,4,13,15,17,18,22,27,29,30,33
Van Lede, P., Veldhoven van, G.(1998).
Therapeutic hand splints. A rational
approach. Vol 1 och 2.
Antverp-belgium. Provan. (ISBN 90-
804338-2-9)
Vastamäki,M. (toim.).(2000).
Käsikirurgia. Duodecim. Hämeenlinna. Karisto.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 18 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 2 timmar
- Praktiska övningar - 15 timmar
- Basgruppsarbete - 44 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 6 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
- Examinationsuppg ift Case Senja lämnas in
Examinationskrav
Godkända prestationer i praktiska
övningar, skriftliga uppgifter och blogginlägg,
samt deltagande i reflektionsdiskussion och
seminarie.
Lärare
- Arell-Sundberg Marina
- Arola Annikki
- Peri Heidi
- Werner Tove
Examinator
Peri Heidi
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (16 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
Till datum 2020-01-07
Kursens tidtabell
Se tidsbokning ARBS/ASTA
Kursanmälningstid
2019-03-18 till 2020-07-31
Examinationsformer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
- 2019-10-02 - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2019-08-29 | 12:45 - 14:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Introduktion till kursen | Peri Heidi Werner Tove |
2019-08-30 | 09:00 - 14:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (Se Its L) | Peri Heidi | |
2019-09-02 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (se Its L) | Peri Heidi | |
2019-09-04 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (se Its L) | Peri Heidi | |
2019-09-05 | 09:15 - 12:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande: Föreläsningserbjudande: Bedömning (oropedi- och traumatologi) och rehabilitering, samt åtkoppling till självstudier | Peri Heidi |
2019-09-06 | 09:00 - 12:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (se Its L) | Peri Heidi | |
2019-09-12 | 09:15 - 11:30 | B328 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande: Mångprofessionalitet och anpassningsprocess,samt handledning av examinationscase | Peri Heidi |
2019-09-13 | 09:00 - 11:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (se Its L) | Peri Heidi | |
2019-09-18 | 09:15 - 11:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande: Praksismodeller och återkoppling till självstudier (TW) | Peri Heidi Werner Tove |
2019-09-18 | 13:15 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier (se ItsL) | Werner Tove | |
2019-09-19 | 09:15 - 14:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | 9.15-12 Workshop: kliniskt resonemang 12-13 lunch 13-14 Handledning av examinationsuppgift | Peri Heidi Werner Tove |
2019-09-23 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | KÖK / RMS / Examinationscase | Peri Heidi Werner Tove |
2019-09-23 | 13:15 - 16:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | Kök /RMS / Examinationscase | Peri Heidi Werner Tove |
2019-09-24 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | KÖK / RMS / Examinationscase | Peri Heidi |
2019-09-24 | 13:15 - 16:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | Kök /RMS / Examinationscase | Peri Heidi Werner Tove |
2019-09-25 | 09:15 - 12:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | KÖK / RMS / Examinationscase | Peri Heidi |
2019-09-25 | 13:15 - 16:00 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | Föreläsningserbjudande. Ryggmärgsskador Handledning vb. | Peri Heidi |
2019-10-01 | 10:15 - 12:30 | DIAK | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Introduktion + föreläsning: Varför ortoser och/eller skenor? Ortostillverkningsprocessen Materiallära och biomekanik | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-01 | 13:30 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser/ Workshop 1 13.30 - 15.30: Vilket material för vilken ortos? Ortosalgoritm Mallet-finger ortos 15.30 - 16.00 Examinationsuppgiften Info om uppgiften, Uppdraget öppnas upp och arbetsuppgifterna fördelas | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-02 | 14:15 - 15:45 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser / Examinationsuppgiften Litteratursökning för den teoretiska basen till ortoserna | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-03 | 13:00 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN; Statiska ortoser 10.15 - 12.30 Workshop 2 - vilo-ortosen 13.30 - 16.00 Workshop 3 - tum-ortoser | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-03 | 13:15 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | Workshop 3 - tum-ortoser | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-04 | 09:00 - 15:00 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier/gruppstudier: förberedelse inför seminarie 7.10. Se ItsLearning för närmare instruktioner. | Peri Heidi Werner Tove |
|
2019-10-07 | 13:00 - 16:00 | Aktivitet och delaktighet I | Seminarium Case Senja på DIAK | Peri Heidi Werner Tove |
|
2019-10-08 | 08:30 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser 8.10 kl. 8.30 - 11.30 Workshop 4 - lång dorsal viloskena kl. 12.30 - 16.00 examinations ortoserna 9.10 kl 8.30 - 11.30 Workshop 5 - arbete med examinationsortoserna - Marina handleder kl. 12.30 - 16.00 Eget arbete med examinationsortoserna | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-09 | 08:30 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser 8.10 kl. 8.30 - 11.30 Workshop 4 - lång dorsal viloskena kl. 12.30 - 16.00 examinations ortoserna 9.10 kl 8.30 - 11.30 Workshop 5 - arbete med examinationsortoserna - Marina handleder kl. 12.30 - 16.00 Eget arbete med examinationsortoserna | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-10 | 13:00 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Statiska ortoser Eget arbete med examinationsortoserna | Arell-Sundberg Marina |
2019-10-16 | 08:30 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser Teori samt Workshop 1 | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2019-10-16 | 13:00 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser; Workshop 1 | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2019-10-17 | 12:00 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | Självstudier: Informationssökning i förhållande till det egna case:et | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2019-10-18 | 08:30 - 16:00 | B516 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser Workshop 2 Follow-up på workshop 1 och 2 | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |
2019-10-18 | 08:30 - 16:00 | B522 | Aktivitet och delaktighet I | ORTOSDELEN: Dynamiska ortoser Workshop 2 | Arell-Sundberg Marina Nikkonen Marisa |