Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Medieteknik 2004 - Mediekultur
- Mediekultur 2007 (manus och konceptutveckling) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2007 (regi) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2007 (foto och klipp) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2007 (producentskap) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2007 (ljudarbete) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2007 (digitala multimedier) - Digitala multimedier
- Mediekultur 2008 (manus och konceptutveckling) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2008 (foto och klipp) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2008 (regi) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2008 (producentskap) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2008 (ljudarbete) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2008 (digitala multimedier) - Mediebaskunskap
- Mediekultur 2014 - Examensarbete och metodik
- Film och tv 2009 (regi) - Analys och kritik
- Film och tv 2009 (manus) - Analys och kritik
- Film och tv 2009 (foto och klipp) - Analys och kritik
- Film och tv 2009 (ljudarbete) - Analys och kritik
- Film och tv 2009 (producentskap) - Analys och kritik
- Film och tv 2009 (online media) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (ljudarbete) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (manus) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (foto och klipp) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (online media) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (producentskap) - Analys och kritik
- Film och tv 2010 (regi) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (ljudarbete) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (foto och klipp) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (producentskap) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (manus) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (online media) - Analys och kritik
- Film och tv 2011 (regi) - Analys och kritik
- Film och tv 2012 (producentskap) - Analys och kritik
- Film och tv 2012 (manus och regi) - Analys och kritik
- Film och tv 2012 (foto och klipp) - Analys och kritik
- Film och tv 2012 (online media) - Analys och kritik
- Film och tv 2012 (ljudarbete) - Analys och kritik
- Film och tv 2013 (producentskap) - Analys och kritik
- Film och tv 2013 (manus och regi) - Analys och kritik
- Film och tv 2013 (foto och klipp) - Analys och kritik
- Film och tv 2013 (ljudarbete) - Analys och kritik
- Film och tv 2013 (online media) - Analys och kritik
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Proseminariet är en kurs med två huvudmål:
(1) Att öva studentens självständiga förmåga att handskas med
frågeställningar och begreppsapparater. (2) Att öva studentens
förmåga att skriva vetenskapligt, dvs avgränsa ett problem, hitta
lämpliga källor och lämpliga metoder samt rapportera dessa och
sina reslutat på ett systematiskt sätt.
Läranderesultat
Efter att framgångsrikt ha avklarat kursen skall studenten ha
uppnått följande:
(1) Förmåga att kritiskt granska vetenskapliga texter som
behandlar mediefrågor
(2) Skicklighet att argumentera kring frågeställningar och upplägg
av vetenskapliga texter.
(3) Skicklighet att själv formulera frågeställningar och behandla
dem enligt principerna för akademiskt skrivande.
(4) Ha formulerat ett idépapper (en preliminär forskningsplan) för
examensarbete och
slutproduktion.
Innehåll
Öva problemformulering, rapportering och kritisk diskussion.
Kursen är en förutsättning för deltagande i examensseminarium
och tillstånd till examensarbete samt slutproduktion.
Förkunskaper
Svenska M1-M3.
Minst 10 sv studier i 300 alternativa yrkesstudier.
Mer information
Obligatoriskt deltagande (80%)
Kursen kan inte tenteras.
Litteratur
t.ex.
Runa Patel, Forskningsmetodikens grunder: att planera,
genomföra och rapportera en undersökning
Siv Strömquist, Uppsatshandboken
Göran Bergström & Kristina Boréus, Textens mening och makt
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 30 timmar
- Individuell handledning och grupphandledning - 30 timmar
- Självstudier - 50 timmar
- Seminarier - 15 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 125 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 125 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Presentation av preliminär
forskningsplan. Ge
feedback på
forskningsplaner.
Examinationskrav
80 % närvaro
- Leverera olika skrivuppgifter som relaterar till forskningsplanen
- Skriva och presentera ett idépapper (preliminär forskningsplan)
för examensarbetet (2-3s)
Lärare
- Nåls Jan
- von Hertzen Maria
Examinator
Nåls Jan
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Tills vidare
Kursens tidtabell
Period 3
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Övriga uppgifter