Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studenten förstår vad som krävs av en mjukvaruarkitekt i näringslivet.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att analysera ett problem och kunna utarbeta en mjukvaruarkitektur som löser problemet.
Innehåll
Analys och design, UML och mjukvarumönster
Förkunskaper
Några programmeringskurser
Kursen ersätter följande kurser
Systemdesign och UML
Mer information
Se Itslearning
Litteratur
Object-Oriented Design with UML and Java
by Barclay, Kenneth A., Savage, John:
Boken finns att läsa via Ebray, http://www.nelliportaali.fi/V/?institute=ARCADA&portal=ARCADA&new_lng=s… Extern länk
Studieaktiviteter
- Individuell handledning och grupphandledning - 33 timmar
- Självstudier - 100 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
- Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examination 1: Hemtent
Examination 2: Essä
(examinationer = tentamina, demonstrationer och presentationer, rapporter och produktioner, uppsatser, samt närvaro vid angivna tillfällen)
Lärare
- Westerlund Magnus
- Grahn Kaj
Examinator
Westerlund Magnus
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
Till datum 2015-02-26
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- 2014-10-26 - Rapporter och produktioner