Nivå/kategori

Breddstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är:
-Att fördjupa kunskapen i hälsofrämjande arbete utgående från de centrala begreppen (enligt WHO).
-Att kunna skapa en relevant teoretisk referensram för ett hälsofrämjande projekt.
-Att utvidga förståelsen för utvärderingen av hälsofrämjande projekt med fokus på processen.
-Att studenten utvecklar en beredskap i att planera, genomföra och värdera hälsofrämjande projekt för personer i olika åldrar och olika nivåer (individ, grupp och samhälle).

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande kunna:
-Definiera de centrala begreppen inom hälsofrämjande arbete.
-Tillämpa de centrala begreppen i hälsofrämjande projekt utgående från det egna yrkesområdet.
-Få insikt i att arbeta innovativt i ett multiprofessionellt team på ett evidensbaserat arbetssätt.
-Identifiera behovet av hälsofrämjande åtgärder och som medlem i ett multiprofessionellt team planera, genomföra och evaluera ett hälsofrämjande projekt.

Innehåll

-centrala begrepp som är aktuella inom hälsofrämjande
-modeller och metoder för främjandet av hälsa och välbefinnande
-projektarbete i teori och praktik
-studenterna arbetar med hälsofrämjande projekt inom olika områden
-presentation och rapportering av projektarbeten
-studenten följer upp sin inlärningsprocess med en inlärningsdagbok

Litteratur

-Ewles L., Simnett J. 2003. Hälsoarbete. Studentlitteratur.ISBN 91-44-03596-9
-Nutbeam D. & Bauman A. 2006. Evaluation in a Nutshell;a practical guide to the evaluation of health promotion programs. McGraw-Hill Australia Pty Ltd. ISBN 0 074 71553 4.

  • Savola E. & Koskinen-Ollonqvist P. 2005. Terveyden edistäminen esimerkein; Käsitteitä ja selityksiä. TEKRY. Edita Prima Oy. ISBN 952-205-006-7.
  • Socialmedicinsk tidskrift 2/2009, s. 128-138
  • Artiklar som presenteras under kursen.

Elektroniska källor:

Referenslitteratur:
-Medin, J. & Alexandersson, K. 2000. Begreppen hälsa och hälsofrämjande – en litteraturstudie. Studentlitteratur, Lund. ISBN
-Nutbeam D. & Harris E.2004 (2nd ed.)Theory in a Nutshell;A practical guide to health promotion theories. McGraw-Hill Australia Pty Ltd. ISBN 978 0 074 71332 7.

Övriga elektroniska källor:

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 10 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete - 106 timmar
  • Självstudier - 90 timmar
  • Nätbaserade och nätstödda studier - 40 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 236 timmar
  • Varav schemalagda studier: 30 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och presentationer
  • Rapporter och produktioner

Lärare

  • Kukkonen Göta
  • Ring Joachim
  • Törnblom Cia
  • Vaappo Marko

Examinator

Vaappo Marko

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Kursens slutdatum

Slutdatum meddelas senare

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Programstruktur:

  • introduktion, seminarium, föreläsning, se tidtabell i ARBS
  • 2-3 specialföreläsningar kommer utöver detta att ingå i kursen
  • kursdeltagarna jobbar med multiprofessionella projekt. Under denna tidperiod ca 3 handledningstillfällen med läraren enligt överenskommen tidtabell
  • Slutseminarium vecka 11, 14.3.2011 A510

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning