Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att öva kommunikativa
färdigheter och få kännedom om social service.

Kursen ingår i studiehelheten Människan i
välfärdssamhället och stöder följande
yrkesspecifika kompetensutveckling:
- Studeranden känner till det sociala områdets
värderingar och yrkesetiska principer. Han/hon kan
identifiera yrkesetiska principer i Socionomens
(YH) arbete och kan bedöma och beskriva deras
betydelse.
- Studeranden inser betydelsen av att reflektera
samt har grundläggande färdigheter i att
reflektera.
- Studeranden känner till olika
människosyner och är medveten om sin egen.
- Studeranden känner till olika skeden i
människans normala utveckling. Han/hon förstår
olika livssituationers betydelse för individens
tillväxt och utveckling.
- Studeranden känner till servicesystem som
stöder välfärd och social trygghet.
- Studeranden känner till grundläggande
välfärdsteorier och förstår välfärdssamhällets
förändringar.
- Studeranden förstår att begreppet socialt är
mångdimensionellt.
- Studeranden förstår samhälleliga strukturers och
processers betydelse för individers liv och
samfunds existens.
- Studeranden har kunskap om förfaringssätt inom
samhälleligt beslutfattande.
- Studeranden förstår betydelsen av medborgarnas
delaktighet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande
- vara medveten om kommunikationens betydelse och
dess påverkan
- beskriva vad ett professionellt bemötande
betyder inom det sociala området
- möta sin egen och andras kultur med respekt
- redogöra för hur olika serviceproducenter
förstår och möter olika brukares behov av social
service
- diskutera samhällets roll som serviceproducent
inom det sociala området

Innehåll

Kursen, (tema 1 kommunikation), består av föreläsningar, handledda kommunikationsövningar samt bokcirkeln (i basgruppen). Tema 2 Social service innnehåller föreläsningar, basgruppsarbete samt tematräff.

Kursen ersätter följande kurser

inga

Litteratur

Litteratur:
Tjersland, O. A., Engen, G. & Jansen, U. (2010).
Allianser. Värderingar, teorier och metoder i
socialt arbete. Studentlitteratur: Lund. Kapitel
7. Kontakt och relationsutveckling
Sandén(red.) Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villlkor och möjligheter.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 6 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 3 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 30 timmar
  • Självstudier - 90 timmar
  • Seminarier - 3 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 136 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 136 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Demonstrationer och färdighetsprov

Examinationskrav

Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i alla
moment.Kursen bedöms underkänd-godkänd.

Lärare

  • Brantberg Bettina
  • Cederberg Arla
  • Nordlund-Spiby Rut
  • Sigfrids Ingmar

Examinator

Cederberg Arla

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Examinationsformer

2013-12-16 - Demonstrationer och presentationer

Kurs och studieplanssökning