Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Idrott och hälsopromotion 2007 - Instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2008 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2009 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2010 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2011 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2012 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2013 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2014 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2015 - Pedagogik och instruktion
- Idrott och hälsopromotion 2016 - Pedagogik och instruktion
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att man kan förstå
pedagogiska utmaningar och förklara ledarens
betydelse för inlärningssituationer.
-förstår vilka krav som ställs på en god
undervisning samt lär sig vilken betydelse läraren
har i undervisningsprocessen.
-får insikt i vilka faktorer som påverkar det
idrottspedagogiska/ hälsopedagogiska ledarskapet
kan planera och genomföra undervisning (sekvenser)
av olika omfattning inom idrottspedagogiskt
ledarskap för olika målgrupper
- förstår motorsiska utveckling, kontroll och
inlärningens betydelse för givna målgruppen - Studerande tar initiativ
- Studerande gör uppgifterna han/hon har noggrant och kan ta ansvar över sitt arbete
– studerande är exact när det gäller arbetsuppgifter och arbetstider - Studerande kan tillämpa de yrkesetiska principerna för sin egen bransch och arbetar för en trygg och säker arbetskultur.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att dra verksamhet för barn grupper som grundar sig på motoriska utvecklingens principer.
Studeranden lärsig: (opiskelija oppii)
- fördjupa sina teoretiska kunskaper inom motorisk utveckling och inlärning. (syventää teoreetista osaamistaan motorisen kehittymisen ja oppisen osalta)
- förstår sitt etiska ansvar som utbildare och ledare (Ymmärtää eetisen vastuun ohjaajana)
- känna till i vilken utvecklingsperiod målgruppen är (tunnistaa missä kehittymisvaiheessa kohderyhmä on) (Herkkyyskausi, sensitive period)
- planera aktiviteter för målgruppen som grundar sig på motoriska utvecklingens principer. (suunnittelemaan aktiviteettejä kohderyhmälle jotka perustuvat motorisen oppimisen periaatteisin)
- dra verksamhet för målgruppen som grundar sig på motoriska utvecklingens principer. (ohjaamaan toimintaa kohderyhmälle joka perustuu motorisen kehittymesen periaatteille)
Innehåll
-Självständig barnpraktik på dagis
Förkunskaper
Motorisk inlärning och utveckling kursen
Litteratur
Själv vald vetenskaplig litteratur som fungerar som
bas för reflekterande praktikrapport.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 3 timmar
- Självstudier - 12 timmar
- Praktik - 120 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Essä, rapporter, produktioner och portfolio
Examinationskrav
Genomförd praktik
Inlämning av praktikrapport till Itslearning.
Instruktioner för rapport finns på Itslearning.
Presentation av sin praktik under
praktikreflektions seminarium.
Lärare
- Vaappo Marko
- Wiik Mikaela
Examinator
Vaappo Marko
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner