Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målsättningen med kursen är att introducera kunskapsteori för att studerande skall kunna förstå och värdera olika slags kunskap och kunskapsbildande traditioner och därmed kunna läsa och förstå forskningar inom det egna kompetensområdet.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att;
- förstå innebörden i begreppen kunskap och vetenskaplig kunskap och olika former av kunskap
- förstå olika kunskapsbildningstraditioner
- kunna förhålla sig kritiskt i läsning och värdering av forskningsartiklar inom sitt eget kompetensområde
- förstå teoribegreppet inom NV och HV tradition
- förstå grundläggande vetenskapliga begrepp så som sanning, intersubjektivitet, generaliserbarhet, validitet och reliabilitet

Innehåll

Vad är kunskapsteori? Ontologi och epistemologi. Kunskap, tro och sanning. Kunskapsformer. Att förstå och förklara. Kritiskt förhållningssätt och rationalitet. Vetenskaplig kunskap och vetensaplighet. Kunskapsbildningsstrategier. Den vetenskapliga arbetsprocessen och vetenskapliga grundbegrepp. Vikten av en god teori.i samband med varje lektion ges material för bredvidläsning . Examinationen för idrott/ hälsopromotion är en vetenskapligt uppbyggd uppsats som inlämas till examinator och presenteras på miniseminarierna.Kursen är ett komplement till Grunderna i vetenskapligt arbete som pågått under period 1 enligt yh sydväst gemensamma studier i professionell tillväxt.

Förkunskaper

Inga.

Litteratur

Bjereld, U. & Demker, M & Hinnfors, J. 2000. Varför vetenskap ? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund, Studentlitteratur.

Adolesence health ( elibrary) samt egna litteratursökninar både vetenskapliga tidskrifter, forskningar och böcker.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 20 timmar
  • Övningsbaserad undervisning - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete - 23 timmar
  • Självstudier - 70 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 93 timmar
  • Varav schemalagda studier: 40 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Demonstrationer och presentationer
  • Uppsatser

Examinator

Kärkkäinen Reino

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Kursens slutdatum

Slutdatum meddelas senare

Delprestation i kraft till

Tills vidare

Kursens tidtabell

10.09.07 13.15-15.00 Vad är kunskapsteori. Ontologi och epistemologi (Allwood, C.M. & Erikson, M.G. 1999. Vetenskapsteori för psykologi och andra samhälsvetenskaper. Lund, Studentlitteratur. Kap. 1)
17.09.07 13.15-15.00 Kunskap, tro och sanning (Sohlberg, P & B-M. 2006. Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö. Liber Oy. Del II)
24.09.07 13.15-15.00 Kunskapsformer (Lindholm, S. 1985. KUNSKAP Från fragment till helhetsyn. Stockholm, Liber förlag. Kap. 6)
01.10.07 13.15-15.00 Att förstå och förklara (Bjereld et.al 1999 Kap. 2 och Lindholm, S. 2005. Vägen till vetenskapsfilosofin. Lund. Grahns Tryckeri Ab, Kap. 4 &5)
08.10.07 13.15-15.00 Kritiskt förhållningssätt och rationalitet(Stenbock-Hult, B. 2004. Kritiskt förhållningssätt. Lund, Studetlitteratur, Ka.2
10.10.07 13.15-15.00 Vetenskaplig kunskap och vetenskaplighet Bjereld et.al. 1999 Kap. 1)
22.10.07 13.15-15.00 Kunskapsbildningsstrategier (Bjereld et.al. 1999 Kap. 1 & Sohlberg, P & B-M. 2006. Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö. Liber Oy. Ur del II Empirism, rationalism och kunskapens möjligheter
24.10.07 13.15-15.00 Den vetenskapliga arbetsprocessen och vetenskapliga grundbegrepp (Bjereld et.al. 1999, Kap 4)
29.10.07 13.15-15.00 Vikten av en god teori Bjereld et.al. 1999, Kap.3 )

Examinationsformer

  • 2007-11-06 - Demonstrationer och presentationer
  • 2007-11-06 - Uppsatser

Kurs och studieplanssökning