Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Ergoterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Ergoterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2017 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2018 - Examensarbete och metodik
- Fysioterapi 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2017 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2018 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området 2019 - Examensarbete och metodik
- Det sociala området (flerformsstudier) 2019 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2017 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2018 - Examensarbete och metodik
- Idrott och hälsopromotion 2019 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Förstavårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2017 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2018 - Examensarbete och metodik
- Sjukskötare 2019 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2017 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2018 - Examensarbete och metodik
- Hälsovårdare 2019 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2017 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2018 - Examensarbete och metodik
- Barnmorska 2019 - Examensarbete och metodik
Kursens undervisningsperiod
- 2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
- 3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att du förstår
metoder för insamling av
kvalitativ eller kvantitativ data för olika typer
av examensarbeten.
Ytterligare behärskar du grunderna för
bearbetning och tolkning av resultaten
med hjälp av den metod du valt.
Läranderesultat
Kunskap och förståelse:
- kunna redogöra för olika kvantitativa och
kvalitativa forskningsmetoder samt förklara
relevanta
begrepp för dessa metoder
Färdighet och förmåga:
- ha förmåga att planera ett examensarbete
utifrån forskningsprocessens delar inom vård,
hälsa och
välfärd
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- ha förmåga att diskutera och värdera olika
forskningsmetoder
- ha förmåga att värdera och argumentera för
olika forskningsetiska ställningstaganden
- kunna tillämpa ett kritiskt förhållningssätt
vid granskning av forskningsrapporter
- ha förmåga att kritiskt granska och värdera
eget och andra studenters projektplaner
(Värderingsförmåga och förhållande)
Innehåll
Kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
med inriktning mot området vård, hälsa och
välfärd
Forskningsetik
Statistiska metoder
Kvalitativa analysmetoder
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten
avlägger följande examinationer:
1. Tent om Bakgrund/Litteraturöversikt (10sp)
2. Tent om fördjupad forskningsmetodik (30p)
3. Tent om kritisk diskussion (10p)
Samtliga tenter görs online. För att bli godkänd
i kursen krävs att du avlagt samtliga tenter (1-
3)
och att du uppnår minst 20 poäng totalt.
Underkänd kurs tenteras om med hjälp av en
omfattande tent.
Omtenten omfattar alltid kursen som helhet vilket
betyder alla 3 delar.
Lärare
- Forss Mia
- Hellsten Thomas
- Kettunen Jyrki
- Niemi Annika
- Paakkonen Heikki
- Stockmann-Broo Christine
Examinator
Forss Maria
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (180 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Den här kursen går 100% online. Den startar
första veckan i period 2 och 3. Det betyder att
du kan avlägga den under den period som passar
din studieplan. Vi granskar godkända
prestationer 7.1.2020 och 23.3.2020. Därmed är
omtenterna öppna under vecka 4 och vecka 15
och vecka 20 (under andra tider kan omtenten inte
skrivas).
Kursanmälningstid
2019-08-18 till 2020-01-20