Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

  • Ft 2001 - 2004 - Forskning, projekt- och utvecklingsarbete
  • Et 2001 - 2004 - Forskning, projekt- och utvecklingsarbete

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

3 sp

Kompetensmål

studenten känner till och kan tillämpa grunder i forskningsmetodik i studierna

Läranderesultat

känna till och förstå grundbegrepp och -principer inom forskning i ergoterapi/fysioterapi med både kvantitativt och kvalitativt närmelsesätt

analysera vetenskapliga artiklar publicerade på svenska, finska och engelska och evaluera deras kliniska betydelse

utnyttja aktuella forskningsresultat i teoretiska studier, arbetspraktik och examensarbete

förstå de grundläggande forskningsetiska principerna

Innehåll

Forskningsprocessen. Grundbegrepp inom forskningen. Datainsamlings- och analysmetoder. Forskningsetik. Informationssökning och bearbetning. Evidensbaserad ergoterapi och fysioterapi.

Förkunskaper

Vetenskapsteori

Mer information

Skriftlig uppgift som inlämnas senast 31.5.2006 utgör ett alternativ till tentamen

Litteratur

Obligatorisk tentamenslitteratur (obligatory literature):
DePloy, E., Gitlin, L. 1999. Forskning - en introduktion. Studentlitteratur, Lund. ISBN 91-44-00170-3

Referenslitteratur (recommended):
Backman, J. 1998. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Domholdt, E. 2000. Physdical Therapy Research. Second ed. Saunders.
Hammel, K (red). 2000. Using qualitative research: a practical introduction. Valda delar
Hicks, CM 1999. Research Methods for Clinical therapists. Applied project design and analysis.(Third edtion) Valda delar
Jenkins, S.1998 The researching therapist: a practical guide to planning, performing and communication research. New York, Edinburgh: Churchill Livinstone. Valda delar.
Intressant källa för systematiska litteraturgranskningar:
www.york.ac.uk Extern länk (sök på cred och publikationer)
Undertaking Systematic Reviews of Research on Effectiveness: CRD s Guidance for Carrying Out or Commissioning Reviews (2nd Edition 2001).
http://www1.york.ac.uk/inst/crd/report4.htm Extern länk

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar
  • Inlämningsuppgifter
  • Övningar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Skriftlig tentamen
  • Hem-/distanstentamen

Examinator

Kukkonen Göta

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Utgången av läsåret

Kursens tidtabell

Kvantitativ forskningsmetodik:(Göta Kukkonen)
12.1 kl. 8.30-10.00 Forskningsprocessen
19.1 kl. 13.15-16.30 Att avgränsa problemet, undersökningens syfte och frågeformulering
27.1 kl. 8.30-12.00 Designklassificering, Experimentella - icke experimentella designer
02.2 kl. 8.30-11.45 Datainsamling, mätproblematik
15.2 kl. 13.15-15.00 Analysmetoder vid kvantitativa undersökningar,övningsuppgift

Kvalitativ forskningsmetodik (Camilla Wikström-Grotell)
22.2 kl. 13.15-16.00 Kvalitativt forskningsangrepp och dess betydelse i ergoterapin / fysioterapin, den kvalitativa forskningsprocessen
1.3 13.15 - 16 Kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder, artikelanalys / övning
8.3 13.15 - 16 Trovärdighet i kvalitativa studier.
15.3 13.15 - 16 Evidensbaserad ergoterapi/ fysioterapi. Litteraturstudier/-översikt som metod. Forskningsetik.

Tentamen 24.5.06 kl. 8.00-10.00 eller skriftlig uppgift som inlämnas senast 31.5.2006
Omtentamen I och II höstterminen 2006

Kurs och studieplanssökning