Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2005 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2005 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2004 (internationell affärslogistik) - Företagsekonomiska grunder
- Företagsekonomi 2004 (marknadsföring och kommunikation) - Företagsekonomiska grunder
- Företagsekonomi 2004 (redovisning och ekonomistyrning) - Företagsekonomiska grunder
- Företagsekonomi 2004 (informationsteknologi) - Företagsekonomiska grunder
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2006 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Företagets marknad
- Företagsekonomi 2007 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (ekonomistyrning och ledarskap) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (internationell affärslogistik) - Marknadsföring
- Företagsekonomi 2009 (marknadsföring) - Företagets marknad
Nivå/kategori
Allmäna studier
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
2
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
- Förstå sig på försäljningsfunktionens betydelse i en organisation
- Inse betydelsen av att rekrytera, utveckla och behålla en kunnig försäljningspersonal
- Analysera strategier för att utveckla ett effektivt försäljningsteam
- Evaluera försäljningsaktiviteter
Läranderesultat
- Försäljarens betydelse i en organisation
- Personlig försäljning
- Customer relationship management
- Rekrytering av rätt personal
- Skolning av personalen
- Belöningssystem
Innehåll
- Klassifiera och analysera olika försäljningssituationer
- Kritiskt förhålla sig till optimal rekrytering
- Utveckla planer för försäljning
- Hur presentera sin produkt optimalt?
Förkunskaper
Marknadsföringens grunder
Litteratur
Meddelas senare
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Studentstyrd lärarhandledd undervisning - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 30 timmar
- Självstudier - 20 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 130 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 50 timmar
- Varav schemalagda studier: 80 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
- Tentamina
- Demonstrationer och presentationer
- Rapporter och produktioner
Lärare
Willför Christel
Examinator
Willför Christel
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Kursens slutdatum
Slutdatum meddelas senare
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
- Tentdatum meddelas senare - Tentamina
- Datum meddelas senare - Demonstrationer och presentationer
- Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner