Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

10 sp

Kompetensmål

Studerande utvecklar sin etiska kompetens genom att:
- känna till och förstå de yrkesetiska principer som styr ergoterapeutens arbete vad gäller
förhållandet mellan ergoterapeut och klient
- förstå betydelsen av det egna ansvarstagandet i samband med de praktiska övningar som ingår i kursen
- vara medveten om ergoterapins värdegrund.

Studerande utvecklar sin kommunikativa kompetens genom att:
- använda informationsteknik för att söka relevant kunskap i förhållande till kursens temaområden

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om ergoterapi genom att:
- få en förståelse för aktivitetsbegreppets centrala betydelse inom ergoterapin
- få en grundläggande förståelse för professionens teoretiska grund
- få en förståelse för individen ur ett holistiskt perspektiv.
- uppvisa relevant kunskap och förståelse för professionens teoretiska grund vad gäller
människans centrala aktivitetsområden ADL, arbete/produktivitet, lek, fritid och vila
- förstå aktivitetens betydelse, mening och värde för individer i olika åldrar och ha kunskap om aktiviteternas inverkan på individens hälsa och välbefinnande samt hur omgivningen påverkar aktivitetsutförandet.

Studerande utvecklar sin kompetens i fråga om ergoterapiprocessen genom att:
- få en förståelse för den process som styr ergoterapeutens praktiska arbete.

Läranderesultat

Studerande:
-kan använda relevanta databaser för att söka information kring teman som rör ergoterapi
-kan, ur ett livscykelperspektiv, redogöra för människans centrala aktivitetsområden arbete, lek, fritid, aktiviteter i det dagliga livet och vila
-kan förklara innebörden av aktiviteternas konkreta, symboliska och självbelönande värde samt begreppen being, doing, belonging, becoming
- är bekant med ergoterapins centrala begrepp gällande aktivitet
-kan beskriva aktivitetens betydelse för eget välbefinnande
-har en grundläggande förståelse för hur man inom ergoterapin ser på begreppen människa, aktivitet och miljö
-blir medveten om omgivningens betydelse för aktivitetsutförandet
-kan namnge ergoterapiprocessens olika delar samt redogöra för dess centrala innehåll
- Känner till praxismodellerna PEOP, MoHO och CMOP-E samt har en grundläggande förståelse för hur ergoterapeuten använder dem i sitt arbete
-är bekant med ergoterpeutens olika arbetsuppgifter
-kan redogöra för ergoterapeutens yrkesetiska principer vad gäller förhållandet
mellan ergoterapeut och klient.
-kan i samband med praktiska arbetsuppgifter respektera och följa principerna för tystnadsplikten
-känner till yrkets historia och utveckling

Innehåll

Ergoterapeutens verksamhetsområde, arbetsinnehåll och yrkesetiska kod, begrepp inom ergoterapi, ergoterapiprocessen, ergoterapins historia och filosofi, aktivitet

Förkunskaper

Inga förkunskaper

Kursen ersätter följande kurser

Grundkurs i ergoterapi
Människan i aktivitet

Mer information

Alla praktiska övningar, workshop och seminarier är obligatoriska.

Frånvaro från praktisk undervisning kompletteras med ett artikelreferat på aktuellt tema var resultatet diskuteras.

Litteratur

Obligatorisk litteratur:

Christansen, Charles. H & Townsend, Elizabeth. A. 2010. 2:dra upplagan. Introduction to Occupation. The Art and Science of Living. New Jersey: Pearson. Sid: 1 - 34

Eklund, Mona. Gunnarsson, Birgitta. Leufstadius, Christel ( red.) 2010. Aktivitet och relation, mål och medel inom psykosocial rehabilitering. Lund : Studentlitteratur AB. Följande sidor: 12, 19 – 30, 42- 47,51 - 58,65 -68, 133 – 138, 141 – 146, 175 – 180, 196.

Hautala, T. & Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi- Pyykönen, M. 2011. Toiminnan Voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Helsingfors: Edita. OBS! Följande sidor: 12-35 och 66-72 samt bilderna på s.47 och s. 48

Joutsivuo, T. ed. 2005. Mistä toi on tullut.
Suomalaisen toimintaterapian historia.
Helsingfors. Edita. Sid: 11 - 94 och 165 - 187

Persson, D. et al. 2001. Value dimensions, meaning and complexity in human occupation - a tentative structure for analysis. Scandinavian journal of occupational therapy; 8, 7-18

Townsend,E. , Polatajko, H. 2007. Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy
Vision for Health, Well-Being & Justice through Occupation. Ottawa:CAOT Publications ACE. OBS! Endast kapitlena 9 och 10

Whalley. Hammell, K. 2004. Dimensions of Meaning in the Occupations of Daily Life. I: Revue Canadienne 180;ergothérapie. 5(71). s. 296 - 302.

Referenslitteratur:

Björklund; K. 2005. Kartläggning av fritidsaktiviteter och deras värde bland hemmaboende seniorer - en enkätundersökning för Kyrkslätts servicecentral. Examensarbete. Arcada Nylands svenska yrkeshögskola.
Christiansen, C & Baum, C. 1997. Occupational
Therapy. Enabling Function and Well-Being. Second edition. USA: Slack
Hussey, S.M & Saboinis-Chafee, B. & Clifford O´Brien, J. 2007. Introduction to Occupational therapy. 3:rd ed. Elsevier: Mosby evolve
Kielhofner, G. 2007. A model of human Occupation:
Theory and Application. 4rd ed. Baltimore: Lippincott, Williams & Wilkins
Knutsdotter Olofsson, B. 2003. I lekens värld. Stockholm: Liber.
Kielhofner, G. 2002. Conceptual Foundations of Occupational Therapy. 3uppl., Philadelphia: F. A.
Davis.
Marttila, V. 2007. Teorian ja käytännön kohtaaminen toimintaterapiassa - Asiantuntijuus ja kliininen ajattelu I:Toimintaterapeutti 3/07.

Mosey, A-C. 1986. Occupational Therapy- Configuration of a Profession. New York: Raven
Press.
Reed,L & Sanderson, S.N. 1992. Concepts of Occupational Therapy. Fourth Ed.
Salo-Chydenius, S. (toim.) 2002. Ihminen oman elämänsä tekijänä. Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry. - Finlands Ergoterapeutförbund rf
Townsed, Elizabeth. 2002. Enabling Occupation. An
Occupational Therapy perspective.
Turpin, M. & Iwama, M. K. 2011, Using Occupational Therapy Models in Practice. A field guide.Elsevier: Churchill Livingstone

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 108 timmar
  • Studiebesök och demonstrationer - 10 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 12 timmar
  • Praktiska övningar - 24 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 24 timmar
  • Självstudier - 58 timmar
  • Nätbaserade - 22 timmar
  • Seminarier - 8 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 266 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 266 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)
  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer:
Examination 1: Grupptentamen med fokus på ergoterapiprocessen. Bedöms godkänd/underkänd
Examination 2: Skriftlig rapport över intervju genomförd med ergoterapeut på fält samt muntlig presentation vid seminarium.(Par/grupp uppgift)Bedömning: Godkänd/ underkänd
Examination 3: Individuell skriftlig examination i form av en hemtentamen:
Sammanställning av processdagbok med reflektion i
förhållande till examinationslitteraturen. Bedömning i skala 1-5 utgående ifrån beskrivning, bearbetning, värdering samt språk och formalia

Lärare

  • Arell-Sundberg Marina
  • Peri Heidi

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2014-01-31

Kursens tidtabell

03.09.2013 09:15 - 11:45 E492 Introduktion till kursen 09.15 -10.00 och Workshop 1 10.15 - 11.45

03.09.2013 12:45 - 15:30 Självstudier och Nätstudier 1

05.09.2013 13:15 - 16:00 Nätstudier 1

06.09.2013 08:15 - 10:00 Nätstudier 1

09.09.2013 08:15 - 10:00 Nätstudier 1

11.09.2013 15:15 - 17:00 Nätstudier 1

13.09.2013 08:15 - 10:00 Nätstudier 1

16.09.2013 08:15 - 10:00 Nätstudier 1

17.09.2013 08:15 - 11:00 Nätstudier 1

18.09.2013 08:30 - 11:00 E493 Aktiviteter i vardagen samt aktiviteter inriktade på arbete

19.09.2013 13:00 - 14:30 E493 Aktiviteter för rekreation och vila

25.09.2013 09:15 - 11:45 E493 Föreläsning och workshop: aktivitetsbegreppet i teori och praktik

27.09.2013 09:15 - 11:45 E493 Föreläsning och workshop: Aktivitetsbegreppen i teori och praktik

01.10.2013 12:15 - 15:00 E493 Genomgång av artikel 1 och 2

02.10.2013 08:15 - 12:00 Nätstudier 2

04.10.2013 08:30 - 11:00 E493 Ergoterapi och välbefinnande

09.10.2013 15:00 - 18:00 Nätstudier 3: ET på nätet

10.10.2013 15:00 - 17:00 Nätstudier 3: OBLIGATORISK chat från kl 15.00 -> på Itslearning

17.10.2013 09:15 - 11:45 E493 Follow-up på nätstudierna och sammanfattning av kursen "so far"

18.10.2013 09:15 - 11:45 E493 Föreläsning och workshop: Ergoterapins grundantaganden

23.10.2013 09:00 - 15:00 E493 Föreläsning/ ergoterapiprocessen (obligatorisk närvaro)

24.10.2013 09:00 - 15:00 E493 Föreläsning/ ergoterapiprocessen (obligatorisk närvaro)

25.10.2013 09:00 - 15:00 E493 Föreläsning/ ergoterapiprocessen (obligatorisk närvaro)

04.11.2013 09:15 - 11:00 E493 Grupptentamen / ergoterapiprocessen

04.11.2013 12:30 - 15:00 C350 Föreläsning och workshop:
Ergoterapeuten: arbetsuppgifter. roll och förhållningssätt

05.11.2013 10:15 - 12:00 B516 Föreläsning: ET:s paradigm

07.11.2013 14:45 - 16:00 Den egna fritidsaktiviteten

14.11.2013 14:45 - 16:00 Den egna fritidsaktiviteten

18.11.2013 12:30 - 15:00 E493 Föreläsning

20.11.2013 09:15 - 11:45 E493 Föreläsning

21.11.2013 14:45 - 16:00 Den egna fritidsaktiviteten

22.11.2013 08:30 - 13:30 A406 Gruppvisa handledningar inför intervjuerna

28.11.2013 12:00 - 15:00 Intervjudag 1

28.11.2013 14:45 - 16:00 Den egna fritidsaktiviteten

29.11.2013 12:00 - 16:00 Intervjudag 2

05.12.2013 08:15 - 12:00 Jobba med examinationsuppgiften

11.12.2013 08:30 - 11:00 C350 Uppföljning av grupparbete: ET:ns historia (obliogatorisk närvaro)

19.12.2013 09:15 - 13:45 E493 Seminarium: Ergoterapeutens arbetsuppgifter och roll( obligatorisk närvaro)

Examinationsformer

  • 2013-12-31 - Tentamina
  • 2013-12-13 - Rapporter och produktioner

Kurs och studieplanssökning