Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Et 2001 - 2004 - Ergoterapi för barn och ungdom

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

4 sp

Läranderesultat

Målsättningen är att den studerande i egenskap av sakkunnig i ergoterapi kan delta i vård och habilitering av barn och ungdomar. Studerande har klart för sig principerna och metoderna för ergoterapi för barn och ungdomar. Hon/han känner till neurofysiologiska och utvecklingsmässiga perspektiv och börjar tillämpa dem i ergoterapi för barn och ungdomar. Studerande är på det klara med barnets fysiska, psykiska och sociala utveckling så att han/hon kan bedöma och förverkliga ergoterapi för barn som stöd för barnets utveckling. Studerande förstår principerna då det gäller vård och habilitering av sjukdomar, handikapp och aktivitetsdysfunktioner. Hon/han förstår lekens betydelse för barnets tillväxt och utveckling och hur man iergoterapi använder leken som ett medel i behandlingen . Studerande känner till individuell och gruppinriktad ergoterapi för barn och ungdomar och förstår betydelsen av samarbete med föräldrar och andra teammedlemmar.

Innehåll

Teorilektioner i ergoterapi för barn och ungdomar: multihandikappade, neuropsykiatrisk problematik, emotionella problem.

Förkunskaper

Ergoterapins grunder och teorier Människan i aktivitet

Litteratur

Christiansen, C. Baum, C. 1998. Educational and training strategies:Therapy as learning I. Occupational therapy:
Overcoming human perfomance deficit. (Valda delar)
Kranowitz Stock, Carol. 2003. Tahatonta tohellusta. PS-kustannus. Juva
Lougher, Lesley.2001. Occupational Therapy for Child and Adolescent Mental Health. Churchill Livingstone ( ss. 67-170)
Neinstadt, E. Maureen, Crepeau, B.Elizabeth.1998. Occupatinal Therapy.(ss.543-647)Ninth ed.
Yack,E. Sutton, S. Aquilla, P. 2001. Leikki linkkinä lapseen. PS-Kustannus.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar
  • Grupparbeten
  • Seminarier
  • Övningar
  • Individuellt arbete

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Skriftlig tentamen

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Utgången av läsåret

Kursens tidtabell

06.03.06 kl 08.30-12.00: Introduktion, det terapeutiska förhållandet
07.03.06 kl 13.15-16.00: Multiprofessionellt och klientorienterat förhållningssätt, nätverksarbete
13.03.06 kl 12.15-15.30 Bedömning, praktiska övningar
15.03.06 kl 08.30-12.00 Leken som metod, terapeutisk lek, (mellanvärdering)
16.03.06 kl 08.30-16.00 Terapiprocessen, intervention, praktiska övningar
17.03.06 kl 09.15-12.00 SI-teori, sinnesstimulering, praktiska övningar
20.03.06 kl 08.30-12.00 Alternativ kommunikation
21.03.06 kl 13.15-16.00 Psykiatriskt inriktad ergoterapi, metoder, praktiska övningar
22.03.06 kl 08.30-12.00 Grupprocesser
03.04.06 kl 13.15-17.00 Föreläsare Hilde Pitteljon. multihandikapp
04.04.06 kl 08.15-12.00 Föreläsare Hilde Pitteljon. multihandikapp
05.04.06 kl 08.15-12.00 Föreläsare Hilde Pitteljon. multihandikapp
06.04.06 kl 08.15-16.00 Föreläsare Hilde Pitteljon. multihandikapp
07.04.06 kl 09.15-14.00 Föreläsare Hilde Pitteljon. multihandikapp
10.04.06 kl 08.30-12.00: SEMINARIER
11.04.06 kl 08.30-12.00: SEMINARIER

Kurs och studieplanssökning