Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Et 2001 - 2004 - Människan i aktivitet

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Rekommenderat studieår

2

Omfattning

1 sp

Läranderesultat

Studerande har klart för sig vad arbete betyder för individen i olika åldersperioder. Samt har klart för sig arbetets andel och tidsanvändning under olika livssituationer.
Studerande skall förstå arbetsaktiviteters konkreta, symboliska och självbelönande dimension. Detta skall ske med utgångspunkt från egen upplevelse och erfarenhet av nämnda aktiviteter kopplade till relevanta teorier och ergoterapins teoretiska grund.
Vidare skall studerande kunna utföra specifik aktivitetsanalys på arbetsaktiviteter.

Innehåll

Kursinnehåll:

- Genomgång av begreppet arbete och arbetsrelaterade aktiviteter samt dess betydelse för människan granskad i hennes olika livsskeden.
- Genomgång av arbete som funktionsområde i ergoterapi var vi repeterar ergoterapeutisk teori.
- Granskning av olika metoder i bedömning av arbetsförmåga.
- Vi tränar oss i att granska arbetsförmåga, arbetsmiljö och skriva utlåtanden.

Litteratur

Canadian occupational performance measure. Svensk version. Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter.

Helin-Fay. R. 1998.Terapeuttinen toiminta ja toimintakyky. s. 35-43 I:Johanna Holvikivi (toim.) Toimintaterapia- tie omatoimisuuteen. Gummerus oy.

Hyttinen. A. 2004. Ohjaus ja neuvontatyön tarkastelua toimintaterapiassa. I: Toimintaterapeutti 2/2004. s.18-22.

Kielhofner. G. 1997. Conceptual foundations of occupational therapy. Second edition. Philapelphia. (The model of human occupation. Kapitel 10.)

Kielhofner.G, Velozo.C, Fisher.G. Työroolia arvioiva haastattelu (WRI) Käsikrja. Psykologien kustannus oy

Law.M, Polatajko.H, Baptiste.S, Townsend.E. 2002. Enabling occupation : An occupational therapy perspetive. Canadian association of occupational therapists. Revised edition. Ottawa. (kapitel 3)

Rantamäki.N. 2003. Kuntoutuksellinen avotyö tarjoaa mahdollisuuksia ja haasteita s. 34-39 I: Suni,A.(toim.) Työn tekeminen kuntouttaa- Kun on töitä jaksaa paremmin. Gummerus. Jyväskylä.

Suni, A: 2003 Yhteisöllisyyden kuntouttava voima. S.105-111. I: Suni.A (toim.) Työn tekeminen kuntouttaa- Kun on töitä jaksaa paremmin. Gummerus. Jyväskylä.

Wilenius. R. 1981. Ihminen ja työ. Gummerus. Jyväskylä.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar
  • Grupparbeten
  • Presentationer
  • Individuellt arbete

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 0 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 0 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

Ingen tentamen

Examinator

Arola Annikki

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Utgången av läsåret

Kursens tidtabell

07.03.2006 kl 10.15-12.00: Synen på arbetsaktiviteter i ergoterapeutiska teorier
08.03.2006 kl 10.15-12.00: Metoder för bedömning av arbetsförmåga. Ergoterapeutens roll som handledare och konsult vid arbetsaktiviteter.
14.03.2006 kl 13:15 - 16:00: Användning av WRI och COMP vid bedömning av arbetsförmåga. Aktivitetsanalys vid arbetsrelaterade aktiviteter
21.03.2006 kl 08:30 - 12:00: Att skriva utlåtande över bedömning av arbetsförmåga. Arbetsmiljöns betydelse och olika sätt att granska miljön.
22.03.2006 kl 13:15 - 16:00: Planering av olika bedömings- och terapihelheter inom arbetsrelaterade aktiviteter. Olika sätt att hålla grupper med arbetsrelaterade aktiviteter och karriärplanering i ergoterapi. Praktiska uppgifter. OBLIGATORISK NÄRVARO
30.03.2006 kl 08:30 - 12:00: Sammanfattning av kursen samt presentation och diskussion kring de utförda uppgifterna. OBLIGATORISK NÄRVARO

Kurs och studieplanssökning