Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

STUDERANDE UTVECKLAR SIN KOMPETENS I FRÅGA OM
ERGOTERAPI GENOM ATT:

  • förstå de kreativa aktiviteternas centrala
    uppgift och betydelse i ergoterapi
  • få en grunläggande kunskap angående gruppens
    betydelse i ergoterapi
  • få en grundläggande förståelse för hur
    ergoterapeuten planerar, leder och genomför
    kreativa aktiviteter i grupp
  • har förståelse för hur förhållandet mellan
    rätten att få vara aktiv, ur ett kreativt/skapande
    perspektiv, inverkar på upplevelsen av hälsa
  • känna till Flow-teorin

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande:

  • Kunna förklara begreppen kreativitet, skapande
    aktivitet samt känna till WHO:s definition på
    hälsa och välbefinnande.
  • ha grundläggande förståelse för vad som kan
    uppnås genom att använda skapande aktiviteter i
    ergoterapi samt hur dessa inverkar på klientens
    hälsa (enl. WHO def.)
  • kunna redogöra för hur den kreativa aktivitetens
    kravnivå inverkar på upplevelsen av välbefinnande
    i själva utförande av kreativ aktivitet
  • använda grundläggande kunskap om hur gruppen
    används som terapeutisk metod i ET för att
    planera, genomföra och leda ett grupptillfälle där
    skapande aktivitet/aktiviteter har en central roll

Innehåll

Föreläsningar
Praktiska övningar i skapande, kreativa och
expressiva aktiviteter.
Övningar i att planera och leda grupper
Projektarbete

Förkunskaper

Grundkurs i ergoterapi

Kursen ersätter följande kurser

Aktivitetsanalys I
Aktivitetsanalys II
Terapeutisk aktivitet 2008

Mer information

Alla !!! Workshops är obligatoriska. Frånvaro
kompenseras med ett artikelreferat/ frånvarande
workshop, på motsvarande ämne med en kort
diskusson om aktivitetens relevans för en speciell
åldersgrupp.

Litteratur

Referenslitteratur:
Cole, B. Marilyn.2005. Group Dynamics in
Occupational Therapy.3rd ed. Slack.
Csikszentmihailyi, Mihaily.1997. Den optimala
upplevelsens psykoligi. Natur och Kultur
Drake, M. 1999. Crafts in Therapy and
Rehabilitation. 2nd ed.Slack inc.: Thorofare.
Eriksson, M. Lilliesköld, J. 2004 Handbok för
mindre projekt. Stockholm:Liber
Fidler, S. Gail, Velde P. Beth. 1999. Activities.
Reality and Symbols. SLACK.
Lamport, K.N, Coffey, S. M, Hersch, I. G.
2001.Activity Analysis & Application. SLACK.
Nordberg, K. 2002 Projekthandboken – Planera, leda
och värdera projekt.Falköping: Förlags AB Björnen
Pierce, D. 2003. Occupation by Design. Building
Therapeutic Power. Philadelphia:F.A Davis Company
Uutela, T.2006. Terapeuttinen toiminta
koululaisten ryhmäkuntoutuksessa. Pro Gradu
tutkielma. Terveystieteen laitos/ Jyväskylän
yliopisto. http://thesis.jyu.fi/06/URN_NBN_fi_jyu Extern länk-
2006409.pdf

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 8 timmar
  • Individuell handledning och grupphandledning - 4 timmar
  • Praktiska övningar - 20 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 20 timmar
  • Självstudier - 35 timmar
  • Seminarier - 6 timmar
  • Intensive course in creative activities - 40 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 133 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Planering och genomförande av en gruppaktivitet med valbar grupp samt inlämnande av projektrapport

Examinationskrav

  1. Planering och genomförande av gruppaktivitet
    med valbar grupp - Projektplan Bedömning: 1-5
  2. genomförande av kreativ aktivitet med valbar
    grupp. Bedömning: Godkänd/underkänd
  3. Projektrapport bedömning: 1-5

Bedömning 1-5
Kriterier för bedömning: Beskrivning,
bearbetning,värdering, litteratur,
språk och formalia

Lärare

Arell-Sundberg Marina

Examinator

Arell-Sundberg Marina

Antal kursplatser

Ingen begränsning

Delprestation i kraft till

Till datum 2014-06-13

Kursens tidtabell

Vänligen se bokningarna i ARBS

Examinationsformer

  • 2014-02-17 - Rapporter och produktioner
  • 2014-03-14 - Övriga uppgifter

Kurs och studieplanssökning