Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Elektroteknik 2005 - Allmänna studier
- Informationsteknik 2006 - Allmänna studier
- Maskin- och produktionsteknik 2005 - Allmänna studier
- Medieteknik 2005 - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2005 (marknadsföring med fokus på smf) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2005 (ekonomistyrning och ledarskap) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2005 (internationell affärslogistik) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2006 (marknadsföring med fokus på smf) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2006 (ekonomistyrning och ledarskap) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2006 (internationell affärslogistik) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2008 (ekonomistyrning och ledarskap) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2008 (internationell affärslogistik) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2008 (marknadsföring med fokus på smf) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2007 (ekonomistyrning och ledarskap) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2007 (internationell affärslogistik) - Allmänna studier
- Företagsekonomi 2007 (marknadsföring med fokus på smf) - Allmänna studier
- Turism 2005 - Allmänna studier
- Turism 2006 - Allmänna studier
- Turism 2007 - Allmänna studier
- Turism 2008 - Allmänna studier
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Kursen utgår huvudsakligen från ett tolkande, förståelseinriktat perspektiv. Det innebär att modeller och teorier är få eftersom organisationer kan förstås som mer komplexa och svårförståeliga. Begrepp, perspektiv, infallsvinklar, rikt diskuterade teorier kan bidra till en ökad förståelse. Kursen ämnar öka fantasin och ifrågasättande genom att presentera "motbilder" och kritiska forskningar till "huvudteorier". Kompetenserna främjar arbete inom administration och ledaruppgifter.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen att:
Studenten kan reflektera över sin egen personlighet i relation till relevanta teorier.
Studenten kan beskriva kunskapsledning, som fenomen inom organisationsteori.
Studenten kan identifiera skillnaden mellan organisationskultur och -struktur i förändringsprocesser. Studenten kan identifiera faktorer som påverkar och upprätthåller dessa fenomen i en organisation.
Studenten förstår olika former av styrning, så som: beteende- resultat- och normativ styrning inom organisationer.
Studenten kan kritiskt reflektera över de teorier som framförs inom Organisation och Ledarskap samt de mätinstrument som hänför sig till dessa.
Studenten förstår varför och hur organisationens jämställdhetsarbete genomförs.
Innehåll
Introduktion
Individuella karakteristika
Ledarskap, makt och politiskt beteende
Målstyrning och effektivitet
Organisations struktur och design
Kunskapsorganisationen
Kompetens och Kreativitet
Kommunikation
Organisationskultur
Teamarbete
Förändringsarbete
Avslutande examination (reflektiv dagbok)
Förkunskaper
inga
Mer information
Ledarskapsutbildningen under beväringstiden ersätter kursen.
Litteratur
Rollinson, D. 2009, Organisational behaviour and analysis, Prentice Hall.
Samt material och artiklar föreläsaren delar ut under kursens gång.
Som stödlitteratur kan även fungera följande böcker:
Alvesson, M. & Sveningsson, S. (red.), 2007, Organisationer, ledning och processer, Studentlitteratur, Lund.
Ulla Eriksson-Zetterquist, Thomas Kalling, Alexander Styhre, 2005 (eller nyare), Organisation och organisering, Liber, Malmö
eller
Rollinson, D. 2005, Organisational behaviour and analysis, Prentice Hall.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Övningsbaserad undervisning - 12 timmar
- Projekt- och produktionsarbete - 25 timmar
- Självstudier - 56 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 133 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 81 timmar
- Varav schemalagda studier: 52 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Uppsatser
Examinationskrav
Max. 100 poäng fördelas på följande sätt:
Gruppuppgifter 2 st a 20 poäng, max. 40 poäng
Närvaro ger 0,5 poäng per gång, max. 5 poäng
Aktiv närvaro (testas med mindre skriftliga uppgifter) max. 5 poäng
Parvis skriven reflektiv dagbok, max 50 poäng
Observera att deadline för uppgifterna är följande:
28.9.2010 Uppgift 1: Organisations kulturer, grupparbete.
19.10.2010 Uppgift 2: Styrning inom organisationer, grupparbete.
25.10.2010 Parvis skrivna Reflektiva föreläsningsdagböcker.
För arbeten inlämnade för sent avdras 10 poäng per försenad dag.
Poäng: Vitsord:
91-100 5
81-90 4
71-80 3
61-70 2
51-60 1
0-50 Underkänd
Lärare
- Gustavson Mia
- Junni Paulina
Examinator
Gustavson Maria
Antal kursplatser
Ingen begränsning
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Examinationsformer
2010-10-25 - Uppsatser