Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Informationsteknik 2014 - Allmänna studier
- Informationsteknik 2015 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2016 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2017 - Webb och visualisering
- Informationsteknik 2018 - Databearbetning samt tillämpad matematik och fysik
- Informationsteknik 2019 - Databearbetning samt tillämpad matematik och fysik
- Informationsteknik 2020 - Databearbetning samt tillämpad matematik och fysik
- Informationsteknik 2021 - Information och data samt tillämpad matematik och fysik - grundläggande studier
- Informationsteknik 2022 - Information och data samt tillämpad matematik och fysik - grundläggande studier
Kursens undervisningsperiod
2 (2022-10-24 till 2022-12-31)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Obligatorisk
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
1
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus:
- Grundkompetens i 2D grafik-/spelprogrammering
- Kompetens i att tillämpa vektoraritmetik i
grafik-/spelprogrammering
- Kompetens kring simulering av vardagliga
krafter i en 2D-miljö
Läranderesultat
Efter avlagd studieenhet:
- Du behärskar grunderna i vektoraritmetik
(kunskap)
- Du kan skapa simpla spel/simulationer i
spelmotorn Unity (färdighet)
-Du kan matematiskt beskriva vardagliga krafter,
såsom tyngdkraft, normalkraft och friktionskraft
(kunskap)
- Du kan tillämpa vektoraritmetik i programkod
för att simulera olika vardagliga krafter i en
2D-miljö (färdighet)
- Du identifierar den praktiska nyttan av
grundläggande fysikkunskaper inom
informationsteknik (förhållningssätt)
Innehåll
NATURVETENSKAP:
1. Vektorer och vektoraritmetik
1.1 Addition
1.2 Subtraktion
1.3 Multiplicera vektorer med skälärer
1.4 Enhetsvektorer / normalisering av vektorer
2. Grunderna i trigonometri
3. Krafter i "vardagen":
3.1 Tyngdkraft
3.2 Normalkraft
3.3 Kontaktkraft / friktion
4. Acceleration
SPELUTVECKLING I UNITY:
1. Obiektorienterad programmering i C#
2. "Kollisionskontroll" med olika Colliders
3. Fysikegenskaper med Rigidbody 2D
4. Att skapa och hantera animationer med "sprite
maps"
5. Hantering av olika material samt dess
egenskaper såsom, elastisiet och friktion.
Förkunskaper
Matematisk programmering
Kursen ersätter följande kurser
-
Litteratur
Kursmaterial i form av webbtutorials och videon
publiceras på Itslearning under kursens gång.
Studieaktiviteter
- Föreläsningar - 40 timmar
- Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 95 timmar
Arbetsbelastning
- Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
- Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
- Varav schemalagda studier: 0 timmar
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationsformer
Projektarbeten &
presentation
Quiz-tester
Examinationskrav
Minst 50% av de totala poängen för 2
programmeringsprojekt och 3 quiz-tester krävs för
godkänd kurs
Se Itslearning för mera information.
Lärare
Karlsson Jonny
Examinator
Karlsson Jonny
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (43 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursanmälningstid
2022-10-10 till 2022-11-06
Examinationsformer
Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Datum | Tid | Rum | Titel | Beskrivning | Organisatör |
---|---|---|---|---|---|
2022-10-31 | 09:15 - 12:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-11-02 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-11-08 | 13:15 - 16:00 | F365 | Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE | Karlsson Jonny | |
2022-11-09 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-11-14 | 11:00 - 12:00 | Vektorer och krafter - PROJEKTKONSULTERING | Hålls online i Zoom: https://arcada.zoom.us/j/66040593988 (logga in med SSO) | Karlsson Jonny | |
2022-11-16 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE | Karlsson Jonny | |
2022-11-23 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-11-25 | 12:45 - 14:45 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-11-30 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE | Karlsson Jonny | |
2022-12-02 | 13:00 - 14:45 | F365 | Vektorer och krafter - KODNINGSTILLFÄLLE | Karlsson Jonny | |
2022-12-05 | 09:15 - 12:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-12-07 | 13:15 - 16:00 | E383 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-12-09 | 09:15 - 10:15 | B320 | Studentdialog för 1:a årets IT-studenter | Biström Dennis Grönholm Hanna Karlsson Jonny Scherbakov-Parland Andrej Welander Fredrik |
|
2022-12-12 | 09:15 - 12:00 | F365 | Vektorer och krafter | Karlsson Jonny | |
2022-12-14 | 09:00 - 16:00 | Vektorer och krafter - Projektfeedback 1 | Ordnas online på Zoom: https://arcada.zoom.us/j/69852377647 | Karlsson Jonny | |
2022-12-15 | 09:00 - 16:00 | Vektorer och krafter - Projektfeedback 2 | Ordnas online på Zoom: https://arcada.zoom.us/j/69852377647 | Karlsson Jonny | |
2022-12-20 | 09:00 - 16:00 | Vektorer och krafter - Projektfeedback 3 | Ordnas online på Zoom: https://arcada.zoom.us/j/69852377647 | Karlsson Jonny |