Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

2 (2022-10-24 till 2022-12-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Studerande får en grundläggande förståelse för
principerna inom modern marknadsföring med fokus
på konsumentmarknaden.

I denna studieenhet står följande kompetenser i
fokus: 
- Kompetens kring kundcentrering 
- Grundkompetens kring faktabaserat
beslutsfattande inom marknadsföring 
- Kompetens kring både strategiskt och praktiskt
perspektiv på grundläggande marknadsföring 
- Framförhållning inför den förändring inom
marknadsföringen som digitaliseringen innebär 

Läranderesultat

Efter avlagd studieenhet kan du:

- beskriva konsumentbeteende under köpprocessens
olika faser. (Kunskap)
- identifiera grupper av individer med likartade
behov som kan tillfredsställas såväl effektivt som
ekonomiskt. (Kunskap)
- analysera organisationens förutsättningar att
agera på den aktuella marknaden. (Färdighet)
- tillämpa de i sammanhanget relevanta medlen
utgående från de centrala marknadsförings
modellerna. (Färdighet)
- argumentera för hur organisationens
marknadsföringsinsatser och planer förverkligas,
integreras, och koordineras möjligast
kostnadseffektivt. (Färdighet) (Förhållningssätt)

Identifiera och jämföra olika produkt- och
marknadsföringsstrategier och kommersiella
aktiviteter på marknaden (Färdighet)
(Förhållningssätt)
.

Innehåll

Föreläsningar
Gästföreläsningar
Tentamen
Quiz
Individuella uppgifter och grupparbete

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

Ingen

Litteratur

Huvudbok i kursen:
Principles of Marketing
Scandinavian Edition
Kotler P., Armstrong G., Parment A.
2nd edition, 2016
Pearson Education Limited

Tillgänglig vid perlego.com

Material som utdelas under föreläsningarna.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 40 timmar
  • Praktiska övningar - 25 timmar
  • Självstudier - 70 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

  • Tentamina (skriftliga-, muntliga-, hem-)

Examinationskrav

Godkända obligatoriska deluppgifter och tentamen

Lärare

  • Henriksson Robert
  • Kietz Tove

Examinator

Kietz Tove

Antal kursplatser

Ingen begränsning (82 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Se Asta/ARBS/itslearning

Kursanmälningstid

2022-10-10 till 2022-10-20

Examinationsformer

  • Tentdatum meddelas senare - Tentamina
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2022-10-24 13:00 - 15:30 F249 Marknadsföringens grunder Intro/examination och Tema 1 Henriksson Robert
Kietz Tove
2022-10-26 09:30 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder Tema 2 Kietz Tove
2022-10-31 13:00 - 15:30 F249 Marknadsföringens grunder - Tema 3 Priset, källan för intäkter - Tema 4 Att skapa erbjudanden - Produktens fem dimensioner Tema 3 & 4 Henriksson Robert
2022-11-02 09:00 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder - Tema 5 Differentiering och USP - Tema 6 Kundbeteende, hur konsumenten gör sitt köpbeslut - Köpprocessen Tema 5 & 6 Henriksson Robert
2022-11-07 13:00 - 15:30 F249 Marknadsföringens grunder Tema 7 Kietz Tove
2022-11-09 09:00 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder Tema 8 & 9 Kietz Tove
2022-11-14 13:00 - 15:30 F249 Marknadsföringens grunder Tema 10 Kietz Tove
2022-11-16 09:00 - 11:30 F249 Marknadsföringens grunder Tema 12 + grupparbete info Kietz Tove
2022-11-23 13:00 - 15:00 F143 Marknadsföringens grunder - - Tema 11 Varumärken Tema 11 + Varumärke Henriksson Robert
2022-11-25 10:30 - 12:00 D173 Läsprojekt - Marknadsföringens grunder Lässtrategier Eklund Kaj
2022-11-25 10:30 - 12:00 A409 Marknadsföringens grunder Lässtrategier Huldén Barbara
2022-12-07 12:30 - 15:00 F143 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing Book exam Henriksson Robert
Kietz Tove
2022-12-14 13:15 - 16:30 F143 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing Guest lecture 1 at 13.15-14.45 and Guest lecture 2 at 15.00-16.30 Henriksson Robert
Kietz Tove
2022-12-15 10:30 - 13:00 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing - Zoom workshop Market research survey and summary workshop ONLINE in Zoom - link here:   https://arcada.zoom.us/j/65088186284?from=addon Meeting ID: 650 8818 6284 Henriksson Robert
Kietz Tove
2023-01-13 15:00 - 17:30 F143 Marknadsföringens grunder/Introduction to Marketing Re-exam 1 Henriksson Robert
Kietz Tove
2023-02-16 13:00 - 15:30 F143 Marknadsföringens grunder / Introduction to Marketing Re-exam 2 Henriksson Robert
Kietz Tove

Kurs och studieplanssökning