Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter
- Mediekultur 2007 (manus och konceptutveckling) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2008 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2008 (digitala multimedier) - Valfria anlays- och litteraturkurser
- Mediekultur 2014 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2015 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2016 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2017 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2017 (medieanalys) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2018 (medieanalys) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Mediekultur 2018 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (regi) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (manus) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (ljudarbete) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (producentskap) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2009 (online media) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (ljudarbete) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (manus) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (online media) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (producentskap) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2010 (regi) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (ljudarbete) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (producentskap) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (manus) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (online media) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2011 (regi) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2012 (producentskap) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2012 (manus och regi) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2012 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2012 (online media) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2012 (ljudarbete) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (producentskap) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (manus och regi) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (foto och klipp) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (ljudarbete) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och tv 2013 (online media) - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och media 2019 - Valfria analys- och litteraturkurser
- Film och media 2020 - Valfria analys- och litteraturkurser
Kursens undervisningsperiod
- 1 (2019-08-01 till 2019-10-27)
- 2 (2019-10-28 till 2019-12-31)
- 3 (2020-01-01 till 2020-03-22)
Nivå/kategori
Undervisningsspråk
Svenska
Kurstyp
Valfri
Cykel/nivå
Yrkeshögskoleexamen
Rekommenderat studieår
3
Omfattning
5 sp
Kompetensmål
Målsättningen med kursen är att studerande tränar sin förmåga att i skrift uttrycka sig analytiskt och reflektivt kring film och filmens budskap. Kursen ger en kontaktyta till filmvetenskapliga resonemang.
Läranderesultat
Efter avklarad kurs förväntas den studerande ha utvecklat djupare förmåga att föra analytiska och reflekterande resonemang kring film och dess budskap.
Innehåll
För att tillgodogöra sig kursen ska man välja ut tre av de teman som är uppräknade nedan (eller egna förslag). Man ska se tre filmer inom ramen för de teman man valt och skriva en essä inom varje tema. Varje essä är ca. 3000 ord. Essän ska ta upp:
-
Orsakerna till varför just de utvalda tre filmerna valts och på vilket sätt filmerna kan speglas med eller mot varandra.
-
Fakta kring de produktioner som behandlas. Det innebär information om produktionsbolag, produktionsår, manusförfattare, regissör, producent och annan som kan vara intressant kring produktionen tillblivelse.
Analysen ska inte vara en renodlad recension eller ett referat. Dina åsikter får naturligtvis synas i texten och du ska också kunna berätta vad filmen handlar om. Men i huvudsak ska arbetet utgå ifrån ett analytiskt perspektiv som behandlar filmens relation till den värld den beskriver. Vilka värderingar ligger förborgade i den, hur kommer det fram? Hur ser du på filmens människosyn, världsbild? Hur gestaltar filmen dessa frågor?
- Personliga åsikter, reflektioner och analyser som tar upp skillnader och likheter mellan filmerna kring begrepp som människosyn, kunskapssyn, världsbild, etik och moral, genusperspektiv, psykologi, dramaturgi, handling, karaktärer, dialog, retorik, estetik, sceneri, bildberättandet, ljudarbetet etc.
Använd också litteratur utöver filmerna för att stöda din diskussion. Använd intervjuer med upphovsmän, filmkritiker, filmvetare samt litteratur som beskriver samtiden eller fenomen filmerna handlar om.
Behandla filmerna utgående från det tema du valt men reflektera också över filmerna genom ett genre eller inter-genre mässigt perspektiv. Teamt kan t.ex. vara:
Filmstaden:
3 filmer som utspelar sig i en stad
Landsbygden:
3 filmer som utspelar sig på landet
Historia:
3 filmer som utspelar sig i ett annat århundrade.
Framtiden:
3 filmer som utspelar sig i framtiden
Amerikansk film:
3 filmer som är producerade och utspelar sig i
USA
Europeisk film:
3 filmer som är producerade och utspelar sig i
Europa
Filmlandet:
3 filmer som är producerade och utspelar sig i
ett land utom USA
och Europa
Dokumentären:
3 olika dokumentärer
Manusförfattaren:
3 filmer skrivna av en manusförfattare
Regissören:
3 filmer regisserade av en regissör
Dokumentärfilmaren:
3 filmer av en dokumentärfilmare
Producenten:
3 filmer av en producent
Auteuren:
3 filmer av en auteur
Genusperspektiv:
3 filmer ur valt genusperspektiv.
Förkunskaper
Mediespråk och journalistik eller motsvarande svenska på BA-nivå.
Mer information
Innan skrivprocessen inleds bör examinator informeras om valt tema på essäerna, filmerna som utgör materialet presenteras samt litteraturen som skribenten avser använda listas. Valen diskuteras innan kursen inleds.
Litteratur
Obligatorisk läsning (finns på Itslearning):
Sid 69-80 Østbye, Helge et al. 2004, Metodbok för Medievetenskap, Malmö: Liber
Som stöd för förståelse av dokumentärfilm:
Nichols, Bill. 2001, Introduction to Documentary, Bloomington IN:Indiana University Press
Undervisningsform
Närundervisning
Examinationskrav
För godkänd prestation krävs att studenten avlägger följande examinationer: Välj ut tre teman. Se tre filmer inom varje tema. Skriv tre essäer, en för varje tema baserat på analyserna av de utvalde filmerna.
Essäerna är ca 3000 ord var.
För tillfredsställande vitsord (1- 2) krävs att essäerna innehåller analys av de filmer som nämnts i planeringen, att analyserna innehåller de områden som beskrivs i kursbeskrivningen samt att en diskussion kring temat som är grund för analyserna ingår. En viss utveckling sker mellan essäerna utgående från diskussionerna i kursen. För essäerna utnyttjas få eller inga direkta kopplingar till relevant litteratur eller andra källor.
För gott vitsord (3- 4) krävs, förutom det som nämns ovan, att essäerna bildar en välfungerande och belysande diskussion angående temat. Dessutom märks en tydlig utveckling mellan essäerna där skribenten tagit fasta på diskussionen angående essän för att vidareutveckla analyserna under arbetet med följande essäer. I essäerna utnyttjas direkta kopplingar till relevant litteratur och andra källor.
För utmärkt vitsord (5) krävs, förutom det som nämns ovan, att essäerna utgår från direkta kopplingar till relevant litteratur och andra källor samt speglar de egna analysen mot källorna. Essäerna innehåller en insiktsfull analys och reflektion av filmerna samt temat och har akademiska kvaliteter (både skrivtekniskt men också gällande substans).
Lärare
Nordström Fred
Examinator
Nordström Fred
Kursens hemsida
Antal kursplatser
Ingen begränsning (14 studenter anmälda)
Delprestation i kraft till
12 månader efter kursens slutdatum
Kursens tidtabell
Observera att kursen inte har en öppen anmälningsperiod. Intresse att delta i kursen anmäls per epost till kursens examinator. Examinator anmäler deltagaren efter godkännande av teman samt filmerna som presenteras som del av varje tema.
Kursanmälningstid
2019-08-12 till 2019-09-08