Kursen ingår i dessa läroplaner och studiehelheter

Kursens undervisningsperiod

  • 1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
  • 2 (2018-10-22 till 2018-12-31)
  • 3 (2019-01-01 till 2019-03-17)
  • 4 (2019-03-18 till 2019-07-31)

Nivå/kategori

Allmäna studier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

3

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Det generella kompetensmålet är att efter
avklarad kurs ska studenten kunna hantera
begreppsliga processer samt rapportera om dessa
för en publik.
Studenten lär sig att ansvara för den kollektiva
inlärningsrocessen genom att ta fram och
presentera sådana argument som hjälper och driver
fram det egna och andras examensprocesser framåt.
Studenten lär sig att:
- upprätta realistiska tidplaner och arbeta
systematiskt
- tänka på examensarbetet som en process och ett
arbete med många delar
- att upptäcka och formulera de svårigheter hen
för tillfället har med examensarbetsprocessen
- presentera sitt arbete inför en publik
- ge konstruktiv kritik
- ta emot respons

Läranderesultat

Studenten lär sig att arbeta fokuserat och
självständigt med ett begreppsligt projekt
(examensarbetet).
Studenten lär sig tidsresursering och att lägga
upp det fortlöpande analytiska arbetet.
Studenten lär sig att identifiera problemen i
exmensarbetet och att tala om utmaningarna för
seminariet.
Studenten kan ge både kortare mellanrapporter och
längre, genomarbetade presentationer.
Studenten lär sig fördelarna med kamratrespons
och att i praktiken aktivt och engagerat
medverka för en kollektiv kunskapsutvecling.
Kursen är ett seminarium vilket innebär att dess
mål är att stödja både skrivandet av det
indidivuella examensarbetet och att förstå nyttan
av dialogen kring begreppsliga problem.

Studenten lär sig presentera, att ge och ta emot
respons.
Studenten lär sig att muntligt och skriftligt
rapportera om sina resultat.
Studenten lär sig att identifiera problem och att
kommunicera om dessa för en grupp samt att ta
emot och ge feedback.

Innehåll

På kursens första tillfälle formulerar seminariet
en tidtabell för kursen: delar ut datum för
presentationer och opponens.
Studenten skall presentera sitt pågående arbete
under tre (fem) olika tillfällen. Av dessa utgör
ett en kortare skriven + muntlig lägesrapport och
två längre muntliga+skriftliga presentationer.
Studenten ska också agera som oponent, dvs. ge
konstruktiv feedback till respondenten.

Förkunskaper

Observera att studenter kan anmäla sig till denna
kurs löpande under läsåret!
Studenten skall ha avlagt eller avlägger under
kursens gång någondera av kurserna Metodik,
Kunskapsutveckling eller
Vetenskapligt skrivande.

Mer information

80% närvaro = 2 frånvarotillfällen

Litteratur

- Skrivguiden (von Hertzen, Maria & Stolt,
Kerstin)
https://start.arcada.fi/sites/default/files/dokum
ent/examensarbete/skrivguiden2014.pdf
- Att skriva en bra uppsats (Rienecker, Lotte
m.fl.)
- Seminarieboken: att skriva, presentera och
opponera (Björklund, Maria)

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 24 timmar
  • Basgruppsarbete - 5 timmar
  • Självstudier - 106 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Flerformsundervisning (delvis nätundervisning handledd eller självstudier)

Examinationsformer

Essä, rapporter, produktioner och portfolio

Examinationskrav

För godkänd kurs krävs
- Närvaro 80% = max. 2 frånvarotillfällen
- Ativt deltagande på föreläsningar
- Inlämning av samtliga skriftliga uppgifter som
beskrivs i detalj i ItsLearning.

Bedömningsgrunder:

Välplanerade, välstrukturerade och tydliga
muntliga presentationer, 40%

Konstruktiv kritik vid seminarier 40%

Skriftliga övningar 10% (inlämnade enligt
anvisningar på ITSlearning)

Lärare

Räisä Tiina

Examinator

Räisä Tiina

Antal kursplatser

Ingen begränsning (54 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner

Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-09-03 10:15 - 12:00 A312 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-09-03 10:15 - 12:00 F367 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-09-24 10:15 - 12:00 F367 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-10-01 10:15 - 12:00 A311 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-11-05 10:15 - 12:00 F367 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-11-26 10:15 - 12:00 F367 Examensseminarium Räisä Tiina
2018-12-17 10:15 - 12:00 F367 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-01-15 10:15 - 12:30 A311 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-02-19 10:15 - 12:30 A311 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-03-12 10:15 - 12:30 A311 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-04-02 10:15 - 13:00 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-04-09 10:15 - 13:00 A311 Examensseminarium Räisä Tiina
2019-04-24 10:15 - 13:00 A311 Examensseminarium Räisä Tiina

Kurs och studieplanssökning