Kursens undervisningsperiod

  • 1 (2018-08-01 till 2018-10-21)
  • 2 (2018-10-22 till 2018-12-31)

Nivå/kategori

Yrkesstudier

Undervisningsspråk

Svenska

Kurstyp

Obligatorisk

Cykel/nivå

Yrkeshögskoleexamen

Rekommenderat studieår

1

Omfattning

5 sp

Kompetensmål

Målen med kursen är:
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- på ett grundläggande plan kunna redogöra för centrala
perspektiv inom mediehistorien,
- på ett grundläggande plan kunna redogöra för den västerländska
mediehistoriska utveckling
- på ett grundläggande plan kunna reflektera kring hur medierna
formats genom historien samt vilken betydelse dessa medier har haft
för människan

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna formulera och avgränsa en frågeställning genom att
producera ett självständig uppsats,
- kunna muntligt diskutera och problematisera mediehistorisk
litteratur med andra

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- kunna tillämpa ett kritiskt betraktelsesätt på sin omvärld,
- kunna relatera den mediehistoriska kunskapen till
samhällsrelevanta och allmänmänskliga problemområden.

Läranderesultat

Efter avklarad kurs förväntas den studerande ur en kritisk synvinkel
förstå hur medierna och kommunikationen har bidragit till att forma
våra samhällen genom den sena moderniteten.

Innehåll

Kursen ger en första översikt av Medier och Kommunikation som
studiefält och presenterar utvalda begrepp, teorier, traditioner och
centrala källor inom litteraturen. Den följer utvecklingen av de sociala,
tekniska, ekonomiska och politiska händelserna genom historien.
Några grundläggande medieteoretiska begrepp introduceras till varje
lektion för att efter avlagd kurs göra det möjligt för studenten att
skapa sig ett kritiskt perspektiv på hur medierna och kommunikation i
världen fungerar idag.
Speciellt fokus ligger på massmedierna, filmhistoria, Internets
utveckling och de Sociala mediernas funktion och interaktion i
samhället.

Ämnesområdet är stort och kursen strävar till att på ett
grundläggande plan skapa förståelse för mediernas roll i de moderna
samhällena. Därtill behandlas vilka de sociala effekterna av nya
former av kommunikations- och informationsspridning är, från
uppfinningen av tryckpressen till de globala
kommunikationsnätverken och mobila tillämpningarna av sociala
medier vi har idag. Invävt i kursen finns en gedigen
bakgrundslitteratur som fungerar som inkörsport för den som vill lära
sig mer om ämnet. Kursen utgör därmed en naturlig introduktion till
akademiskt tänkande och skrivande. Därtill kommer varannan vecka
av kursen att vara en filmvisning som parallellt knyter ihop teorierna
med viktiga samtida verk inom filmens historia.

För att innehållet inte skall bli en lista på årtal och händelser flätas
den mediehistoriska utvecklingen in ett resonemang om hur
utvecklingen av medierna påverkar människan som en individ och
medborgare i samhället. Det sociologiska resonemanget beskriver
således konsekvenserna och relevansen av den mediehistoriska
utvecklingsprocessen som har resulterat i det medialiserade samhälle
vi har idag.

Examineringen består av en uppsats där studenten diskutera två av
de traditioner som finns representerade i kursen, deras relevans; de
sätt på vilka de har utvecklat; hur de har tillämpats, och hur de kan
utvärderas med avseende på den samtida mediemiljö (tekniskt,
organisatoriskt, textuellt, analytiskt). Uppsatsen som skrivs
individuellt är till sitt omfång 5-7 sidor och skall diskutera snarare
än att sammanfatta de viktigaste punkterna i argumenten.

Kursupplägg veckovis
Kursen går under två perioder. Varannan vecka är det
föreläsningsbaserat och varannan vecka ser vi på en film som
relaterar till teorin. Varje teorilektion bygger på korta utdrag (10-20
sidor) ur klassiska medietexter som studenten har två veckor på sig
att läsa. Målet är att vi kan föra en bra diskussion om ämnet under
lektionen.

Förkunskaper

Inga

Kursen ersätter följande kurser

.

Mer information

Kursen använder sig av så kallad "Flipped Classroom" didaktik.

Litteratur

Baudrillard J (1995) Simulacra and Simulation. University of Michigan
Press.
Benjamin W (2010) The Work of Art in the Age of Mechanical
Reproduction. CreateSpace.
Bourdieu P (1999) On Television. New York: New Press, The.
Briggs A and Burke P (2010) A Social History of the Media: From
Gutenberg to the Internet. 3 edition. Cambridge, UK ; Malden, MA:
Polity.
Bronner SE (2011) Critical Theory: A Very Short Introduction. 1st
edition. New York, N.Y: Oxford University Press.
Clooney G (2005) Good Night, and Good Luck. Biography, Drama,
History.
Curran J, Fenton N and Freedman D (2016) Misunderstanding the
Internet. 2 edition. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.
Fiennes S (2013) The Pervert’s Guide to Ideology. Documentary.
Fiske J (2010) The John Fiske Collection: Introduction to
Communication Studies. 3 edition. London ; New York: Routledge.
Fuchs C (2013) Social Media: A Critical Introduction. Los Angeles:
SAGE Publications Ltd.
Gripsrud J (2011) Mediekultur och mediesamhälle. 3 edition.
Göteborg: Bokförlaget Daidalos.
Hjarvard S (2008) The Mediatization of Society. Nordicom Review
29(2): 105–134.
Joost H and Schulman A (2010) Catfish. Documentary.
Juhani W (2014) Den finska televisionens milstolpar : program och
programproduktion under fem årtionden. Göteborg : Helsingfors:
Nordicom.
McLuhan M and Gordon WT (2003) Understanding Media: The
Extensions of Man : Critical Edition. Critical edition. Corte Madera,
CA: Gingko Press.
Nord L, Strömbäck J, Allern S, et al. (2012) Medierna och demokratin.
2 edition. Lund: Studentlitteratur AB.
Peim N (2007) Walter Benjamin in the Age of Digital Reproduction:
Aura in Education: A Rereading of ‘The Work of Art in the Age of
Mechanical Reproduction’. Journal of Philosophy of Education 41(3):
363–380.
Roberts JM (2014) New Media and Public Activism: Neoliberalism,
the
State and Radical Protest in the Public Sphere. Policy Press.
Stocchetti M and Kukkonen K (2010) Critical Media Analysis: An
Introduction for Media Professionals. Peter Lang Pub Incorporated.
Thompson JB (2002) Medierna och moderniteten. Göteborg:
Bokförlaget Daidalos.
Tyldum M (2014) The Imitation Game. Biography, Drama, Thriller.
Wachowski Lana and Wachowski Lilly (1999) The Matrix. Action, Sci-
Fi.
Welles O (1941) Citizen Kane. Drama, Mystery.

Studieaktiviteter

  • Föreläsningar - 30 timmar
  • Praktiska övningar - 15 timmar
  • Projekt- och produktionsarbete/konstnärlig verksamhet - 40 timmar
  • Självstudier - 30 timmar
  • Filmvisningar - 20 timmar

Arbetsbelastning

  • Kursens totala antal arbetstimmar: 135 timmar
  • Varav självstyrda studieformer: 135 timmar
  • Varav schemalagda studier: 0 timmar

Undervisningsform

Närundervisning

Examinationsformer

  • Essä, rapporter, produktioner och portfolio
  • Lärdagbok och grupparbeten.

Examinationskrav

Aktivt närvaro under lektionerna är en förutsättning för fungerande
och rättvis gruppdynamik i kursen.
Godkända grupparbeten 10st.
Godkännd individuell lärdagbok.

Lärare

  • Grönvall John
  • Lindfors Kauko

Examinator

Grönvall John

Antal kursplatser

Ingen begränsning (44 studenter anmälda)

Delprestation i kraft till

12 månader efter kursens slutdatum

Kursens tidtabell

Kursen inleds med en filmvisning ("The Truman Show") i stora
auditoriet 31.08.2018 kl 11:30.
Därefter följer den första lektionen som är i DIAK 100m mot centrum
från Arcada. Samma fredag 31.8 kl 14:00 - 16:30.
Vi träffas i Aulan i DIAK. Lektionen är i rum 222 i DIAK.

Kursanmälningstid

2018-08-13 till 2018-09-09

Examinationsformer

  • Datum meddelas senare - Rapporter och produktioner
  • Datum meddelas senare - Övriga uppgifter
Rumsbokningar
Datum Tid Rum Titel Beskrivning Organisatör
2018-08-31 11:30 - 13:45 F143 Mediehistoria Filmvisning Löv Monica
2018-08-31 14:00 - 16:30 DIAK Mediehistoria Obs, timmarna i klass 222 på DIAK! 100m från Arcadas huvudingång mot centrum.
2018-09-13 15:30 - 18:00 F249 Mediehistoria Filmen "The Post" Löv Monica
2018-09-17 09:15 - 12:00 DIAK Mediehistoria I klass 222 på DIAK
2018-09-18 16:15 - 18:30 F249 Mediehistoria Film: Imitation Game Löv Monica
2018-09-24 13:00 - 16:00 DIAK Mediehistoria I klass 222
2018-09-28 10:15 - 13:00 DIAK Mediehistoria I klass 351
2018-10-01 13:00 - 16:00 DIAK Mediehistoria I klass 327
2018-10-05 16:15 - 18:30 A309 Mediehistoria Löv Monica
2018-10-08 12:00 - 15:00 DIAK Mediehistoria I klass 327
2018-10-12 10:15 - 13:00 DIAK Mediehistoria I klass 329
2018-10-17 11:00 - 13:00 F249 Mediehistoria Löv Monica
2018-10-17 13:00 - 16:00 DIAK Mediehistoria I klass 327
2018-10-24 15:30 - 18:00 F249 Mediehistoria Löv Monica
2018-10-25 13:00 - 16:00 DIAK Mediehistoria
2018-10-29 11:45 - 14:15 F249 Mediehistoria Löv Monica
2018-11-01 09:15 - 12:00 DIAK Mediehistoria I klass 327
2018-11-07 13:15 - 16:00 F249 Mediehistoria Lindfors Kauko
2018-11-09 13:15 - 16:00 F249 Mediehistoria Lindfors Kauko
2018-12-05 13:15 - 16:00 A309 Mediehistoria Lindfors Kauko

Kurs och studieplanssökning