Level/category

Professional studies

Teaching language

Swedish

Type of course

Compulsory

Recommended year of study

1

Total number of ECTS

5 cr

Competency aims

The course aims to provide the student with an understanding of different developmental and learning theories that can be of use later on in clinical practice

Learning outcomes

Learning outcomes
Student is expected to:
- demonstrate understanding of the theories of psychological development and theories of learning
- be able to define basic concepts of psychology
- have knowledge about different types of supervision

Course contents

Psychology and developmental psychology, education and supervision

Prerequisites and co-requisites

none

Previous course names

-

Additional information

Participation in practical lessons and seminar is compulsory

Recommended or required reading

Recommended reading:
Broberg, A. & al. 2007. Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Falköping: Natur & kultur
Dehlin, O. & al. 2000. Gerontologi. Åldrandet i ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv. Falköping: Natur och Kultur
Frisén, A & Hwang, P. (red.) 2006. Ungdomar och identitet. Stockholm: Natur och Kultur
Hagberg, B. & Rennemark, M. 2004. Den åldrande människans psykologi. Lund: Studentlitteratur
Havnesköld, L & Risholm-Mothander, P. 2002. Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i nya perspektiv. 2:a upplagan
Hwang, P & Nilsson, B. 2003. Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur
Jerlang, E. & al. 2003. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Liber
Karlsson, L. 2007. Psykologins grunder. Poland: Studentlitteratur
Bunkholdt, V. 2004. Psykologi en introduktion för sjuksköterskor, socialarbetare och övrig vårdpersonal. Lund: Studentlitteratur
Crain, W.2005. Theories of development. Concepts and applications. USA: Prentice Hall International.
Lyytinen et al. (toim.) 2003. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. WSOY: Porvoo.
Tetzchner, S. 2005. Utvecklingspsykologi: barn- och ungdomsåren. Studentlitteratur

Carlander J & al. 2001. Trygga och otrygga möten - vardagsetik och bemötande i arbete med människor. Gothia
Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Forssell, A. 2005. Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber
Hawkins, P. & Shohet, R. 2008. Handledning inom behandlande yrken. Studentlitteratur
Hägg, K & Kuoppa, S-M. 1997. Professionell vägledning – med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur
Illeris, K. 2008. Lärande. Studentlitteratur
Kroksmark, T. & Åberg, K.(red.)2007. Handledning i pedagogiskt arbete
Långström, S & Viklund, U. 2006. Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur
Imsen, Gunn. 1999. Lärarens värld. Introduktion till allmän didaktik. Lund: Studentlitteratur.
Imsen, Gunn. 2006. Elevens värld: en introduktion i pedagogisk psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Lauvås, P. & Handal, G. 2001. Handledning och praktisk yrkesteori. 2. upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Maltén, A. 1997. Pedagogiska frågeställningar. Lund: Studentlitteratur
Maltén, A. 2003. Att undervisa, en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2007. Kommunikation - samspel mellan människor. Poland: Studentlitteratur.
Steinberg, J. 2004. Världens bästa fröken. När modern pedagogik fungerar. Falköping: Ekelunds förlag.

Study activities

  • Lectures - 35 hours
  • Exercise based learning - 8 hours
  • Tuition managed by students but supervised by the teacher - 4 hours
  • Individual studies - 78 hours
  • - 8 hours

Workload

  • Total workload of the course: 133 hours
  • Of which autonomous studies: 86 hours
  • Of which scheduled studies: 47 hours

Mode of Delivery

Participation in tuition

Assessment methods

Reports and productions

Assessment requirements

Approved examination tasks (assessment scale 1 - 5)and approved participation in exercises and seminar

Teacher

Haldin Denice

Examiner

Haldin Denice

Group size

No limit

Assignments valid until

Until date 2011-10-31

The timetable of the course

Kursen inleds med introduktion kring kursinnehåll och examination den 22.3.11, kursen avslutas med seminarium den 28.4.11.

Assessment methods

2011-04-26 - Reports and productions

Course and curriculum search