The course is included in these curricula and study modules
The course takes place in period
2 (2019-10-28 to 2019-12-31)
Level/category
Teaching language
Swedish
Type of course
Compulsory
Cycle/level of course
First
Recommended year of study
2
Total number of ECTS
5 cr
Competency aims
The aim of the course is support competence
development
in client work and social services.
Learning outcomes
At the end of the course the student is
expected to
be able to
- reflect on how you see and take into
consideration
children´s needs within pedagogical activities.
-describe what social education means within
daycare.
-understand the meaning av of play for
children.
- plan, practice and evaluate pedagogical
activities
for children.
- reflect on cooperation with families and
other
partners.
- explain learning from the perspective of a
child.
Course contents
Children´s learning
Play
Lifelong learning
Goal, means and methods
Quality and evaluation
Family cooperation
The child as a subject
Previous course names
Socialpedagogik i klientarbete (småbarnsfostran)5
sp
Recommended or required reading
LAGAR OCH STYRDOKUMENT
Lag om småbarnspedagogik
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/201 External link
80540
Lag om grundläggande utbildning
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1998/199 External link
80628
FN:s konvention om barnets rättigheter.
20.11.1989. Tillgänglig:
https://unicef.se/rapporter-och External link-
publikationer/barnkonventionen
Grunderna för planen för småbarnspedagogik
2018.
https://www.oph.fi/sites/default/files/document External link
s/grunderna-for-planen-
for-smabarnspedagogik-2018_0.pdf
Grunderna för läroplanen för den grundläggande
utbildningen 2014.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och External link-
examina/grunderna-laroplanen-den-
grundlaggande-utbildningen
Lag om elev- och studerandevård 2013.
https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2013/201 External link
31287
LITTERATUR SOCIALPEDAGOGIK
Nivala, E. (2019). Sosiaalipedagogiikka: Kohti
inhimillisempää
yhteiskuntaa. [Helsinki]: Gaudeamus. Kap. 6 OCH
7
Molin, M. & Bolin A. (2018) Socialpedagogisk
handling: i teori och
praktik. Kap. 3
https://www.diva External link-
portal.org/smash/get/diva2:1247514/FULLTEXT01.p
df
LITTERATUR SMÅBARNSPEDAGOGIK
Hundeide, Karsten. 2006. Sociokulturella ramar
för barns utveckling: barns livsvärldar. Lund:
Studentlitteratur.
Juslin Eva & Davidsson Susanne. 2016. Det
resursstarka barnet - resursförstärkande
yrkespraxis för barn under skolåldern.
Tillgänglig:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7048-31-3 External link
Kaskela, M. & Kekkonen, M. 2007.
Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta; opas
varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Helsinki:
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja
kehittämiskeskus. Oppaita 63.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/7 External link
7944/OPA2006_063_Stakes.pdf?sequence=1
Lillemyr, Ole. 2013. Lek på allvar: en
spännande utmaning. Stockholm: Liber.
Williams Pia & Sheridan Sonja (red.). 2011.
Barns lärande i ett livslångt perspektiv.
Stockholm:
Liber.
Edfelt, D. (2019). Utmaningar i förskolan: Att
förebygga problemskapande
beteende (Andra upplagan.). Stockholm: Gothia
Fortbildning.
LITTERATUR GRUNDSKOLAN
Kurki, Leena, Nivala, Elina, Sipilä-Lähdekorpi,
Pirkko.2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö
koulussa.Helsinki. Finn Lectura.
Kristiina Laitinen och Merja Hallantie:
Välbefinnande i morgondagens skola.Ramar för
utveckling av elevvården. Guider och handböcker
2012:4.
http://www.oph.fi/download/141854_Valbefinnande External link
_i_morgondagens_skola.pdf
Lehtinen, T. & Jakobsson-Lundin, J. 2016.
Psykologi
för klassrummet. Lärarförlaget.
Wallin, Aila. 2011. Sosiaalityö koulussa -
avaimia hyvinvointiin. Tietosanoma.Helsinki.
Study activities
- Lectures - 20 hours
- Practical exercises - 10 hours
- Small-group work - 20 hours
- Individual studies - 85 hours
Workload
- Total workload of the course: 135 hours
- Of which autonomous studies: 135 hours
- Of which scheduled studies: 0 hours
Mode of Delivery
Multiform education
Assessment methods
- Essays, reports, productions and portfolio
Assessment requirements
To pass the course the student should pass the
following examinations:
Passed tutorial participation
Passed written reflection diary
Passed seminarium+ report.
Teacher
- Haldin Denice
- Lohi Noora
- Söderström Eivor
Examiner
Lohi Noora
Home page of the course
Group size
No limit (38 students enrolled)
Assignments valid until
Until date 2020-03-22
The timetable of the course
28.10-31.12.2019
Course enrolment period
2019-03-18 to 2019-11-11
Assessment methods
- 2019-12-20 - Reports and productions
- 2019-11-28 - Other assignments
Date | Time | Room | Title | Description | Organizer |
---|---|---|---|---|---|
2019-10-28 | 12:30 - 14:00 | B518 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Introduktion i kursen | Lohi Noora |
2019-10-28 | 14:00 - 15:30 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | YLE berättar om BUU-dagen Rum D173 | ||
2019-10-28 | 15:30 - 16:30 | D173 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Basgruppsarbete: Utgångspunkt | Lohi Noora |
2019-10-30 | 13:00 - 14:30 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | bagruppsarbete utan handledare | |
2019-11-01 | 10:00 - 11:30 | B518 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Föreläsning Teorier om lärande NL | Lohi Noora |
2019-11-01 | 11:30 - 12:00 | D275 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bekantning med rörelserummet. Möjlighet för grupperna att se rummet och utrustningen inför planering av rörelsebana. | Lohi Noora |
2019-11-01 | 12:15 - 13:45 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 3. Utan handledare | Söderström Eivor |
2019-11-01 | 12:15 - 13:45 | E381 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 4. Utan handledare | Söderström Eivor |
2019-11-04 | 14:30 - 16:00 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 2 | Lohi Noora |
2019-11-05 | 12:45 - 14:15 | D4110 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Föreläsning Planering av pedagogisk verksamhet Emma Thompson | Lohi Noora |
2019-11-05 | 14:30 - 16:00 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 1 | Lohi Noora |
2019-11-05 | 14:30 - 16:00 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 3. Med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-06 | 10:30 - 12:00 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | basgruppsarbete med handledare | Haldin Denice |
2019-11-06 | 14:00 - 15:30 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 4. Med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-08 | 09:00 - 11:30 | B522 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Workshop: Socialpedagogik i pedagogiska miljöer OBS! Obligatorisk och förhandsuppgift ingår | Lohi Noora |
2019-11-11 | 12:30 - 14:00 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 1 Ohandledd träff | Lohi Noora |
2019-11-12 | 12:30 - 14:00 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 2 ohandledd | Lohi Noora |
2019-11-13 | 13:00 - 14:30 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | basgruppsarbete med handledare | Haldin Denice |
2019-11-15 | 08:30 - 10:00 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 2 | Lohi Noora |
2019-11-15 | 10:00 - 11:30 | B518 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Föreläsning Utvärdering av pedagogiska verksamhet, Emma Thompson | Lohi Noora |
2019-11-15 | 12:00 - 13:30 | D4103 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 3. Med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-15 | 12:15 - 13:45 | E380 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Basgrupp 1 | Lohi Noora |
2019-11-15 | 14:00 - 15:30 | D4103 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Bas 4. Med handledare | Söderström Eivor |
2019-11-26 | 09:30 - 11:00 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Besök på YLE före BUU-dag Välkommen på besök till Yle! Vi träffas vi Luova talo, Radiokuja 1A | Lohi Noora | |
2019-11-28 | 09:00 - 12:30 | B522 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Seminarium | Lohi Noora |
2019-11-29 | 14:00 - 15:30 | B522 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | BUU-dags check B522 eller online via teams | Lohi Noora |
2019-11-30 | 08:30 - 17:00 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | BUU-dag | Lohi Noora | |
2019-12-02 | 12:30 - 15:30 | D4106 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Föreläsning Skolkurators roll och arbetsfält 12.30-ca 13.30 13.30-15.30 Grupparbeten och gemensamt presentation /ES | Söderström Eivor |
2019-12-02 | 13:15 - 15:00 | D4103 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Utrymme bokat för smågruppsarbete | Söderström Eivor |
2019-12-02 | 13:15 - 15:00 | D4104 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Utrymme bokat för grupparbeten | Söderström Eivor |
2019-12-02 | 13:15 - 15:00 | E381 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Utrymme bokat för smågruppsarbete | Söderström Eivor |
2019-12-03 | 10:15 - 11:45 | D4106 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Pia Öhman berättar om sítt arbete som socialhandledare på Prakticum. Obligatorisk gästföreläsning. | Söderström Eivor |
2019-12-05 | 13:00 - 16:00 | D4106 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Hem och skola gästföreläsning, obligatorisk | Lohi Noora |
2019-12-09 | 12:30 - 14:00 | B522 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Föreläsning: Att skapa tillitsfulla relationer till familjen /ES | Söderström Eivor |
2019-12-18 | 10:00 - 15:00 | B518 | Barn och unga i pedagogiska miljöer | Folkhälsan Mobbningsförebyggande arbete inom småbarnspedagogiken Obligatorisk gästföreläsning | Lohi Noora |