Level/category

Professional studies

Teaching language

Swedish

Type of course

Compulsory

Cycle/level of course

First

Recommended year of study

1

Total number of ECTS

5 cr

Competency aims

The course aims to provide the student with an understanding of different developmental and learning theories that can be of use later on in clinical practice

Learning outcomes

Learning outcomes
Student is expected to:
- demonstrate understanding of the theories of psychological development and theories of learning
- be able to define basic concepts in psychology
- have basic knowledge in supervision/counselling/coaching
- be able to keep a professional dialog

Course contents

Lifespan psychology, education and supervision/counselling/coaching

Prerequisites and co-requisites

-

Previous course names

Behaviour and social science I (2005 - 2010)

Additional information

compulsory attendance at seminars and exercises

Recommended or required reading

Recommended reading:
Broberg, A. & al. 2007. Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Falköping: Natur & kultur
Bronfenbrenner, U. 2005. Making human beings human : bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks : Sage Publications
Crain, W. 2010. Theories of development. Concepts and applications. 6th edition. USA: Pearson education.
Dehlin, O. & al. 2000. Gerontologi. Åldrandet i ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv. Falköping: Natur och Kultur
Erikson H E. 2011. Den fullbordade livscykeln. Malmö: Natur och Kultur.
Frisén, A & Hwang, P. (red.) 2006. Ungdomar och identitet. Stockholm: Natur och Kultur
Hagberg, B. & Rennemark, M. 2004. Den åldrande människans psykologi. Lund: Studentlitteratur
Havnesköld, L & Risholm-Mothander, P. 2002. Utvecklingspsykologi. Psykodynamisk teori i nya perspektiv. 2:a upplagan
Jerlang, E. & al. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Liber
Karlsson, L. 2007. Psykologins grunder. Poland: Studentlitteratur
Lyytinen et al. (toim.) 2003. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. WSOY: Porvoo.
Piaget, J. 2008. Barnets själsliga utveckling. Norstedts Akademiska Förlag
Stern, D. 2003. Spädbarnets interpersonella värld. Natur och kultur.
Tetzchner, S. 2005. Utvecklingspsykologi: barn- och ungdomsåren. Studentlitteratur

Carlander J & al. 2001. Trygga och otrygga möten - vardagsetik och bemötande i arbete med människor. Gothia
Eide, T & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Forssell, A. 2005. Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber
Hawkins, P. & Shohet, R. 2008. Handledning inom behandlande yrken. Studentlitteratur
Hägg, K & Kuoppa, S-M. 1997. Professionell vägledning – med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur
Illeris, K. 2008. Lärande. Studentlitteratur
Kroksmark, T. & Åberg, K.(red.)2007. Handledning i pedagogiskt arbete
Långström, S & Viklund, U. 2006. Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur
Imsen, Gunn. 1999. Lärarens värld. Introduktion till allmän didaktik. Lund: Studentlitteratur.
Imsen, Gunn. 2006. Elevens värld: en introduktion i pedagogisk psykologi. Lund: Studentlitteratur.
Lauvås, P. & Handal, G. 2001. Handledning och praktisk yrkesteori. 2. upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Maltén, A. 1997. Pedagogiska frågeställningar. Lund: Studentlitteratur
Maltén, A. 2003. Att undervisa, en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B. & Waldemarson, A-K. 2007. Kommunikation - samspel mellan människor. Poland: Studentlitteratur.
Steinberg, J. 2004. Världens bästa fröken. När modern pedagogik fungerar. Falköping: Ekelunds förlag.

Study activities

  • Lectures - 35 hours
  • Individual- and group instruction - 8 hours
  • Small-group work - 4 hours
  • Individual studies - 78 hours
  • - 8 hours

Workload

  • Total workload of the course: 133 hours
  • Of which autonomous studies: 133 hours
  • Of which scheduled studies: 0 hours

Mode of Delivery

Participation in tuition

Assessment methods

  • Demonstrations and proficiency exams
  • Essays, reports, productions and portfolio
  • counseling competence

Assessment requirements

Approved examination task (assessment scale 1 - 5)and approved participation in exercises and seminar.

Teacher

Haldin Denice

Examiner

Haldin Denice

Group size

No limit

Assignments valid until

Until date 2014-03-16

The timetable of the course

Kursen inleds med introduktion 14.11.2013 och avslutas med övningar i att handleda 22.1.2014.

Assessment methods

  • 2013-11-26 - Demonstrations and presentations
  • 2014-01-24 - Reports and productions
  • 2014-01-22 - Other assignments

Course and curriculum search