The course is included in these curricula and study modules
- Media culture 2007 (directing) - Single camera production
- Media culture 2007 (cinematography and editing) - Single camera production
- Media culture 2008 (scriptwriting) - Single camera production
- Media culture 2008 (directing) - Single camera production
- Media culture 2008 (production) - Single camera production
- Film and tv 2009 (directing) - Short film and fiction work
- Film and tv 2009 (scriptwriting) - Short film and fiction work
- Film and tv 2009 (cinematography and editing) - Short film and fiction work
- Film and tv 2009 (producing films) - Short film and fiction work
- Film and tv 2010 (scriptwriting) - Short film and fiction work
- Film and tv 2010 (cinematography and editing) - Short film and fiction work
- Film and tv 2010 (producing films) - Short film and fiction work
- Film and tv 2010 (directing) - Short film and fiction work
- Film and tv 2011 (sound and music) - Media fundamentals
- Film and tv 2011 (cinematography and editing) - Short film and fiction work
- Film and tv 2011 (producing films) - Short film and fiction work
- Film and tv 2011 (scriptwriting) - Short film and fiction work
- Film and tv 2011 (directing) - Short film and fiction work
Level/category
Teaching language
Swedish
Type of course
Compulsory
Cycle/level of course
First
Recommended year of study
2
Total number of ECTS
5 cr
Competency aims
The aim is to create a production process where each discipline
works together towards a shared goal. The aim is also to deepen
the students knowledge in dramaturgy, edit analysis and in the
craft of directing actors.
Learning outcomes
After the course the student is expected to be able to take part in a
film production process, with emphasis on fiction. The student
should be able to produce and analyze scripts, be able to work
with actors and be able to plan and execute the editing process.
Course contents
The students will develop their
productions from an idea to a script to a film. The emphasis is
on
scriptwriting, directing actors, production, editing and analyzing
each others work.
The lenght of the productions are 4-5 minutes.
Prerequisites and co-requisites
Single camera 1
Single camera 2
(or similar knowledge)
Recommended or required reading
McKee, Robert (1999) Story
Substance, structure, style, and the principles of Screenwriting.
London: Methuen.
Karel Reisz & Gavin Millar
The techique of Film Editing
Focal Press
ISBN 0 240 51437 8
Pat Cooper & Ken Dancyger: Writing the Short Film
Study activities
- Lectures - 40 hours
- Project- and production work/artistic activities - 50 hours
- Individual studies - 43 hours
Workload
- Total workload of the course: 133 hours
- Of which autonomous studies: 133 hours
- Of which scheduled studies: 0 hours
Mode of Delivery
Participation in tuition
Teacher
- Grabber Klaus
- Lindfors Kauko
- Nordström Robert
- Nåls Jan
Examiner
Mård Tommy
Home page of the course
Group size
No limit
Assignments valid until
Until further notice
The timetable of the course
KORTFILM 2012 [5 sp] ÅK 2 Kursplan & tidtabell Kursansvarig: Jan Nåls
Målsättningen med kursen är att skapa en produktionsprocess där alla inriktningar samarbetar med ett gemensamt mål i sikte, en fiktiv kortfilm. Målet är också att fördjupa insikterna i manus, dramaturgi, klippanalys och personregi.
Efter avklarad kurs förväntas den studerande vara förmögen delta och bidra i en produktionsprocess med tyngdpunkt på fiktion. Studeranden skall kunna producera och analysera manus, samarbeta med skådespelare och även analysera och planera en editeringsprocess.
OBS! Föreläsningarna i Kortfilm 2012 riktas till alla inriktningar.
5.9 9.15-12
Kick Off, kursinnehåll, intro till manus-skrivande
11.9 kl 13-16
Tema / ämne
24.9 kl 16-18
Karaktär
2.10 kl 9.15-12
Produktionsmöte. Ansvars- och gruppindelning.
Struktur
16.10 kl 9.15-12
Produktionsmöte. Ansvars- och gruppindelning. Anvisningar inför pitchen. Alla gruppmedlemmar på plats – producenter ansvariga för pitcharna.
20.10 ALLA manus första version lämnas in på Its Learning. OBS!
23.10 kl 9.15-12
ALLA INRIKTNINGAR PÅ PLATS. PITCH / IDÈ OCH VISION. Grönt ljus för manus första version.
26.10 kl 13-17
Produktions- och manusträffar gruppvis, ca 20 min/grupp.
13.-18.11
Festivalbesök – Helsingin Lyhytelokuvafestivaali
1.-14.11 Manus-träffar med Jan Nåls (manusskribenter + ev. regissörer)
1.-14.11 Foto-träffar med Robert Nordström (fotografer + ev. regissörer)
19.-20.11 Regi-träffar med Esa Illi (regissörer + ev. fotografer)
Tidpunkt för träffarna med Jani, Esa och Robert meddelas senare.
14.11 kl 9:15-17 PITCH / VISION OCH GESTALTNING
Grönt ljus för produktion.
30.11 Produktionsmöte
7.12-21.12 Produktionsperiod
1.-21.12.2011 Postproduktion
10.1.2013 Gruppvisa träffar ”Efter inspelning”
24.1.2013 09:15-17 Feedback och kursavslutning
Inlämning av uppgifter
(alla skriftliga uppgifter lämnas in till Its Learning. Namnge uppgiften efternamn.förnamn.uppgift
20.10 Första version av manus
1.12 Inlämning av festivalrapport + filmessä
1.2.2013 All dokumentation gjord. Filmen finns registrerad i Arcada filarkiv.
Uppgifter
Gruppuppgift
I. En fiktiv kortfilm
Under kursen produceras 7 kortfilmer som tillsammans bildar en episodfilm.
Produktionsramarna är:
Budget: 7 x 250 e
Tidsram: 5-10 min
Regissörerna skall regissera ett manus skrivet av någon annan
Tema: Kärlek i Helsingfors
Miljö som figurerar i alla filmer: Senatstorget
II.Individuell uppgift
Festivalbesök / Helsingin Lyhytelokuvafestivaali + rapport
1. Besök filmfestivalen och lämna en fritt formulerad festivalrapport till Its Learning (1xA4) samband med er filmessä. Rapporten ska redogöra vilka filmer ni sett och personliga reflektioner av festivalupplevelsen.
2. Filmessä
Välj en av era festivalfilmer som fokus för er filmessä.
Välj essäns infallsvinkel mellan två alternativ:
a) ”Karaktärsanalys”.
Analysera filmens huvudkaraktär/er utgående från en eller flera av karaktärens egenskaper så som:
• Motiv(motive)
• Mål (object of desire)
• Omedvetet mål (unconscious object of desire)
• Vilja att nå målet (will)
• Kapacitet att nå målet (capacity)
• Utveckling (character development, character arch)
• Komplexitet (=motstridiga karaktärsegenskaper) (complexity)
b) ”Berättelse”
Analysera filmens berättelse utgående från en eller flera av berättelsens egenskaper så som:
• Tema
• Ämne
• Central frågeställning
• Inre konflikt
• Yttre konflikt
• Social konflikt
• Drivande handling
Allmänna skrivråd för filmessän
• Kom ihåg att du inte skriver en recension. Recensioner är subjektiva och undersöker en individs respons till en film, och de kräver inte research eller analys. Det är inget fel med recensioner, men de är inte akademiska till sin natur. Detta betyder inte att dina personliga tankar om filmen är värdelösa – tvärtom. Om du känner rädsla då du ser på en skräckfilm kan du studera din skräck. Varför är du rädd? Vilka element i filmen gjorde dig rädd? Hur skapar man rädsla? Vad är rädsla i kontexten film? Etc.
• Det räcker inte med att summera filmens handling. En kort redogörelse kan ingå men det räcker inte. Det är heller inte tillräckligt att redogöra för Hur en film är gjord, vi söker svar på frågan Varför?
• Undvik användningen av personliga åsikter om de inte förankras i analysen / litteraturen.
• Kom ihåg att citera dina litterära källor. Du kan använda metoden (Författare, Årtal: sidnummer)
Litteraturlista:
Vacklin, Anders & Rosenvall, Janne & Nikkinen, Are (2007) Elokuvan Runousoppi - Käsikirjoittamisen syventävät tiedot. Helsingfors: LIKE.
McKee, Robert 1999 Story
Substance, structure, style, and the principles of Screenwriting.
London: Methuen
Pat Cooper & Ken Dancyger: Writing the Short Film
Focal Press
Rabiger, Michael (1997) Directing – Film techniques and aesthetics.
Oxford: Focal Press
Bordwell, David & Thompson, Kristin (2004) : Film Art – An Introduction (7th edition)
New York: McGraw-Hill
• Essäns längd är min. 4000 tecken och bör innehålla litterära referenser från kurslitteraturen.